AutoNews Business har taget et kig på seneste markedsrapport fra analyseafdelingen hos firmaet Indicata, der viser en smule bedring i det hårdt pressede salg af brugte elbiler i Europa.
I de 13 lande, der er med i oversigten, udgjorde salget af brugte elbiler 5,51 procent af det samlede salg af personbiler. Benzinbilerne er fortsat dominerende med 42,6 procent af salget, mens diesel og hybrid tog henholdsvis 35,1 og 16,9 procent af salget. Indicata, der er en af verdens førende virksomheder inden for business intelligence for brugtvognsvirksomheder, vurderer, at der på baggrund af midsommersalget er grund til optimisme for især de nyere elbiler.
For de nyeste op til to år gamle udgjorde salget af de elektriske biler 10,7 procent. Blandt solgte elbiler op til fire år tog elbilerne 8,8 procent af salget. Med andre ord er det svært at sælge en lidt ældre elbil. Især uden store nedsættelser i prisen.
I følge Indicata skyldes det stigende salg af især nyere, brugte elbiler for en stor dels vedkommende producentstøttet salg med forskellige støtteforanstaltninger. Herunder selvfølgelig prisnedsættelser.
Selv om salget af brugte elbiler i Europa således stadig ser sløjt ud, er der dog sket en markant fremgang, hvilket også viser sig i de såkaldte liggetider. I den forrige opgørelse tog det i gennemsnit 105 dage at omsætte brugt EV, mens det i seneste opgørelse er faldet til 92 dage.
“En stor del af stigningen i efterspørgslen på brugte elbiler er baseret på faldende priser, således at mange brugte elbiler nu koster det samme som brugte benzinbiler af sammenlignelig størrelse og type. Priserne på brugte elbiler faldt samlet set i Europa med 30,2 % mellem januar 2023 og juli 2024,” siger Andrew Shields fra Indicata i en kommentar til analysen.
Den bedst sælgende brugte elbil i juni var Tesla Model 3 efterfulgt af Renault Zoe og VW ID.3. De hurtigst sælgende brugte elbiler var Opel/Vauxhall Mokka X, Tesla Model 3 og Opel/Vauxhall Corsa. Salg, priser, efterspørgsel og lagerdage varierer fra land til land, men den samlede forbrugerefterspørgsel ser ud til at stige gradvist baseret på priserne, der falder på linje med benzinbiler og i nogle tilfælde endda under, vurderer Indicatas Andrew Shields.
Indicatas analyse baserer sig på salg og salgsudbud af i alt 9 millioner biler i Europa.
Salg af biler fra private er ikke medregnet i analysen, der er spækket med grafer og statistikker. Set med forhandler øjne er det vigtigste at følge med i de såkaldte MDS-tal. Det er et udtryk for den hastighed, det forventes at tage at tømme de nuværende lagre af de enkelte bilmodeller.
Et lavt MDS-tal indikerer, at efterspøgslen er høj set i forhold til antallet af den pågældende bilmodels lagerstørrelse. Mest attraktive for en forhandler, der f.eks. skal på online-auktion for at supplere det hjemlige lager er biler med en lav MDS værdi. Importen af brugte biler fra udlandet til Danmark er betydelig. Er forhandleren på udkig efter biler fra udlandet er det særligt attraktivt at finde et land, hvor MDS-tallet for en bestemt bilmodel er højt, men lavt i Danmark. Det vil alt andet lige betyde at bilmodellen kan handles fordelagtigt hos den udenlandske sælger og omsættes forholdsvis hurtigt i Danmark.
Her er de tre hurtigst sælgende biler i en række set i forhold til lagrenes størrelse. Et lavt MDS-tal betyder at efterspørgslen er stor i forhold til lagrenes størrelse. Biler på lager nu vil være væk ret hurtigt. Det fremgår af tallene at Danmark set med forhandler-øjne ligger meget fint med ret små lagre i forhold til efterspøgslen. I hvert tilfælde, når det gælder de populære bilmodeller. Således er det tre hurtigst omsatte biler i forhold til udbuddet alle elektriske.
Danmark
VW ID.4: 37
VW ID.3: 39
Skoda Enyaq: 42
Belgien
Opel Corsa: 60
VW Golf: 62
BMW 3: 67
Østrig
Skoda Octavia: 60
BMW 3: 74
VW Golf: 81
Frankrig
Peugeot 2008: 57
Renault Clio: 59
Peugeot 208: 66
Tyskland
VW Tiguan: 65
VW T-ROC: 74
VW Golf: 76
Italien
Fiat Panda: 55
Fiat 500: 69
Jeep Renegade: 70
Holland
Renault Captur: 61
VW Golf: 64
VW Polo: 71
Polen
Toyota Corolla: 48
Volvo XC60: 60
Skoda Octavia: 64
Portugal
Peugeot 2008: 70
Renault Clio: 71
Peugeot 208: 76
Spanien
Seat Arona: 57
Nissan Qashqai: 58
Peugeot 208: 66
Sverige
Volvo V60: 30
Volvo XC60: 34
Volvo XC40: 42
Tyrkiet
Fiat Tipo: 38
Renault Clio: 40
Renault Megane: 41
Storbritanien
Nissan Qashqai: 30
Vauxhall Corsa: 36
VW Golf: 45
Salget af elbiler går især sløjt i Tyskland. Ingen af de tre hurtigst omsatte brugte modeller er med eldrift. Hurtigst sælgende er VW Tiguan.