Gigantisk spareplan fra VW skal gøre koncernen mere konkurrencedygtig

Efter månedlange forhandlinger er VW-koncernen nået til foreløbig enighed med fagforeninger og medarbejder-klubber om en af de største spareplaner i tysk erhvervsliv historie. Det oplyser den tyske erhvervsavis Handelsblatt. Indtil 2026 skal koncernen spare 10 milliarder euro svarende til ca. 75 milliarder danske kroner. Allerede til næste år, skal der spares 4 milliarder euro svarende til ca. 30 milliarder kroner.

Planen, der kaldes et “performance-program” skal hæve gigant-koncernens fortjeneste-margin på personbiler fra de nuværende 3,4 til 6,5 pct., og samtidigt gøre VWs produkter mere konkurrencedygtige, oplyser Thomas Schäfer der er CEO for Volkswagen og Head of the Brand Group Core til Handelsblatt.

Det lader sig selvfølgelig kun gøre via massive nedskæringer i medarbejderstaben. For at få medarbejderne med på planen, har VW har udformet en række modeller, der skal gøre de planlagte nedskæringer i personaleomkostningerne på 20 pct. så smertefrie som muligt.
Deltid og omskoling
Først og fremmest skal der skæres i de administrative sektorer. Måden, hvorpå det kan ske uden at kaste flere end højst nødvendigt ud i arbejdsløshed er at tilbyde flere end hidtil at gå på deltidspension. VW kalder det for socialt ansvarlige personalenedskæringer.

Dertil kommer, at ledige stillinger i koncernen kun i undtagelsestilfælde vil blive genbesat udefra. I stedet satser koncernen på at omskoling af egnede medarbejdere. En øvelse, der allerede er gennemført med held på visse af koncernens elbils-fabrikker. F.eks. det store anlæg i Belgiens hovedstad Bruxelles.

Men deltid er ikke nok. Antallet af ansatte personer – personalenumre – skal ned. Det skal bl.a. ske ved at tilbyde acceptable opsigelseskontrakter, oplyser Thomas Schäfer uden dog at komme konkret ind på, hvad disse kontrakter også kaldet fratrædelsesaftaler i detaljer kommer til at indeholde.
Yngre medarbejdere
Der tales om en såkaldt friskluft-kultur. Ældre højtlønnede medarbejdere skal i betydeligt omfang skiftes ud med yngre på mindre lukrative kontrakter. Analyser viser, at især de såkaldte Tarif-plus-medarbejdere koster koncernen unødigt mange penge. Det er folk, der arbejder i laget mellem ledelse og  produktionen. Tarif-plus ansatte har indtil nu fået en beskæftigelsesgaranti efter fire år. Det skal hæves til seks år for alle. Hvortil kommer et generelt ansættelsesstop.

Trods åreladningen af medarbejdere i mellemlaget anser VW det for muligt at sænke udviklingstiden for nye modeller fra gns. 50 måneder til 36 måneder. Endda uden at det går ud over bilernes kvalitet. På denne post er der alene 1 milliard Euro svarende til ca. 7,5 milliarder at spare.

En del af denne besparelse skal implementeres ved at skære ned i de forskellige testkørsler, før en model sendes på markedet. I stedet for at køre millioner af kilometer under ekstreme betingelser i f.eks. ørken og polarområder skal en stor del af testarbejdet foretages i simulatorer. Her er der 400 millioner euro svarende til tre milliarder kroner at spare.

Det er hårde ord i januar og Thomas Schäfer ligger ikke skjul på, at besparelserne er nødvendige. Han har uden omsvøb udtalt, at VW Group AG ikke længere er et konkurrencedygtig. “Taget brænder” sagde han bl.a. til en svensk journalist.

Vidunder-batterier
Sandheden er i følge mange økonomiske iagttagere, at VW er kommet for sent i gang med at satse helhjertet på elbiler. Det råder koncernen til gengæld bod på nu bl.a. via et samarbejde med den amerikanske teknologivirksomhed Quantrumscape. Samarbejdet har resulteret i, at VW i følge egne oplysninger er kommet meget længere med at udvikle og producere en ny type fastcelle-batteri, der i enhver henseende er lithium-batterier overlegne. De er sikrere, billigere, brænder ikke så let, klarer over 1.000 opladninger med et tab på kun 5 pct. af ydeevnen, og skulle uanset kørestil holde til et kørselsforbrug i elbilens levetid på 500.000 kilometer.

Problemet er bare, at VW ikke er alene om satse på nye batterityper. De såkaldte “first-movers” plejer at høste den største gevinst ved teknologisk tigerspring. Der er det livsnødvendigt for VW, at de ikke overhales af Tesla og andre. Konkurrencen mellem elbilproducenterne er afsindig hård. Nye virksomheder skyder op ikke mindst i Kina – hvor BYD i den sidste del af 2023 overhalede Tesla som verdens største producent af elbiler.

About Author

Kategorier