Det kører for Renault Group i første halvår

Der er jubel på direktionsgangen i disse dage hos Renault Group. Første halvår af 2023 har nemlig været fantastisk. Salget er øget markant i de første seks måneder, hvor overskuddet er steget og en langt række nye initiativer er sat i søen.

Renault Groups globale salg nåede i første halvår af 2023 i alt 1,134,000 enheder. Det er en stigning på hele 13 % i forhold til samme periode i 2022.  I Europa steg salget med endnu mere – nemlig 24 % i et marked, der generelt steg med 17 %

“Kigger man udelukkende på Renault, nåede salget 772,000 enheder i alt på verdensplan, hvilket er et plus på 12 % i forhold til første halvår af 2022. Kigger man igen isoleret på Europa, så øgede Renault salget med 21 %, og nåede mere end 500.000 enheder. Hermed tager Renault igen en podieplacering som det næstbedst sælgende mærke i Europa, og suverænt det største på hjemmemarkedet i Frankrig.” udtaler Head Of Communication & Marketing Søren Hyltoft fra RN Danmark til AutoNews Business.

Succeshistorien Dacia

Vender man blikket mod succeshistorien Dacia, fortsætter rekorderne. I alt steg salget af Dacia globalt med 24 % til mere end 345.000 solgte enheder. Og igen er salget i Europa endnu mere imponerende med en stigning på 30 %, og i alt 301.000 solgte biler.

Dacia Sandero sidder stadig sikkert på tronen som den bedst sælgende bil til de private bilkøbere, og generelt er Dacia som mærke nu det 2. mest efterspurgte mærke til de private købere. Også det sportslige mærke Alpine mærker de positive vinde og øger salget med 9 % i første halvår 2023.

“Renault Group satte rekord i første halvdel af 2023 – både når det gælder omsætning og overskud. Disse resultater skyldes de sidste tre års vedholdende fokus på at minimerer vores omkostninger og skabe øget profit, kombineret med en markant produktoffensiv. Vores fundamentale forretning har aldrig været så sund og robust. Samtidig implementerer vi en lang række strategiske projekter, der skal transformere Renault gruppen. Vi er godt på vej med vores Horse projekt og har underskrevet en joint venture-aftale med Geely for at skabe en global virksomhed, der skal sikre lav-emissions motorer. Og vi bevæger os fremad med Ampere (Udelukkende fokus på elbiler), der skal give os konkurrencemæssige fordele, når det handler om elbiler og software. Vores produktoffensiv og vores strategiske projekter vil medvirke til at øge Renault Groups performance yderligere” udtaler Renault Group CEO – Luca de Meo
til AutoNews Business

C- segmentet vokser

Kigger man på Renault mærket er en af de markante bevægelser, at man har øget salget med 42 % i C- segmentet i Europa. Det skyldes Renault Megane E-TECH Electric, Renault Arkana og den succesfulde lancering af Renault Austral.

Renault Megane E-TECH Electric opnåede et salg på 23,000 enheder i første halvår af 2023 – her er 70 % af kunderne gået efter modellen med det højeste udstyr Iconic. Renault Austral opnåede et salg på 40,000 enheder i dets første halve leveår – her er det 60 % af kunderne, der vælger højeste udstyrsvariant.

Når det handler udelukkende om elektrificerede biler, har der været en vækst på 18 %. E-TECH modellerne ( hybrid, plug in hybrid og 100 % elektrisk) udgør nu 37 % af alle solgte biler fra Renault Group. 100 % elektriske biler udgør i alt 11 % af det samlede tal. Kigger man på Dacia, så gør den lille Dacia Spring det godt ude i Europa. I alt 27.000 solgte eksemplarer i første halvår 2023.

Allerede fra næste år stiger udbuddet af elbiler fra Renault med introduktionen af Renault Scenic og Renault 5.

About Author

Kategorier