Hvor dækproducenterne for få år siden havde blikket mest rettet mod bildæks bremse og styreegenskaber, er rullemodstand i de senere år blevet en meget vigtig parameter. Forklaringen er, at dæks rullemodstand betyder langt mere for en elbil end for en almindelig bil med fossilmotor. Elbiler er tunge at bevæge hen over asfalten.
Fossilbiler brænder en masse varmeenergi af under alle omstændigheder, hvorfor lidt ekstra rullemodstand ikke betyder så meget i det samlede energiforbrug. Verdens største producent af dæk, japanske Bridgestone, har tredoblet sin andel af specieldæk til elbiler de sidste to år.
Bridgestone forventer, at 20 pct. af deres personbilsdæk allerede om to år vil være letløbsdæk konstrueret til elbiler. Bilfabrikkerne skubber til udviklingen, fordi rækkevidde betyder meget for de fleste købere af elbiler.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
De danske veje er fyldt med gamle biler – vi beholder vores bil i længere tid.
-
Minimer dit CO2 aftryk uden at droppe bilen helt
-
Nyt Bridgestone Dueler All-Terrain A/T002 til sikker 4×4 kørsel i al slags terræn uanset vejret
-
Overvågning af flådens dæk med TPMS er hurtigt tjent ind
-
Viggo Laursen Autodele er med ombord i Tun Din Fremtid med et stort sponsorat!