Sikre biler redder tusindvis af liv i Danmark

I 1971 blev der dræbt 1.213 mennesker i den danske trafik. De højeste tal nogensinde.

Siden er det gået hastigt nedad til 154 dræbte i det seneste opgjorte år 2022. En fantastisk udvikling set i lyset af, at trafikken er mangedoblet i perioden. Isoleret set, tegner bilerne sig for den største stigning i antal kørte kilometer og det største fald i antal dræbte. Under halvdelen af de trafikdræbte i 2022 omkom i en bil. (64).

Det viser, hvor ekstremt sikre bilerne er blevet

Forskerne mener, at lovpligtig brug af sikkerhedsseler har reddet flest liv. Loven blev indført 1976 og i 1990 blev også bagsædepassagerer omfattet. Også airbags har bidraget positivt. Også de såkaldte sideairbags og gardinairbags, der beskytter ved kollisioner fra siden.

I gamle biler var det almindeligt, at ratstammen var en stang. Da bilerne fik ratstammer, der kunne trykkes sammen, var det slut med at blive spiddet af ratstammen. Der er talrige andre livreddende tiltag siden 1971.

Deformationszoner, der mindsker g-påvirkning af fører og passagerer, når bilen rammer en genstand. Tagstolper, der ikke bliver mast flade, hvis bilen ruller om på taget. Benzintanke, der ikke bryder så let i brand., automatiske nødbremsesystemer og en hel masse andet, som vi i dag opfatter som mere eller mindre selvfølgeligt udstyr i en ny bil.

Udefra kommende faktorer har også hjulpet med til at gøre det sikrere at køre i bil. Fartbegrænsninger, sikrere veje og fældning af de livsfarlige veltræer, der stod langs kanten af næsten alle danske landeveje, da dødstallet var højest.

De store udfordring i dag er at få antallet af dræbte motorcyklister og bløde trafikanter ned. Her kan endnu lavere fartgrænser i byerne yde et stort bidrag. Personligt kan jeg ikke forstå, at det er lovligt at køre på cykel uden brug af hjelm. Under alle omstændigheder er det et klart mål, at antallet af dræbte skal endnu længere ned. Nogle bilfabrikanter har den målsætning, at der slet ikke må blive dræbt mennesker i deres biler.

VW ID.7 er bedst crash-testede bilmodel i 2023 på Euro NCAPs kollisionstest.
Foto: Euro NCAP

About Author

Kategorier