Vejen er banet for softwarevirksomhed med speciale i autobranchen

Det går fremad for den danske softwarevirksomhed Digital Servicebook med base i Næstved. AutoNews Business har taget en snak med direktør Kim Koch, der har sat sig i direktørstolen igen. Vi ønsker med vores snak at få et indblik i årets foreløbige milepæle og gør os klogere på, hvorfor virksomhedens egenudviklede digitale servicebog bare er første skridt på vejen for at sikre en højere branchestandard, hvad angår transparens, og en nemmere hverdag for værksteder og bilejere.

Fundamentet er på plads

Siden starten af 2023 er der blevet arbejdet hårdt på at fremtidssikre softwareplatformen, der skal gøre det nemt og enkelt for værksteder, at registrere service på alle bilmærker ét sted, samtidig med at servicehistorikken gøres tilgængelig for både værksteder og bilejere. Desuden bevares den fulde fabriksgaranti.

”Vores platform havde længe trængt til et gennemgående serviceeftersyn. Vi startede udviklingen af platformen tilbage i 2015, og siden da er der sket meget på den tekniske front. Derfor havde vi behov for at komme ind til kernen af vores produkt og sikre, at det var bedre rustet til fremtiden.”, siger Kim Koch til AutoNews Business.

Udover en opdateret platform, som gør det hurtigere at fremsøge biler og servicehistorik, så er der bl.a. også fundet tid til at give både logo og det grafiske udtryk – herunder website og mobilapp en overhaling. Sidstnævnte er således netop i august relanceret og tilgængelig på både Android og iOS.

Stor interesse fra udlandet

Året startede med udstille på en fagmesse i Sverige, hvor både eksisterende og potentielle kunder og samarbejdspartnere udtrykte stor begejstring for Digital Servicebook-platformen og dens mange fordele.

”Vi oplever en stigende efterspørgsel fra de nordiske markeder samt resten af Europa. For at sikre fortsat vækst i vores nye markeder har vi i år ansat sales managers i både Sverige og Norge. Det har allerede medført en række nye samarbejdsaftaler, som vi har store forventninger til. I Sverige har vi lavet en aftale med værkstedsgrossisten Atoy (SE), mens vi i Norge har indgået samarbejde med dæk- og værkstedskæden Vianor (NO), samt Viking Kontroll (NO) – en neutral aktør inden for vurdering af køretøjer.”, fortæller Kim Koch.

I Danmark blev FTZ udnævnt til officiel distributør for Digital Servicebook, hvilket betyder et endnu tættere samarbejde.

Endvidere har firmaet udstillet på en international fagmesse i England, hvor temperaturen på det engelske marked skulle tages. Også her var der generelt positivt feedback, men én altoverskyggende mangel ved platformen blev nævnt gentagne gange – nemlig muligheden for også at uploade servicedata til OE-platforme.

Udover tilstedeværelsen i Danmark, Norge, Sverige og England har Digital Servicebook i år også så småt rettet blikket mod både Finland og Tyskland, hvor især Tyskland har et kæmpe potentiale i kraft af landets størrelse. I 2022 var der omkring 36.000 værksteder i Tyskland, hvoraf 22.000 var frie værksteder. Til sammenligning er der ca. 15.000 værksteder på tværs af Norden, som er relevante for Digital Servicebook.

Medarbejderstaben er udvidet

Virksomheden har i år fået tilgang af en række medarbejdere – deriblandt en ny Head of IT, en Marketing manager, en OE-data analytiker samt Sales managers til at styrke firmaets lokale teams i Sverige og Norge. Fælles for dem alle er, at de bidrager med en masse erfaring udefra, som skal hjælpe med at udbrede kendskabet til og øge brugen af Digital Servicebook samt udviklingen af platformen og produktet.

På salgsfronten er Teis Jaakkonen Nielsen netop tiltrådt som salgskoordinator. Han bidrager med 16 års salgs- og marketingerfaring samt et kæmpe netværk i autobranchen. De sidste 3 år har han drevet virksomheden Nordic Network og hjulpet virksomheder fra autobranchen over hele Europa med at komme ind på det nordiske marked.

”De seneste tilføjelser til teamet vidner om Digital Servicebooks enorme potentiale. Jeg er stolt over, at vi kan tiltrække så dygtige og erfarne folk, som vil med på rejsen og hjælpe os med at udbrede kendskabet til vores platform”, siger Kim Koch.

I kig i fremtiden

Produktudviklingen skrider frem, hvor tilgang til og ejerskab af bilens data også fremadrettet er kernen. Fokusset er på bilejerne, som har krav på deres egne data og som frit kan vælge, hvor disse benyttes. Målet er at sikre bilejerne endnu bedre og give dem den bedste service uanset valg af værksted, den højeste sikkerhed i kraft af en fuldt vedligeholdt bil og sikre, at garantien bevares uanset, hvor bilen serviceres og repareres udtrykker Kim.

Inden længe lanceres muligheden for at tilkøbe upload af servicedata til OE-portaler for de værksteder, der ønsker at gøre brug af det. I dag er det muligt at hente data fra OE-portaler, men indtil nu har det ikke været muligt at opdatere data den anden vej efter udført syn. Det ændres nu – bl.a. pga. den store efterspørgsel fra England og flere af de øvrige markeder.

Er AI en mulighed

Desuden kigges der i kulissen på mulighederne drevet af AI (kunstig intelligens) og nye teknologier som f.eks. telematik, hvor live-data fra bilen potentielt kan bidrage til en endnu bedre service fra værksteder til bilejere. Med mængden af data de har adgang til, vil de også gerne klæde bilhandlerne bedre på, når de køber og sælger biler. Derfor arbejder de på endnu et tillægsmodul til platformen, som vil give dem vished for, at de biler, de handler, bliver handlet til den rigtige pris. I forlængelse heraf er planen ligeledes at skabe større synlighed på diverse bil-salgssites, så alle der handler biler – privat som erhverv – får vished over bilens historik og sikkerhed for bilens reelle værdi.

About Author

Kategorier