BILTEST: Mercedes GLC diesel-hybrid kombinerer det bedste fra to verdener. Politikerne kan råbe og skrige, men verdens førende producent af luksusbiler – Mercedes Benz – lader sig ikke skræmme til at droppe diesel-motoren. Hverken som eneste motorisering eller i kombination med eldrift.
AutoNews Business test af GLC 300 de, viser hvorfor. Ingen anden bilproducent kan prale af en kombineret brændstoføkonomi på 250 kilometer pr. liter ifølge WLTP. Og da slet ikke, når der er tale om en høj, fuldstørrelses SUV på næsten 2, 5 tons med 333 hestekræfter.
Testbilen er en såkaldt plug-in-model. Det vil sige, at den både kan lades fra stikkontakten eller påfyldes brændstof fra diesel-standeren. Der findes masser af plug-in-biler i denne SUV-klasse, men ingen kommer i nærheden ad den tyske bils nøgletal. Især imponerer rækkevidden på ren el, der er opgivet til 127 kilometer. Blandt de nærmeste konkurrenter er Toyota RAV 4 af samme højde og drøjde. Den var i lang tid førende på ren elektrisk rækkevidde med et WLTP-tal 75 kilometer. Den tyske super-SUV klarer med andre ord 70 pct. længere på strøm alene.
Når det kombinerede forbrug sammenlignes, får hverken japaneren eller nogen anden bil et ben til jorden. RAV 4 er opgivet til 100 kilometer på literen. Den germanske superbil klarer mere end dobbelt så mange kilometer på en liter fuel. Stadig ifølge WLTP.
Altædende
Men et er opgivelser og teoretiske tal. Noget andet virkeligheden. Under testen forsøgte jeg at køre så økonomisk som muligt uden at gå til ekstremer. Det lykkedes det mig at få den store tysker til at klare lidt over 100 kilometer, før dieselmaskinen begyndte at brumme blidt og lavfrekvent. Det er så stor en rækkevidde, at selv folk med langt til arbejde kan pendle elektrisk.
Jeg forstår, at Mercedes nægter at skrotte deres suveræne dieselmotorer, der ydermere har den store fordel, at de relativt let lader sig omstille til grønne brændstoffer, hvis de skulle komme på markedet i større stil. En journalist fra det tyske bilmagasin Auto Bild kørte i flere måneder rundt i en VW Golf diesel udelukkende ved hjælp af billig spiseolie fra Aldi. Nogle af de første dieselmaskiner kunne endda arbejde på kulstøv. Dieselmotorer er nærmest altædende, når de indstillet til et konkret brændstof.
Forklaringen på SUV-modellens opsigtvækkende præstationer er dog mindre opsigtsvækkende. Hovedforklaringen er et i PHEV-sammenhæng kæmpestort stort batteri på 31,2 kWh. Førnævnte Toyota RAV 4 klarer sig med 18 kWh, hvilket også hører til de største PHEV-batterier. Batterier er dyre og GLC bestemt ikke nogen billig bil.
Ydermere bringer strømkilden, der faktisk er lige så stort som batterierne i nogle af de tidligere rene elbiler, vægten og dermed forbruget i vejret. RAV 4 kører f.eks. flere elektriske kilometer pr. kWh i batteriet end den størrelsesmæssigt sammenlignelige Mercedes. Mindre PHEV-biler får meget mere ud af hver kWh.
Sløv
En anden ulempe er, at det store batteri tager ret lang tid at oplade, selv om det sker via tre faser. Hurtigste opladning er tre timer, men på den anden side er det trods alt ikke mere, end at man kan fylde den betragteligt op undet f.eks. et møde eller indkøb. Skulle der mangle lidt, er der dieselmotoren at falde tilbage på. Er ladetiden meget vigtig kan der tilkøbes mulighed for hurtigladning. Så kan batteriet fyldes op på en halv time.
Selvfølgelig er der mere kruft i kareten, når både el- og dieselmotoren arbejder. På ren el er der kun 136 hk til rådighed. Med f.eks. fem personer i bilen rammer vægten mere end 2,5 ton. Selv en 50 år gammel Volvo kommer hurtigere frem. Men igen: Man kan jo bare hente hjælp fra dieselmotoren.
Den betydelige vægt betyder også, at køreegenskaberne er mindre præcise, end man finder dem i de lettere og lavere modeller. Høj vægt har dog også sine fordele. Stor masse gavner komforten. Støjniveauet i GLC er meget lavt selv med forbrændingsmotoren kørende.
Det er også dejligt at sidde i en lækker bil. Men risiko for at blive beskyldt for Mercedes-fanatisme synes jeg, at intet andet bilmærke uanset prisniveau bag rattet udstråler så megen eksklusivitet som den tyske producent.
Det hører med i billedet, at man i denne prisklasse kan få betydelig mere plads hos mange af konkurrenterne. Både i kabinen og i bagagerummer, hvor det store batteri sluger en masse plads. Det skal helst være en meget kortbenet person, der sidder midt i bagsædet med fødderne over kardan-forhøjningen. Trods størrelsen er bilen ikke særlig god til fem fuldvoksne personer.
Udstyrsmæssigt er GLC helt i top. Både når det handler om komfort- og sikkerhedsudstyr. En helt i gennem pragtfuld bil for dem, der har kassen og som ser stort på pladsen.
For
Elektrisk rækkevidde
Kvalitet
Forbrug
Mod
Pladsforhold
Pris
Lynladning ikke standard
4 ud af 5 stjerner
Mercedes GLC SUV 300 de 4MATIC kort:
Pris: 955.775 kr.
Topfart: 217 km/t
0 – 100 km/t: 6,4 sek.
Forbrug WLTP: 250 km/l
Rækkevidde el WLTP: 127 km
Motorydelse samlet: 333 hk
Motorydelse el alene: 136 hk
Længde/bredde/højde: 472/189/164 cm
Bagageplads: 470 – 1.530 ltr.
Påhæng: Max. 2.500 kg
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Biltest: Elektrisk forårsmodel taler til fremtidens mobilitet
-
Kendt koncern overtager fuldt ejet datterselskab til Mercedes-Benz Sverige AB
-
Mercedes-Benz sælger massivt ud af værksteder og bilhuse
-
AutoBahn med 130 km/t på en 30 km distance uden hænderne på rattet
-
Partnerskab om etablering af Mercedes’ lynladenetværk.