Frankrig går all-in på elbiler

Det er besluttet, at Frankrig skal definitivt omstille sig til et land med elbiler. Det har den franske regering meddelt og der er underskrevet en omfattende aftale med bilindustrien for at nå nye rekordniveauer i salg og produktion af elbiler.

Prioritet gives til elektrificeringen af den franske bilflåde. Dette er hovedpunktet i den aftale, der er underskrevet mellem regeringen og bilindustrien. I løbet af de kommende fem år vil salget af elbiler femdobles i landet.

I begyndelsen af året var 19 procent af alle nye biler en elbil. Frankrig ønsker med den nye aftale nu at sikre, at andelen vokser. Regeringen har aftalt med branchen et delmål om et årligt salg på 800.000 elbiler i 2027, op fra 2022-niveauet på 200.000 elbiler.

I samme periode skal bilproducenterne også øge salget af eldrevne varebiler og lette lastbiler. Det fra 2022-niveauet på 16.500 køretøjer til 100.000 årligt i samme tidsperiode.

Regelværket indebærer også et øget fokus på indenlandsk producerede elbiler. Af de elbiler, der sælges i Frankrig i dag, er kun 12 procent fremstillet i landet.

Valget, der skal træffes, er, om vi vil være et land af (bil)producenter eller et land af forbrugere. Vi har valgt at være en stor elbilsproducent, har den franske finansminister Le Maire udtalt på en pressekonference uden at uddybe dette yderligere.

Aftalen mellem regeringen og branchen stiller også krav om, at der skal være 25.000 ladestationer med hurtigopladere langs de store veje og i storbyerne.

Ud fra ovenstående er det tydeligt at konstatere at den franske bilindustri og regering er på vej til at begive sig ud på en rejse uden tilbagevenden. Gennem den strategiske aftale med bilindustrien for perioden 2024 til 2027 forpligter underskrivene parter sig til at satse fuldt ud på elbiler med hele deres arbejdsstyrke på 350.000 ansatte og en eksportværdi på 50 milliarder dollar.

About Author

Kategorier