El-bilsdæk er det nye sort

Hos dækgrossisten NDI Group, der årligt sælger mere end 2,5 millioner dæk, ser man en klar tendens på markedet med en stigende efterspørgsel af dæk udviklet til el-biler. Salgschef Ole Panitzsch fortæller her om, hvad man skal være opmærksom på i valg af de rigtige el-bilsdæk.

Med mere end 50 års historie bag sig, import og distribution af dæk til næsten alle typer af køretøjer og stærke, mangeårige samarbejdsaftaler med nogle af verdens førende leverandører af dæk og fælge, har dækgrossisten NDI Group en stor erfaring og indsigt i dækmarkedet; og inden for autobranchen oplever man lige nu en stigende efterspørgsel på dæk til el-biler, fortæller salgschef i autodivisionen, Ole Panitzsch.

– Vi får flere og flere spørgsmål til el-bilsdæk fra vores kunder, der kan være alt fra det mindre dækværksted til mærkeforhandlere eller importører. Bilmarkedet er under stor forandring, ikke mindst med el-bilernes udbredelse, og det mærker alle. For mærker vi det også ved et øget fokus på dæk- og fælgløsninger til el-biler, og her ønsker vi at være helt med i front både i forhold til produktsortiment og vores rådgivning, siger han.

Fire fokusområder

Men hvad er op og ned i el-bilsdæk? Ifølge salgschefen er der fire hovedpointer, man skal være opmærksom på, før man lægger ordren på et eller flere sæt dæk til en elbil:

– Først og fremmest slider el-biler mere på dækkene grundet den højere vægt og kraftige drejningsmoment fra stilstand, som – når dette udnyttes – medfører kraftigt slid på dækket. Derfor er det vigtigt at vælge et dæk med en høj slidstyrke. Derudover skal man tænke på rullemodstanden, som påvirker el-bilens rækkevidde, siger Ole Panitzsch of fortsætter:

– Samtidig vil den oplevede dækstøj ofte vil opleves kraftigere i en el-bil, da man ikke har motorstøj som i en benzin- eller dieselbil. Et lavt støjniveau vil ofte også hænge sammen med en lav rullemodstand. Sidst, men ikke mindst, skal man også huske på vigtigheden af et stærkt vejgreb – det er ikke mindst relevant, når man tager el-bilers voldsomme kræfter i betragtning.

Det rette kompromis

Det er ifølge Ole Paniztsch ikke altid let at finde et dæk, hvor de fire egenskaber – slidstyrke, rullemodstand, støjniveau og vejgreb – alle er i top, da de ofte vil stå i modsætning til hinanden. Friktion vil typisk være ensbetydende med et godt vejgreb, men samtidig skaber friktion også støj. Så hvad skal man vælge?

– Det er ikke til at svare hundrede procent entydigt på, men det er i hvert fald vigtigt, at man gør sig overvejelserne og vælger det rette kompromis. Det er også her, at vi oplever, at vores kunder kan skabe værdi for bilejerne ved at tilbyde god rådgivning og på den måde sikre, at kunden i sidste ende får valgt det helt rigtige dæk og får en positiv kundeoplevelse.

Tænk på din sikkerhed

Hos NDI Group ser man generelt en tendens hos dækproducenterne til, at man enten udvikler dedikerede el-bilsdæk eller optimerer eksisterende dæk, så de også lever op til de krav, som el-biler stiller.

-Vi ser kort fortalt to tilgange hos producenterne. Nogle optimerer eksisterende dæk, andre udvikler nye dæk helt fra bunden tiltænkt el-biler. Vi mener ikke, at den ene tilgang er bedre end den anden. Så længe dækket er udviklet til el-biler med den højere vægt og kraftigere motorisering, er man fint dækket ind som kunde, siger Ole Panitzsch og uddyber:

– Men der er selvfølgelig helt klart stadig forskel på dæk, og vælger du et dæk af en lav kvalitet i stedet for et højkvalitetsdæk, vil man gå på kompromis med sikkerheden. Her mener vi, at de ekstra penge på et godt dæk er en rigtig god investering i sikkerhed, ikke mindst som el-bilsejer, hvor de voldsomme kræfter gerne skal matches af et stærkt vejgreb.

 
Hankook iON i fokus

Skulle Ole Panitzsch fremhæve ét el-bilsdæk, som i særlig grad udmærker sig og som man hos NDI Group har høje forventninger til: Hankook iON.

– iON er Hankooks nye flagskibsmodel inden for el-bilsdæk. Dækket har allerede vundet flere tests og priser – herunder en test i branchemediet Tyre Reviews, hvor iON vandt og slog den nærmeste konkurrent fra en førende premiumproducent i fem ud af syv kategorier. Som noget unikt har dækket også den højeste klassifikation i forhold til EU’s standarder med den højeste klasse, klasse A i alle tre discipliner: udvendigt støjniveau, vådgreb og energiforbrug. Det er meget usædvanligt, at et dæk opnår højeste kategori i alle tre discipliner, fortæller Ole Panitzsch.

– Det er et af de el-bilsdæk, vi satser allermest på. Gennem vores importaftale med Hankook, der rækker tilbage til slutningen af 1980’erne og vores store, fysiske lagerkapacitet, har vi mulighed for at tilbyde kunderne et komplet udvalg af dækket i alle relevante størrelser og dimensioner. Med dækkets bemærkelsesværdige præstationer, kommer det til at spille en nøglerolle i vores sortiment i fremtiden sammen med vores satsning på at tilbyde den bedst tænkelige kunderådgivning.

NDI Group har i Danmark mere end 500.000 dæk på lager og har derudover sin egen logistik- og transportinfrastruktur, der muliggør hurtig og fleksibel levering af dæk fra dag til dag og flere daglige leveringsmuligheder.

Dækgrossisten NDI Group har i Danmark mere end 500.000 dæk på lager på virksomhedens centrallager i Brørup. Foruden Danmark har virksomheden også kontorer og lagre i de øvrige, Nordiske lande.

Hankook iON er navnet på et dedikeret el-bilsdæk fra den Sydkoreanske dækproducent, som NDI Group har samarbejdet med i mange år. Dækket, som kommer til at udgøre en vigtig del af NDI Groups el-bilsdæksortiment i fremtiden har vundet flere priser og test.

 

Ole Panitzsch, salgschef i autodivisionen hos den nordiske dækgrossist, NDI Group.

 

About Author

Kategorier