Nissan skyder med spredehagl

Intet er som det var i gamle dage på det danske bilmarked. Elbiler storsælger efter dramatiske prisnedsættelser, og blander sig i toppen af salgsstatistikkerne med små billige benzinbiler, som folk har råd til at købe. Biler som Toyota Yaris, Peugeot 208 og Citroen C3.

I dette felt er det bemærkelsesværdigt, at det japanske bilmærke Nissan har klaret sig forbavsende godt og faktisk vundet markedsandele, selv om mærket ikke har haft billige små biler at byde på, efter at Micra blev udfaset. Heller ingen decideret billige elbiler efter at Leaf blev sendt på pension.

I årets første fire måneder indtager Nissan en position som Danmarks 12 bedst sælgende bilmærke. Det lyder ikke af meget, men det er bedre, end de engang så populære volumenmærker som f.eks. Ford, Opel, Hyundai, Kia, Suzuki og Mazda.

Engang var hver anden elbil solgt i Danmark en Nissan Leaf. Men tiden løb fra modellen, der hverken på rækkevidde, udstyr eller design kunne hamle op med nyere elbiler til overkommelige priser. Efter dramatiske prisnedsættelser indtog amerikanske Tesla en næsten monopolagtig stilling i markedet.

Nissan nyeste elbil, Ariya EV, kunne hele vejen igennem måle sig med de elektriske topsælgere. Hvis man lige så bort fra prisen. Nissan havde ikke samme hast som f.eks. Tesla og aprils topsælger Renault Magane E-tech med at høvle af prisen. Ariya skulle markedsføres som en premium-bil a la Audi, Mercedes og BMW.

Den politik har det japanske bilmærke nu forladt. Nissan Ariya, der i min optik er en af de bedste elbiler på markedet, er netop blevet sat ned med 30.000 kr. på hele modelprogrammet. Ikke kun på lagermodeller, men også på biler bestilt ab fabrik. Nu starter priserne ved 279.000 kr., hvilket absolut er konkurrencedygtigt for så stor og luksuriøs en elbil med masser af udstyr og 63 kWh i mindste batteripakke.

Den klarer i følge WLTP 403 kilometers rækkevidde. Den store batteripakke på 87 kWh rækker til 533 kilometer. Til gengæld koster den fra 344.900 kr. En betydelig merpris.

Skarpere topsælger

Standardudgaven Engage har masser af sikkerhedsudstyr, topkarakter i crashtest hos Euro NCAP og komfortudstyr så som to 12,3” digitale skærme med swipe funktion, nøglefri betjening, adaptiv fartpilot (ICC), bakkamera, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, navigation samt LED for- og baglygter med fuldautomatisk fjernlys.

Den største nyhed i Nissans model-palet er en stærkt opdateret og faceliftet udgave af mærkets topsælger model Qashqai. Den er Nissans mest ikoniske bilmodel, der startede bølgen af såkaldte cross-over biler i 2006. I dag kalder Nissan det bare for en SUV, og der indføres vigtige opdateringer på bilen. Alle Nissans modeller er p.t. af SUV-typen.

Visuelt adskiller den sig især fra forgængeren med et helt nyt design af fronten inkl. kombinerede LED-forlygter, der erstatter de tidligere tågelygter. Frontens design ligger nu meget tæt op af elbilen Nissan Ariya.

Qashqai får nydesignede kofangere, og et bedre støjdæmpet instrumentpanel. Da bilen desuden er forsynet med tykkere såkaldt akustisk glas, er der forventninger en betydelig mere støjfri kørselsoplevelse.

Skulle man pege på en mangel ved Qashqai er det, at bilen ikke fås som opladningshybrid med dertil hørende afgiftslettelser. Alle modellerne er såkaldte mild-

hybrider, hvilket i praksis vil sige almindelige benzinbiler med lidt genbrug af bremse- og bevægelsesenergi f.eks. til igangsætning.

Det store åbne spørgsmål er selvfølgelig, hvor modellen havner prismæssigt. Spændingen ventes udløst senere i denne måned, hvor også salget begynder.

Som nævnt mangler Nissan en lille billig bil. Med mindre man synes at den spøjse livsstilsbil model Juke er lille og billig med en startpåris over 200.000 kr. Jeg synes det ikke, og venter på spænding på, hvor den nye Micra havner prismæssigt. Den kommer kun som ren elbil, og skal bl.a. konkurrere med bl.a. den kommende Renault 5 EV, som den deler platform og en stor del af mekanikken med.

Micra kommer med enten et 40 kWh eller et 52 kWh batteri. Sidstnævnte ventes at få en rækkevidde på 400 kilometer lige som Renault 5 EV. Det lille batteri skulle kunne klare ca. 300 kilometer. Prismæssigt vil den komme til at ligge ret tæt på den franske udgave, hvilket formentlig vil sige omkring 200.000 kr.

Den sidste af de fire personbiler i Nissans program er Nissan X-Trail, som vi behandler særskildt i en minitest på dette opslag.

Fakta:

Nissan-modellernes markedsandel af det samlede personbilssalg de første fire måneder af 2024.

Qashqai 2,1 %
Ariya 1.2 %
Juke 0,5 %
X-Trail 0,1 %

Hele paletten af Nissan Ariya udgaver er sat 30.000 kr. ned.
Det gælder også bestillingsbiler for Nissan Ariya.
Nissan mangler en lille bil indtil model Micra kommer som ren elbil. Den ventes at koste i omegnen af 200.000 kroner som bilens  “fætter” Renault 5 EV.
Den største Nissan er også den svagest sælgende. Prisen spiller ind. Indgangsmodellen af X-Trail er nu sat ned til under 400.000 kr. Men så må man undvære firehjulstræk og såkaldt e-force teknologi.
Engang var Nissan berømt for sine fabelagtige Z-sportsvogne. Den første hed Datsun til fornavn og kom i 1969. Her er 2024 modellen  Z 2-door coupe, der desværre ikke markedsføres i Danmark.
Den  nye Nissan Qashqai – Sidefra ses nyt fælgdesign og blanksorte detaljer i stedet for matsorte på den udgående model.
Den  nye Nissan Qashqai har fået front a la Nissan Ariya.

About Author

Kategorier