Snart kommer de elektriske sportsvogne – her er nogle af dem

25 bilmærker viste 150 elbiler frem i Bella Center under elbilmessen eCar Expo. Herunder modeller fra to helt nye bilmærker i dansk sammenhæng, Voyah og Zeekr.

Men for denne skribent og formentlig flere andre var det ikke kun de biler, man kan købe nu og her, der var interessante. De såkaldte konceptbiler viser fremtidens visioner. Mange af dem skulle endda være på markedet i løbet af få år. Blandt dem den fabelagtigt flotte åbne sportsvogn Polestar 6 Roadster, som bilmærkets karismatiske danske direktør, Henrik Bang, viste frem. Vi fangede ham for at høre hans bud på fremtidens elbiler. Meget tyder på, at sportsvognene får “come back” med elektriske motorer.

“I øjeblikket dominerer de høje SUV-biler, men med tiden vil andre elektriske biltyper tage markedsandele. Måske især stationcar udgaver, der har den fordel, at de er mere vindglatte og meget rummelige. Vindmodstand betyder ekstremt meget for elbilers rækkevidde. De høje SUV-biler har et forholdsvist stort frontareal, der øger forbruget. Jeg synes også, at jeg ser tegn på, at SUV-biler bygges i knap så høje udgaver,” siger Henrik Bang til Auto News Business.

Et godt eksempel er den nye Polestar 3 sammenlignet med den ligeledes nye Volvo XC90. De to biler kører på stort set samme chassis. Der er begge udstyret med samme batteri på 111 kWh og firehjulstræk. Men Polestar 3 er 13 centimeter lavere, og det er den korte forklaring på, at dens officielle rækkevidde er 25 kilometer længere.

Beskatning efter CO2

Henrik Bang efterlyser mere åbenhed om elbilernes totale CO2-regnskab.

“Det er ikke nok, at de kan køre langt på en opladning, hvis deres batterier fremstilles ved hjælp af fossil energi. Efter min mening burde det være et krav, for alle elbiler, at de for at blive godkendt skal forsynes med relevante livstids-deklarationer, der eventuelt kunne indgå i bilernes beskatningsgrundlag,” siger Bang, der med et smil om munden poserer på mærkets koncept-sportsvogn Polestar 6 Roadster.

Stadigt flere sportsvogne finder vej til markedet for elektriske biler. Den viste Polestar 6 ventes på gaden i 2026. MG er også langt fremme med en åben sportsvogn Cyberster, der bl.a. blev vist på udstillingen IAA Munchen. Den skulle efter planen være på banen sommeren 2004, hvor det ikoniske sportsvognsmærke, der nu er kinesisk ejet, kan fejre sit 100 års jubilæum. 

På IAA tidligere på året kunne man også studere koncept-sportsvogne fra Mercedes og Porsche. Herunder sidstnævntes Mission X, der stadig er på konceptstadiet, men næsten parat til produktion. Adskillige motorjournalister har allerede testkørt den.

Til gengæld skal vi næppe forvente, at konceptsportsvognen fra Mercedes, Vision One-Eleven får nummerplader på foreløbigt eller nogensinde. Bilens særegne navn skyldes, at den er en hyldest til den gamle sportsmodel C 111.

Tesla startede det hele

Tesla startede elbils-bølgen med en roadster baseret på Lotus Elise, og den amerikanske gigant skulle ligeledes være langt fremme med en ny udgave af Roadster, der foreløbigt er udsat til 2024. Nogle mener først, at den er på markedet i 2026, selv om det efterhånden er temmelig længe siden, at de første koncept-udgaver af bilen blev vist.

Der er mange andre – f.eks. Rimac Neverra med efter sigende 2.000 hk og en topfart på 412 km/t, men efter min mening var den mest spektakulære koncept-sportsvogn på udstillingen i Bella Audi Skysphere med variabel akselafstand. Med kort akselafstand er den roadster med skarpe køreegenskaber. Med lang afstand lukket GT-bil. Den skal vi dog næppe se realiseret til gadebrug. Det samme gælder udstillingens mest voldsomme koncept-sportsvogn Nio EP6 med 1.360 hk.

Sportsvogne passer fint ind i det billede som Henrik Bang beskriver for fremtidens elbiler. De er lave, og de kan designes med lav luftmodstand. De kører mest fornøjelseskørsel, hvilket i realiteten betyder korte ture. Og de er fremragende reklamesøjler for de bilfabrikker, der fremstiller dem. Da elmotorer ikke fylder ret meget, og da batterierne ligger i bunden er det en smal sag at forlene denne elektriske biltype med fremragende køreegenskaber. Og designerne kan give den fuld gas på formgivningen.

Polestars danske direktør Henrik Bang med det svensk-kinesiske bilmærkes næsten grydeklare elektriske sportsvogn Polestar 6 Roadster. Den har 884 hk og går til 100 km/t på 3,2 sek. Ventes på markedet i 2026. 
Kraftigste bil i Bella Center var konceptbilen Nio EP9 med 1.360 hk. Den klarer 200 km/t på syv sekunder og har en topfart på 313 kilometer i timen.
Den måske mest spektakulære konceptbil i Bella var Audi Skyphere. Den kan skifte identitet fra knivskarp åben sportsvogn med kort akselafstand til lukket GT-bil med lang afstand. Men kommer næppe i produktion.
 
Koncept-bilen Mercedes Vision er det tyske bilmærkes hyldest til den ikoniske sportsvogn C 111 fra 1969. Sidstnævnte startede med Wankel-motor men blev senere udstyret med diesel—power. Som den ikoniske SL 300 er bilen udstyret med “mågevinge-døre”. Den har 85 hk.  

MGB var i årtier verdens bedst sælgende sportsvogn. Den moderne interpretion n-  MG Cybester – deler platform og batteripakke med MG 4, hvilket skulle give en rækkevidde på 500 kilometer. Efter planen kommer bilen på merkedet næste sommer som en hyldest til MG-mærkets 100 års jubilæum.

About Author

Kategorier