BILTEST: Tid til at blive kølet ned i sommervarmen. Tag en tur med tilbage til et af dette års spændende biltest.
Stadigt flere elektriske biler fås med firehjulstræk som ekstraudstyr. Senest har Nissan sendt en version deres nyeste og fineste elbil model Ariya på markedet med den eftertragtede feature, der især giver mening i forbindelse med udfordrende forhold. F.eks. på bjergveje eller på underlag med begrænset vedhængsevne.
For at afprøve Ariya med firehjulstræk og samtidigt stifte bekendtskab med seneste udgave af den storsælgende firehjulstrækker Nissan X-Trail tog AutoNews Business med Nissan til fyrstendømmet Andorra i den østlige del af bjergkæden Pyrenæerne. Her ligger Verdens højest beliggende racerbane, Circuit Andorra, i 2.400 meters højde. Turen til Andorras tag foregik fra den franske by Toulouse, og vi fik således testet bilerne af under vidt forskellige forhold fra almindelige landeveje, stejle bjergveje og på en spejlglat racerbane, hvor bilens grænser kunne afprøves uden risiko for egne og andres liv og lemmer.
Ved briefingen erfarer jeg, at min medkører er professionel racerkører, så det er med nogen nervøsitet, at jeg griber rattet i X-trail e-4ORCE, der er første bil på programmet. X-trail kører fuldstændigt som en almindelig elbil med firehjulstræk, fordi benzinmotoren på 150 hk aldrig har direkte træk på hjulene. I stedet leverer den power gennem batterierne, hvorfra de to elmotorer leverer trækkraften gennem et kompliceret computerstyret system.
Det snedige ved denne konstruktion er, at forbrændingsmotoren under normale omstændigheder altid arbejder i det forbrugsmæssigt optimale område. Dertil kommer, at kraften via computerstyring doseres efter underlagets til hver enkelt af de fire hjul. Bremserne er også integreret i computerens korrektioner.
Big Brother is watching you
Det giver en næsten overnaturligt god accelerationsevne på den spejlglatte bane. Mens man i mindre avancerede firehjulstrækkere skal være uhyre påpasselig med at give gas ud af kurverne, er det barnemad at komme lynhurtigt ud af kurverne i denne bil, hvor ”big Brother” hele tiden regulerer de trækkende hjul og bilens bevægelser. Systemet har en 10.000 gange hurtigere momentrespons til hjulene i forhold til et mekanisk 4WD-system. Nissan kalder systemet for intelligent e-4ORCE. Testbilen er fjerde generation af X-Trail, der med et totalt salg på næsten syv millioner eksemplarer er en af verdens mest populære firehjulstrækkere.
Den har arvet en del af forgængernes muskuløse design. Nu parret med futuristiske og aerodynamiske detaljer som en faldende taglinje, et aktivt kølespjæld, der styrer luftstrømmen til motorrummet, og et bundskjold der styrer luftstrømmen under bilen. Luftindtaget i fronten leder overflødig luft ud til siderne af bilen. Den fylder godt i landskabet og fås både med fem og syv sæder.
1,5 ltr. benzinmotoren i X-Trail e-POWER-system arbejder med variabel kompression. Det betyder, at den i perioder med lille behov for strømtilførsel til batterierne kan arbejde med en meget høj kompression. Jo højere kompression jo bedre udnyttelse af brændstoffet. Selv om bilen principielt er en hybridbil, kan den som en del moderne elbiler køres med speederen som bremse. Bremsningen sker via generatoren, når pedalen slippes helt.
Den nye X-Trail er ikke nogen billig bil, og det opleves bl.a. i kabinen, hvor interiøret er af meget høj kvalitet. Der er masser af opbevaringsrum også til bagsædepassagererne, og en ledningsfri ladestation (15 Watt) til mobiltelefonen.
Bagdørene kan åbne næsten 90 grader. En lem i midten af bagsæderne giver mulighed for at transportere lange genstande som f.eks. ski. Anden sæderække kan også forskydes for at maksimere pladsen i bagagerummet og give nemmere adgang til tredje sæderække med to individuelle, nedfældelige sæder. Er de ikke er i brug, hører bagagerummet i X-Trail til blandt de største i segmentet med en samlet kapacitet på 585 ltr.
Infotainmentsystemet har et stort udbud af onlinetjenester inklusive integrering af smartphones. Wi-Fi kan benyttes af op til syv apparater. Den har en 12,3 tommer skærm og 10,8 tommer head-up-display på forruden.
Ariya med firehjulstræk
Min anden testbil er Nissan’s første komplet eldrevne crossover ved navn Ariya, der er udviklet til at inspirere til omstillingen til nul-emissions-kørsel. Inden jeg testede den på Andora Circuit banen, ville jeg have et indblik i hvad denne model havde af Unique Selling Points. Derfor tog jeg en kaffe aftale med Frédéric Delmotte, der er Nissan Ariya Chief Marketing Manager AMIEO (Afrika, Mellemøsten, Indien, Europa og Oceanien).
Under vores snak tager jeg et kig rundt om bilen og inde i kabinen, hvor jeg kan konstatere at Ariya byder på den ultimative elektriske køreoplevelse med et ergonomisk design, hvilket kommer til udtryk for komforten. Med Nissans førerposition inden for elektrificering og mærkets segmentdefinerende crossovers leverer Ariya på elegant vis avancerede køreegenskaber og en uforlignelig elbilsoplevelse.
Vi har tidligere testet Nissans seneste eldrevne crossover model Ariya, der fremadrettet fås med firehjulstræk, mens den hidtil kun har kunnet leveres med tohjulstræk. Meget af det, der præger X-Trails køreegenskaber genkendes i den nye Ariya-model. Jeg hæfter mig ved, at den elektriske drivlinje med firehjulstræk er usædvanligt støjsvag. Batteriet på 87 kWh kan via lynladning oplades til til 350 km ekstra rækkevidde 30 min. Maksimal rækkevidde er 515 kilometer med det store batteri. Det er placeret nederst på chassiset og sikrer en 50/50 vægtfordeling på e4ORCE-versionen. Det giver fremragende køreegenskaber, som især imponerer på den glatte racerbane, hvor vi uden besvær kan drifte uden over- eller understyring. Nissan har placeret klimaanlæg under motorhjelmen, og d et flade gulv i hele kabinens længde giver fremragende benplads og en loungeagtig stemning under det oplukkelige panoramatag. Konsollen midt i bilen kan forskydes elektrisk. Indstillinger Indstilling af rat, sæder, centerkonsol m.v. kan gennes, så føreren slipper for at indstille det hele, hvis en anden har været i bilen.
Ariya er udstyret med de nyeste sikkerheds- og førerassistentteknologier. Listen er lang som Ida Davidsens smørrebrødsseddel. Med firehjulstræk koster Ariya e-4orce modellen i skrivende stund fra 480.009 til 535.0000 kr.
Min kaffe er ved at være sluppet op og spændende at opleve Ariya med sne og is under hjulene. Jeg runder af med at spørge Frederik Delmotte om, hvad man ønsker, at målgruppen bl.a. skal tænke, når de omtaler Nissan Ariya. Her oplyser Delmotte med stor entusiasme i stemmen ”Ariya er en 100% accelererende elektrisk bilmodel oplevelse og denne model er helt sikkert målrettet folk, som er grydeklar til at gå i en elektrisk retning”.
Konkurrenterne til Nissan Ariya er bl.a. VW ID.4, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq iV og Tesla Model Y.