De redesignede front med smalle forlygter signalerer aggressivitet.

Stærk strøm fra Korea

BILTEST: Kia EV6 GT kombinerer fabelagtig acceleration med spiselig pris

Engang var accelerationstider under fire – fem sekunder til 100 km/t forbeholdt kostbare supersportsvogne eller V8-motoriserede muskelbiler fra USA. Hæderkronede gamle bilproducenter som Toyota og Mercedes-Benz toppede listen over de mest værdifulde motorfirmaer i verden, og koreanerbiler som Kia eller Hyundai hørte til i bunden af hierarkiet.

Alt dette har elbilerne lavet om på. I dag er verdens mest værdifulde bilfirma 20 år unge Tesla.
Kinesiske biler stormer frem og koreanerne spiser kirsebær med de “fine” ved hjælp af lynhurtige, kvalitetsbetonede biler med lang garanti og flot internationalt design.

Et godt eksempel er ugens testbil Kia EV6 GT. Den er ikke alene hamrende flot formgivet i et samarbejde mellem designcentre i Tyskland, Californien og Korea. Den er også forrygende hurtig.

Ingen anden elbil i samme prissegment klarer en topfart på 260 km/t og en lige så hurtig accelerationstid på 3,5 sek. Til 100 km/t. Den nærmeste (bortset fra Tesla) er den lidt dyrere amerikanske el-bil Ford Mustang Mac-e, Performance, der klarer 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder med en topfart på 200 km/t.  Uden af fornærme Ford vil jeg dog påstå, at Mustang for så vidt angår kvalitetsoplevelsen ikke når helt op til den lynhurtige koreaner.

Billig strøm

Og så er der selvfølgelig Tesla. F.eks. Model Y i den skrappeste udgave kaldet Performance koster en spids mindre end EV6. Topfart og accelerationstid er også lidt mere beherskede. Pladsmæssigt klarer Model Y sig dog rigtig godt. Men igen synes jeg ikke, at samlekvaliteten når samme høje niveau, og fabriksgarantien er tre år kortere.

Med andre ord er den næsten 600 hk stærke Kia strømførende i segmentet. Efter en uges tid i bilen er jeg fuld af beundring ikke bare for dens præstationer, men også dens mange smarte løsninger. F.eks. kan det 77,4 kWh store batteri fungere som ekstern strømforsyning i dagligdagen. Måske til campingvognen. Bilen må slæbe hele 1.800 kg. Eller til at give en elbil med “fladt” batteri en hjælpende hånd. Man kan lagre strøm, når den er billigst og bruge løs, når priserne er i top.

I det hele taget er der meget snusfornuft bygget ind i EV6 GT. I min optik er de fabelagtige fartegenskaber mest en parade-disciplin, der dels kræver næsten fuldt opladet batteri.

Kører man i almindelig sport-mode falder de maksimale 585 hk til 460 hk. I øko-mode, er der kun halv styrke til rådighed (288 hk), hvilket er alt rigeligt. 

Vægtbesparelse

Kia har hugget en hæl og klippet en tå for at holde vægten nede. De skålformede sæder er meget faste og tyndt polstret. Den elektriske indstilling af sæderne er droppet til fordel for manuelle funktioner, hvilket ikke generer mig bortset fra, at det er farligt at justere førersædet under kørslen.

Den betydelige frihøjde på hele 15,5 centimeter gavner komforten, men giver mere krængning end forventet i kurverne.  Som banebil er den ikke velegnet, selv om designet har fået fuld gas med neon-farvede kæmpestore bremsekalibre bag de smalle eger i hjulene. Bremseevnen er fabelagtig. 

EV6 GT kører med samme 77,7 kWh store batteri som mindre kostbare EV6-modeller, men det belaster rækkevidden at være sportslig. De brede performance-dæk bruger mere energi end smallere letløbsdæk, som mange andre elbiler er monteret med. Selv i økomode skal man regne med ca. 100 kilometer kortere rækkevidde end for de mere civile udgaver med samme batteri. 

Så er det jo godt at den kan lade lynhurtigt op, hvis man kan finde en 800 volt lader med 250 kW. Her klares 10 – til 80 % opladning på 18 minutter. Fra en 10,8 kW hjemmelader tager en fuld opladning 8 timer.

Alt i alt en fremragende hurtig GT-bil, der fortjener den fornemme pris World Performance Car 2023 fra organisationen World Car Awards. Det gør dog ikke om på, at jeg personligt ville foretrække en almindelig EV6 med mere moderate fartegenskaber. Og samtidigt spare nogle hundrede tusinde kroner.

Kia EV6 GT kort
Pris: 599.900 kr.
Topfart: 260 km/t
0 – 100 km/t: 3,5 sek
Motorydelse: 585 hk
Batteri: 77,4 kWh
Hurtigste opladning: 10 – 80 %: 18 minutter
Rækkevidde: 424 kilometer
Vægt: 2.100 kg
Bagageplads: 510 – 1.300 liter
Max anhængervægt: 1.800 kg

For:
Fartegenskaber
Garanti
Pladsforhold

Mod:
Rækkevidde
Hårde sæder
Manuel sædeindstilling

Dommen:
Fire ud af seks stjerner 

About Author

Kategorier