Dansk AI klarer rugbrødsarbejdet på værksteder

Hos Hydro Autocenter i Ringkøbing tager danskudviklet AI sig af ellers tidskrævende kundebookinger, så der er mere tid til servicering og strategisk forretningsudvikling.

Alle, der arbejder på autoværksted, ved, hvor stort et puslespil det er at få kunder regelmæssigt ind til syn og service. For når man har opdraget dem til selv at ringe ind til billægen, når noget skal fikses, så gør de ikke andet.

Det gælder også sæsonbestemte ting som fx skift til sommer- og vinterdæk – noget, som ofte er op til bilisterne selv at holde styr på grundet travlhed og mangel på ressourcer hos værkstederne.

Den udfordring har man hos Hydro Autocenter i Ringkøbing outsourcet til en softwareløsning, der med kunstig intelligens sørger for at håndtere værkstedsbookinger og genindkaldelser automatisk. Løsningen hedder Autoflows og er udviklet af danske AG Analytics.

Opererer ud fra nøgleord

Konkret navigerer teknologien ud fra specifikke nøgleord i værkstedets faktureringssystem.

Når en mekaniker fx sætter vinterdæk på og fakturerer kunden, registrerer Autoflows det som en sæsonbestemt aktivitet ud fra nøgleord som ’vinterdæk’ og ’dækskift’. Tidligt i det næste forår modtager kunden så en påmindelse om at komme ind til montering af sommerdæk.

Løsningen er koblet op til DMR og forbinder service- og synspåmindelser direkte til værkstedernes elektroniske booking. Sådan kører systemet automatisk – og det tager højde for menneskelige fejl.

“Vi har udviklet Autoflows til at være fleksibelt på de ord, der indtastes efter service, hvad enten det er dækskift, hjulskift eller noget tredje. Alt bliver derfor registreret korrekt i forhold til planlægning og genindkaldelser, selv hvis der en tastefejl hist og her,” siger Nicholas Malcolm, direktør hos AG Analytics til AutoNews Business.

Det kan Brian Christensen, indehaver af Hydro Autocenter, skrive under på. Han fortæller, at værkstedet på blot to måneder med løsningen fik 40 procent af deres kunder til at komme tilbage til opfølgende service, uden at medarbejderne har måttet ringe og genindkalde manuelt – rugbrødsarbejde, der ellers optager meget tid.

“Det frigør en masse ressourcer for os, som vi kan bruge på service. En anden fordel er, at det giver os bedre planlægning og mere balanceret belægningsgrad ved fx sæsonbaserede dækskift, hvor vi førhen blev lagt ned af opkald fra kunder, der vil have skiftet dæk på samme tid. Nu sker alt automatisk, som gavner alle parter,” siger han.

Værdifulde forretningsdata

Værkstedsejeren uddyber, at Autoflows foruden frigørelse af dyrebar tid også leverer værdifulde data til forretningsudvikling. Løsningen giver nemlig overblik over udførte serviceopgaver, kundetilfredshed, hvilke opgaver der forekommer oftest, hvilke der skaber påmindelser og så fremdeles.

“Softwaren genererer statistikker, så vi kan se, hvilke ydelser der er mest efterspurgte, hvor vi kan optimere, og hvor vi fx skal markedsføre mere eller mindre. Det giver os mulighed for at tage de langsigtede forretningsbriller på, som vi ellers kun kunne drømme om tidligere,” siger Brian Christensen til AutoNews Business.

Derfor har han nu en fast dag om ugen, hvor han dykker ned i nøgletal og lægger en overordnet retning for Hydro Autocenters forretning fremover. Og han mener, at alle autoværksteder burde gøre det samme.

”Værksteder arbejder for meget på den korte bane og har sjældent tid til at se på de større linjer. En løsning som Autoflows er i mine øjne det, vi har brug for i en svært underdigitaliseret branche. Så jeg vil opfordre alle til at undersøge mulighederne,” siger Brian Christensen.

AG Analytics’ direktør stemmer i.

”Jeg vil i al beskedenhed mene, at vi sidder med en løsning, der er svaret på fremtidens eftermarked, som står over for en brydningstid lige nu. Det er selvfølgelig store ord, men vi lader det også komme an på en prøve, så værksteder kan teste det af og se, om det er noget for dem,” siger Nicholas Malcolm.

Han melder, at Autoflows i skrivende stund bruges af cirka 700 danske værksteder, hvoraf omkring 200 er uafhængige.

Her ses Hydro Autocenter i Ringkøbing, der bruger AI til at hjælpe sig i dagligdagen.

About Author

Kategorier