Elbilers rækkevidde bliver markant kortere, hvis der ikke er kølemiddel nok på bilen. Danske elbilister er sjældent opmærksomme på den sammenhæng, og det kan koste dem dyrt.
For elbilejere udgør den kommende tids sommervarme en særlig stor udfordring. Ligesom ved benzin- og dieselbiler skal der løbende fyldes kølemiddel på klimaanlægget i en elbil, men i elbilen kan det påvirke rækkevidden markant, hvis der ikke er tilstrækkeligt på. Det forklarer Christian Rud Ingvardsen, der er indehaver af Christonik, som er specialister i airconditionløsninger til biler.
I samarbejde med FDM har Christonik testet sammenhængen mellem fyldemængden af kølemiddel og strømforbruget på en Hyundai Ionic 5. Ved en halvering af mængden af kølemiddel fra 900 til 450 blev strømforbruget næsten fordoblet.
– Når bilen mister kølemiddel – og det gør den løbende – så skal kompressoren bruge mere strøm for at køle, og udover at holde kabinen kølig skal elbilernes batterier også køles for at fungere optimalt. Når der bruges mere strøm på at køle, er der mindre til at køre på, siger Christian Rud Ingvardsen til AutoNews Business, og understreger:
– Et køleanlæg kan godt have tabt halvdelen af kølemidlet, uden man opdager det, fordi klimaanlægget stadig godt kan holde bilen kølig i det danske klima, men i elbiler har det altså en stor effekt på rækkevidden – og i endnu højere grad, jo varmere det er.
Meget at spare for danske elbilister
Elbilsalget i Danmark nåede en ny milepæl i maj måned, hvor halvdelen af de nye biler var eldrevne. Med den positive udvikling er det ifølge Jesper Valentin Lund, der er konceptchef for værkstedskonceptet Det grønne e, imidlertid en voksende udfordring, at mange elbilejere ikke er opmærksomme på såvel forbruget af kølemiddel som effekten, hvis der ikke er fyldt nok på.
– Mange elbilister opdager slet ikke, hvis de bruger mere strøm end normalt, fordi man jo bare går hjem og sætter stikket i, og så er den klar til næste morgen. Har du en elbil, er det altså en god idé at få tjekket mængden af kølemiddel regelmæssigt, for hvis anlægget for eksempel har mistet halvdelen, kan du godt forvente, at strømforbruget fordobles, og det giver en markant mindre rækkevidde, siger Jesper Valentin Lund til AutoNews Business.
Fra komfort til sikkerhed
Hvor bilens klimaanlæg tidligere kun var med henblik på komfort, spiller det altså i dag en vigtig rolle i forhold til elbilers rækkevidde, og i sidste ende kan det tilmed påvirke bilens driftssikkerhed.
– Tidligere skulle ac-anlægget jo bare sørge for, at der var rart i kabinen, men i dag køler det også en række elektriske komponenter som batteriet. Hvis ikke du har en optimal køling på dit anlæg, så arbejder dine elektriske komponenter hårdere og bliver derfor mere slidt og mister levetid, siger Jesper Valentin Lund og påpeger:
– Temperaturen er kritisk i forhold til elbilbatteriers kapacitet, men manglende nedkøling kan også resultere i dyre reparationer, og i værste fald kan du brænde et batteri af.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
K.W. Bruun har skiftet navn til Wismo Group
-
Sværvægter-varebiler får SweMaints mobile værksteder til at præstere i døgndrift
-
Som en del af strategien ønsker MEKO at øge brugen af MEKO-navnet på tværs af selskaber og lande
-
Digitale løsninger frigiver tid og skaber vækst hos autoværksteder
-
Prisregn til Auto Awards 2024 der samtidigt fejrede 10-års jubilæum