Biltest: Elektrisk forårsmodel taler til fremtidens mobilitet

I det hurtigt udviklende landskab af bilteknologi er elektriske køretøjer (EV’er) dukket op som frontløbere, der skal forme fremtiden for mobilitet. Blandt de pionerende enheder i denne overgang er bl.a. KIA Motors, der er et mærke synonymt med innovation og bæredygtighed. Den eldrevne SUV KIA EV9 med plads til 7 personer taler til den moderne familie. Modellen har allerede høstet stor anerkendelse på verdensplan, bl.a. for KIAs engagement i topdesign, miljøbevidst ingeniørarbejde og en vision om en grønnere fremtid.

KIA EV9 repræsenterer et paradigmeskift i bilindustrien, hvor præstation møder bæredygtighed problemfrit. Med en helt elektrisk drivlinje er EV9 designet til at levere en ophidsende præstation samtidig med at den producerer nul emissioner, hvilket væsentligt reducerer dens miljømæssige fodaftryk. Denne miljøvenlige tilgang stemmer overens med KIAs overordnede mission om at skabe køretøjer, der ikke kun excellerer i præstation, men også prioriterer bæredygtighed.

Ved første øjekast fanger KIA EV9 mig med sin forårsmæssige karrosserifarve Iceberg Green og sit futuristiske designsprog, der er inspireret af naturen, en blanding af aerodynamisk effektivitet med moderne æstetik. Den slanke, skulpturelle eksteriør udstråler raffinement, mens de omhyggeligt udformede linjer og dristige geometri sikrer, at EV9 tiltrækker opmærksomhed på enhver vej, hvilket jeg i øvrigt også oplevede, da jeg skulle have en omgang elektrisk ”juice” ved ladestanderen. Her kom en nysgerrig sjæl over til mig og ønskede at vide diverse om min testbil. Hyggeligt i en ellers travl hverdag, hvor vi mennesker ikke altid kommer hinanden ved, medmindre man kender modparten.  

KIA Motors slår i øvrigt et slag for at EV9, gør det bekvemt at eje en elbil ved en lynlader og 800-voltsteknik og at den lader fra 10% til 80% på 24 minutter på en lynlader.

Kraft og Præstation

Hvis jeg tager et kig på designet, handler det ikke kun om æstetik; det er et bevis på KIAs dedikation til at presse grænserne for innovation og omdefinere, hvad et elektrisk køretøj kan være. Under sit stilfulde ydre leverer KIA EV9 et kraftigt slag udstyret med topmoderne elektriske motorer og batteriteknologi, hvilket medfører en behagelig køreoplevelse med øjeblikkeligt drejningsmoment og jævn acceleration. Uanset om man navigerer i byens gader i indre København eller krydser motorvejen, tilbyder EV9 dynamisk præstation, der overgår forventningerne, og viser, at elektriske køretøjer kan være både miljøvenlige og spændende at køre. KIA EV9 har 7 års garanti / maks 150.000 km.

KIA EV9 fås i øvrigt med to- eller firehjulstræk. Den billigste model har baghjulstræk og kun en enkelt elmotor, der yder 203 hestekræfter. Den firehjulstrukne udgave er derimod udstyret med to elmotorer, der tilsammen kan yde op til 384 hestekræfer.

I min testbil som er EV9 Premium Launch Edition møder jeg et cockpit af innovation. Kabinen er designet med både fører- og passagerkomfort og har førsteklasses materialer, ergonomiske siddepladser og intuitive kontroller. Men det er den avancerede teknologi integreret i hele køretøjet, der virkelig adskiller EV9.

Fra dens touchscreen-infotainmentsystem til dens suite af førerstøttefunktioner, udnytter EV9 de seneste fremskridt inden for bilteknologi for at forbedre køreoplevelsen.

KIA EV9 er udstyret med avancerede førerstøttesystemer, der muliggør delvis autonom kørsel, hvilket øger sikkerheden og bekvemmeligheden for føreren, men modellen har også adaptiv fartpilot, der automatisk justerer hastigheden for at opretholde en sikker afstand til forankørende køretøjer. EV9 har et 360-graders kamera, hvilket giver føreren et fugleperspektiv over køretøjets omgivelser, hvilket gør det nemmere at manøvrere i trange omgivelser.

Der er mulighed for trådløs opladning af kompatible enheder, såsom smartphones og tablets, hvilket eliminerer dit behov for kabler og adaptere, hvilket jeg altid har hadet som pesten, da det skaber et rodet indtryk i dit cockpit.

Den regenerative bremsefunktion genindvinder energi under nedbremsning og omdirigerer den til
batteriet, hvilket forlænger køretøjets rækkevidde og reducerer behovet for hyppig opladning.

Mens bilindustrien fortsætter med at udvikle sig, er EV9 en af frontløberne for innovation, der udgør KIAs vision for fremtidens mobilitet. Med dens blanding af præstation, design og bæredygtighed, repræsenterer KIA ikke kun et køretøj med EV9, men et transformerende skridt mod en renere, grønnere fremtid. Ved at skifte til elektriske drivlinjer sigter bilmærket på at reducere drivhusgasemissioner og minimere sin miljøpåvirkning.

Ved at fremme vedtagelsen af elektriske køretøjer og pionering af nye teknologier former KIA Motors ikke kun fremtiden for transport, men inspirerer også andre bilproducenter til at følge efter. KIA EV9 er mere end bare en bil; det er et symbol på fremskridt og et lyspunkt for en lysere og mere bæredygtig fremtid. Tiden vil vise om den velstående familie matcher KIA EV9, der har konkurrenter, såsom Mercedes EQE SUV, Volvo EX90, BMW iX, Audi Q8 e-tron og Xpeng G9.

Fakta: KIA EV9
Motor: 149 kW
Samlet ydelse: 203 hk
Samlet max. Moment: 350 Nm @ 0-4.000 rpm.
Batterikapacitet:
99,8 kWh
Rækkevidde: 563 km (WLTP)
Ladehastighed, indbygget lader:  11 kW (3 faser / 32 A- i DK dog kun 16 A)
Ladehastighed, hurtig lader: 240 kW
Tophastighed: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 9,4 sek
Køreklar vægt: 2.503 kg
Totalvægt: 3.070 kg
Anhængervægt m./u. bremser: 900 kg / 450 kg
Bagagerum (for/bag): 90 liter / 333, 828, 2318 liter
Den aktuelle model koster i skrivende stund (ekskl. udstyr / inkl. alt udstyr): dkk 599.999 kr / dkk 686.898

Se et lille video indblik AutoNews Business har lavet af EV9 i indre København:

About Author

Kategorier