Elbiler i strid modvind

Engang troede mange af os, at elbiler var nærmest fritaget for reparationer, men erfaringen viser desværre noget andet. Nu hvor en lang række modeller har fået nogle år på bagen, oplever de fleste flådeejere langt større problemer med deres elbiler end de havde forudset. Dels på reparationsregningerne. Dels på gensalgspriserne.

Derfor har det tyske biludlejningsselskab Sixt med filialer bl.a. i Danmark besluttet at udfase alle deres Tesla elbiler, skriver finansmediet Blomberg. Udlejningsselskabets beslutning gælder ind til videre kun elbiler af mærket Tesla.

Derimod har den internationale og udlejnings-gigant Hertz har fået nok af elbiler generelt. De har erfaret at at biltypen også har en en tendens til oftere at bryde sammen. Dråben, der fik bægeret til at flyde over, var en amerikansk familie, der i lang tid sad indespærret i deres lejede Tesla, fordi dørlåsene nægtede at fungere. Den slags kan være meget dyrt med det amerikanske niveau for skadesudbetalinger. Nu vil Hertz af med alle deres 20.000 elbiler uanset mærke.

Dyre komponenter

Udlejningsfirmaernes farvel til el bunder også i solide tal fra den tyske sammenslutning af forsikringsselskaber GVD, hvis beregninger viser, at det i gennemsnit er en trediedel dyrere at forsikre en elbil end en bil med forbrændingsmotor. Udgangspunktet er en case med VW ID.3 sammenlignet med en VW Golf.

I følge det uafhængige nonprofit forbruger-site, Consumer Report,  er det lavt sat. Måske fordi VW ID.3. klarer sig bedre end gennemsnittet. Consumer Report har spurgt 330.000 bilister om deres erfaringer på området. Statistikken viser her, at 79 pct. af ejerne oplever  flere fejl på deres elbiler, end ejere af biler med forbrændingsmotor. Der er talrige andre eksempler. Den tyske software-gigant, SAP, har også bebudet et farvel til deres Tesla biler.

Christian Lauterwasser, der er chef for forsikringsselskabet Allianz tekniske center forklarer, at nogle komponenter i elbilerne er meget dyre at udskifte eller reparere.  Herunder højvoltsbatterierne. De skal udskiftes eller repareres i følge producenternes anbefalinger. At der er så få autoriserede værksteder med speciale i elbiler presser timepriserne op. Og der kan være lange ventetider.

Også herhjemme mærkes tendensen. Tal fra forsikrings- og pensionsbranchen i Danmark, viser at elbiler er en trediedel dyrere at reparere, selv når der er tale om ellers sammenlignelige modeller. Prisen for at reparere en elbil er i gennemsnit 15.300. For en sammenlignelig fossil-bil er udgiften 11.700 kr. Brancheorganisationens analyse er fra de første 10 måneder af 2023 og således blandt de nyeste tilgængelige.

Store forskelle fra model til model

Men det er ikke retfærdigt at bortdømme elbilerne under et. Der er store forskelle fra bilmodel til bilmodel. Det viser en pålideligheds-analyse foretaget af det britiske forbruger-firma “What Car” i samarbejde med firmaet “Motor Easy”. De to selskaber har  indhentet 21.000 svar fordel på 178 specifikke elektriske bilmodeller. Herunder hvor ofte de har været i stykker, hvor meget det har kostet at reparere dem, og hvor længe det har taget. For at have en fair sammenligningsgrundlag er udgangspunktet for analysen biler i alderen nul til fem år.

Pudsigt nok er den suveræne vinder i undersøgelsen Ford Mach-E, som ikke en eneste af respondenterne har oplevet fejl med. Derfor er bilmodellen er sat til det højeste mulige indekstal, nemlig 100. Herhjemme har Mustang Mach E- ellers været omtalt på grund af bremsefejl. En gennemgående kommentar fra ejerne er, at de aldrig har haft en mere pålidelig bil.

Også den emeget udskældte Tesla Model Y klarer sig langt bedre end gennemsnitet. Kun 12 pct. af respondenterne har rapporteret om fejl ved deres bil. Alle siger at fejlene blev repareret gratis og at 80 pct. af bilerne var tilbage hos ejeren samme dag. Bilmodellen opnår deres en score på 97,4

I skemaet ses, hvordan en lang række elektriske bilmodeller klarer sig i undersøgelsen. Hvor der er flere udgaver af samme model har vi i nogle tilfælde fjernet de ældste, hvis det er mange år siden at de udgik.

Pålidelighed og udgifter til reperation for elbiler i alderen op til fem år. Jo højere tal desto bedre:

Ford Mustang Mach-E: 100
BMW iX3: 99,3
Mini Electric: 97,6
Tesla Model Y: 97,4
VW e-Golf: 97,2
Nissan Leaf: 96,9
MG 5 EV: 96,1
Cupra Born: 95,6
Kia Niro EV: 94,6
VW ID.3: 94,3
Tesla Model 3: 93,9
Skoda Enyaq: 93,8
MG ZX EV: 93,5
Audi Q8 e-tron: 92,6
Hyundai Ionic 5: 92,6
Polestar 2: 92,0
Peugeot e-288: 91,2
Hyundai Kona EV: 91,1
BMW i3: 91,1
VW e-up:  90,9
Renault Zoe: 89,2
Vauxhall (Opel) Corsa: 87,4
Jaguar I-Pace: 85,9
Tesla Model S: 83,9
Kia EV6: 83,4
MG4: 76,1
Porsche Taycan: 66,5
Vauxhall (Opel) Mokka E: 60,6

Herhjemme er Mustang Mach-E kritiseret for bremsefejl. Men i en stor britisk undersøgelse er den mest fejlfri elbil overhovedet.

At en dyr bil ikke nødvendigvis klarer sig godt i pålidelighedsundersøgelser er Porsche Taycan et klart eksempel på. Den placerer sig som den næstdårligste af alle i undersøgelsen.

En Fiat 500 som benzinbil koster i gennemsnit 9.200 kr. at reparere, mens den tilsvarende el-udgave koster 11.700 kr. viser danske reparationstal. En Tesla model 3 koster i gennemsnit knap 14.800 kr. og en Tesla model Y godt 16.400 kr. i reparationer.

Hvis man vil undgå dyre fejl er det en god ide at fravælge nyere udgaver af specifikket elbiler med samme navn. Det er Nissan Leaf et godt eksempel på. Mens den ældre model klaarer sig dårligt og ikke er medtaget i statistikken hører den nye Leaf til blandt de bedste.

 

Sidestory.

 

Rubrik: Teslas aktier rasler ned

Aktien i elbilproducenten Tesla hører til de hårdest ramte i det amerikanske aktiemarked. Senest er den sunket med 4.4 pct. I alt er Teslas aktier faldet med knap 33 pct. i årets første kvartal.

Forklaringen er primært en skuffende opgørelse over leverancerne i første kvartal. Teslas samlede leverancer var på 386.810 køretøjer. I følge Bloomberg News ventede 449.080 biler på en ejer. Med i billedet hører i følge Blomberg de højere renter, som fordyrer købernes finansiering. Samtidig har koncernen været ramt af afbrydelser i produktionen i Berlin, pointerer Market Wire, der bringer historien.

Tesla forklarer også tilbagegangen med et skift til salg af en opgraderet version af Model 3 samt udfordringerne med fragten igennem Det Røde Hav. Nogle mener også at Elon Musk kontroversille udtalelser skader salget. Mens andre peger på, at elbiler generelt er hårdt ramt på verdensmarkedet.

 

 

About Author

Kategorier