El- og hybridbiler stiller særlige krav til dækkene. Bridgestone har i år introduceret et EV-mærke på dæk til el- og hybridbiler. EV-mærket er resultatet at flere års fokuseret udviklingsarbejde med brug af en række nytænkende teknologier.
– El- og hybridbiler stiller særlige krav til dækkene sammenlignet med benzin- og dieselbiler, indleder Jesper Sørensen. Han er teknisk chef hos Bridgestone, som i år har introduceret et særligt EV-mærke på dæk til el- og hybridbiler.
EV-mærkningen dokumenterer, at dækkene har gennemgået en streng og omfattende testproces for at blive godkendt af bilproducenterne til at understøtte de specielle egenskaber og krav, som el- og hybridbiler stiller til dækkene.
EV-mærket er resultatet af flere års fokuseret udviklingsarbejde, hvor ingeniørerne hos Bridgestone har udviklet og udnyttet en række nytænkende teknologier i den evige jagt på de marginaler, som gør, at dæk fra Bridgestone ligger blandt de allerbedste i markedet.
Hvad kræver det at udvikle EV-dæk?
Ved skiftet fra brændstof til el handler det især om, at dækkene bliver udviklet med lav rullemodstand for at spare på batteriets levetid og øge bilernes rækkevidde på en opladning. Samtidig er el- og hybridbilerne generelt tungere pga. batteriet, og det kræver High Load (HL) dæk, der kan bære den ekstra vægt.
– For at forbedre batteriets rækkevidde har Bridgestone bl.a. anvendt sin egenudviklede ologic-teknologi, hvor dækket bliver gjort slankere, samtidig med at det får en større dækdiameter og højere dæktryk. Det reducerer dækkets rullemodstand, forklarer Jesper Sørensen.
– Dækkets vægt har i sagens natur også indflydelse på rullemodstanden. Med Bridgestones ENLITEN-teknologi anvender vi færre råmaterialer gennem hele udviklingsprocessen. Udover at det er en miljømæssig gevinst i sig selv, så reducerer det også dækkenes vægt med op til 20 % – det svarer til et vægttab, der kan reducere rullemodstanden med op til 30 %, siger Jesper Sørensen.
EV-dæk udviklet og produceret med særlig omtanke for miljøet
– Særlig miljøhensyn er en af de ting, der får folk til at købe en el- eller hybridbil. Derfor giver det god mening, at dækkene på EV-bilerne også er udviklet og produceret med særlig omtanke for miljøet, påpeger Jesper Sørensen.
– Med ENLITEN skærer vi som nævnt ned på mængden af råmaterialer i udviklingsprocessen. Ved at kombinere med TECHSYN reducerer vi også forbruget af råmaterialer på sigt, fordi vi med TECHSYN kan opnå lavere rullemodstand og bedre slidstyrke på dækket, forklarer Jesper Sørensen.
Virtual Tire Development-teknologi
Som nævnt i indledningen ligger der mange års forskning og udvikling bag EV-mærket.
I ’gamle dage’ ville udviklingsarbejdet have krævet udvikling af et temmelig stort antal dæk undervejs i processen, og det ville have kostet masser af gummi og testkilometer. Med de senere år er dækudviklingen hos Bridgestone i højere og højere grad blevet virtuel.
– Med Virtual Tire Development kan Bridgestone modellere et dæks ydeevne uden af skulle producere og teste det fysisk. Virtualisering af store dele af udviklingsprocessen kan på den måde sparet op til 40.000 km’s testkørsel – det er rundt regnet en tur rundt om jorden – og skære produktudviklingstiden ned til det halve, siger Jesper Sørensen.
Bridgestone: I 2024 er mere end hvert 5. personvognsdæk et EV-dæk
En større og større andel af Bridgestones personvognsdæk bliver udviklet til el- og hybridbiler.
I dag er det lidt mere end hvert 10. dæk, der er et EV-dæk. Det er næsten en tredobling siden 2019, hvor tallet lå på 4 % – og ser man bare 3 år frem, til 2024, så forventer Bridgestone, at mere end hvert 5. personvognsdæk vil være et EV-dæk.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Vinterdæk – pas på med at vælge dæk udelukkende efter prisen
-
Ekstremt vejr øger risikoen for aquaplaning – er du klædt på til det?
-
Bridgestones Potenza Sport A er produceret med 55 % genbrugte og genanvendelige materialer
-
Tyskland giver 75% rabat i beskatning af firmabiler på el
-
Gratis invitation: Få succes med dine YouTube influencer kampagner på de sociale medier