Mercedes-Benz sælger massivt ud af værksteder og bilhuse

I Tyskland sælger Mercedes ud i stor stil. Alle værksteder og bilhuse er sat til salg inklusiv tilknyttede aktiviteter. Det drejer sig her om 20 store filialer med 80 tilknyttede virksomheder og omkring 8.000 ansatte.

Koncernledelsen oplyser til det tyske erhvervsmagasin Handelsblatt, at salget vil ske skridt for skridt. Finansielle investorer ønskes ikke som købere. I stedet søger Mercedes Benz de kommende købere blandt virksomheder med betydelig automotiv erfaring, som det jo også er tilfældet for det danske salg til Van Mossel Automotive International.

I følge Handelsblatt ønsker Mercedes-koncernen gennem disse frasalg at øge sin konkurrenceevne. En kilde i koncernledelsen oplyser, at eksternt ejede bilhuse og værksteder typisk er mere fleksible og effektive end forretninger ejet af moderkoncernen. De kan hurtigere tilpasse sig nye tider og opgaver. Bl.a. på medarbejdersiden. Dette er ekstremt vigtigt i den store omstilling til grøn mobilitet, der foregår over alt i verden.

Kæmpevirksomheden har noget at have analysen i. I de seneste tre år har Mercedes-Benz solgt alle showrooms med tilhørende aktiviteter i lande som Storbritannien, Italien, Spanien, Belgien, og Tjekkiet. Også i USA og Asien arbejder Mercedes næsten udelukkende med eksterne partnere.

Da koncernens nye politik betegnes som offensiv i stedet for defensiv, kommer det ikke på tale at nedlægge eller reducere hverken bilhuse, værksteder eller andre aktiviteter. Medarbejderne vil heller ikke blive søgt omplaceret. De følger så at sige med i salget, oplyser kilden til Handelsblatt. Det samme gør deres ansættelsesbetingelser.

P.t. er alle ansatte på lønningslisten til og med 2029. Og det er et ufravigeligt krav, at købere overholder disse kontraktlige betingelser. Mercedes arbejder på at få alle ansatte til at gå ind på disse betingelser, inden sommeren 2024 er forbi.

Mercedes erkender, at det ville være nemmere og måske også mere lukrativt at lukke en kæmpestor finansiel investor ind, i stedet for at frasælge underaktiviteterne stump for stump. Men hensynet til medarbejderne spiller tungt i i koncernens beslutning om udelukkende at outsource til købere med branchekendskab. De hænger ikke bare på de nærmeste træer, og derfor erkender Mercedes-Benz at hele manøvren kan strække sig over mange år.

Potentielle købere kunne være Emil Frey, Porsche Holding, LSH, Hedin Mobility, van Mossel, Kestenholz, Inchcape, Pappas, Senger, Penske…. Eller?

Hollandske Van Mossel Automotive Group nåede til enighed med Mercedes-Benz om overtagelsen af den tyske bilkoncerns aktiviteter i Storkøbenhavn, hvilket blev meldt ud tidligere på måneden på den hollandske koncerns hjemmeside.

Det drejede sig om fem forhandlerhuse og et skadecenter, som samlet tæller 330 medarbejdere placeret i henholdsvis København, Søborg, Hørsholm, Hillerød, Greve og Skovlunde.

“Dette opkøb er en del af vores strategi om at få en større tilstedeværelse i Europa. Med erhvervelsen af Mercedes-Benz CPH vokser Van Mossel Automotive International til 1500 medarbejdere og et årligt salg på næsten 1 mia. euro i Tyskland, Danmark og i UK,” lyder det i en pressemeddelelse fra Jurrie Scholtens, adm. direktør for Van Mossel Automotive International.

About Author

Kategorier