Det spørgsmål mange bilkøbere stiller, før de beslutter sig for at købe en ny model er –
Hvilken bilmodel er den sikreste?
Spørgsmålet er simpelt, men svaret er kompliceret. For hvad er en sikker bil? Er det en bil, der yder optimal beskyttelse af voksne i kabinen, af børnene, fodgængerne eller skal man også medregne det præventive udstyr, der skal forhindre, at ulykken overhovedet sker.
Euro NCAP har forsøgt at hugge den gordiske knude over ved at veje sine resultater fra årets kollisionstest ind med forskellig vægt. Beskyttelse af voksne tæller 40 %, mens de øvrige 3 discipliner tæller 20 pct. Vægtningen kan diskuteres. Nogle vil nok mene, at børns beskyttelse er mindst lige så vigtig som voksnes. Omvendt kan der argumenteres for, at der altid er mindst en voksen i bilen, mens børn ikke altid er med.
Det samlede resultatet af de indvejede testdata opgives i form af stjerner. Fem er det maksimale. Men den graduering er udviklingen løbet fra. En gennemgang af de 17 bilmodeller, der er testet i år, viser, at langt de fleste henter de maksimale fem stjerner. Kun tre ud af 17 testede modeller i 2023 får ikke topkarakteren fem stjerner. Ingen henter mindre end fire stjerner.
Man må derfor søge ind bag stjerne-systemet for se, hvor godt bilmodellerne klarer sig i de enkelte testkategorier. For voksnes sikkerhed opnår Kinesiske Nio ET5 den højeste score af alle med 96 % af det maksimalt opnåelige.
Når det gælder børns sikkerhed i bilen, er det flest point til tyske Mercedes EQE SUV, der høster 90 point, mens den mindst farlige bil for fodgængere er tyske BMW 5 Serie med 86 point ud af 100 mulige.
Små marginaler
Sikkerhedsudstyr omfatter bl.a. nødbremsesystemer, antiudskridning, fartbegrænser selehuskere og systemer, der råber op, rykker i rattet eller på anden måde advarer føreren, hvis man ufrivilligt er ved at forlade sin vognbane uden at vise af. Her klarer Mercedes EQE SUV sig også bedst sammen med kinabilen Smart 3 fra Geely. De får begge 85 % af de opnåelige point.
Det besvarer ikke spørgsmåler om, hvilken bil, der alt i alt er den sikreste. Vi har regnet på tallene med udgangspunkt i Euro NCAPSs egen vægtning af testkategorierne. De bedste biler her er VW ID.7 og Nio EL 5, der begge henter 88 % af det opnåelige.
Nogle eksperter mener dog, at det er forkert at vægte nogle testkategorier tungere end andre. Bliver alle fire kategorier regnet ind med samme vægt, kommer VW ID.7 også ud som vinder med 87 % af det højest opnåelige.
Med i billedet hører, at marginalerne er små. Hvortil kommer, at vi har regnet på hele tal fra Euro NCAP og op- eller nedrundet decimalerne. Hvis vi havde haft de helt nøjagtige tal med decimaler for de enkelte testresultater kunne nogle biler måske bevæge sig lidt op eller ned i det samlede billede.
Derfor er det ikke et spørgsmål, om f.eks. ID.7 er sikrere end Nio EL 5 og andre i toppen af listen. De er alle ekstremt sikre.
De store udsving findes i den anden ende af skalaen, hvor der kun uddeles fire stjerner fra Euro NCAP. Ikke at disse biler er farlige. De er bare ikke så ekstremt sikre som bilerne i toppen af statistikken.
Et forhold, der overraskede mig under research til denne artikel er, hvor godt de kinesiske bilmærker klarer sig. To kina-biler er i top tre vurderet ud fra Euro NCAPS vægtning. Ingen af de 9 testede kinesiske bilmodeller får under fem stjerner. De tre firestjernede bilmodeller kommer fra Vietnam, Korea og Japan. Sikkerhed har traditionelt været et område, hvor biler fra den vestlige verden gjorde rent bord. Sådan er det ikke mere. Europæisk bilindustri er udfordret også på dette område.
Her er de sikreste biler testet i 2023 i følge Euro NCAPs kollisionstest. 100 point er det højest opnåelige. Bilerne er rangordnet efter vægtet værdi i følge Euro NCAP (40/20/20/20). Tallene er oprundet til hele værdier.
Bilmodel: NCAP-vægtet gennemsnit/ alm. Gennemsnit – voksne/børn/fodgængere/sikkerhedsudstyr/antal stjerner
VW ID.7: 88/87 – 95/88/83/80 Fem stjerner
NIO ET5: 88/86 – 96/85/83/81 Fem stjerner
Smart 3: 87/86 – 90/86/84/85 Fem stjerner
NIO EL 7: 86,0/84 – 93/85/80/79 Fem stjerner
Mercedes EQE: 86/86 – 87/90/80,85 Fem stjerner
BYD DOLPHIN: 86/85 – 89/87/85/79 Fem stjerner
BMW Serie 5: 85/85 – 89/85/86/78 Fem stjerner4
BYD Seal-U: 85/84 – 90/86/83/77 Fem stjerner
Lexus RZ: 85/84 – 87/87/84/81 Fem stjerner
BYD SEAL: 85/84 – 89/87/82/76 Fem stjerner
Kia EV 9: 83/83 – 84/88/76/83 Fem stjerner
BYD TANG: 83/82 – 87/87/80/73 Fem stjerner
XPENG P7: 83/82 – 87/81/81/78 Fem stjerner
XPENG G9: 82/82 – 85/85/78/78 Fem stjerner
VinFast VF8: 79/80 – 76/89/77/79 Fire stjerner
Hyundai Kona: 79/72 – 80/83/64/60 Fire stjerner
Honda ZR-V: 79/79 – 79/86/81/68 Fire stjerner
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Nic. Christiansen Gruppen indvier idag NCG Huset med Arkitekturpris 2024 i hånden
-
Tidligere værkstedskædechef bliver servicechef hos Stenhøj
-
Ny uddannelse skal sikre leasingbranchen i kampen mod økonomisk kriminalitet
-
Et spring ind i fremtiden på årets Auto Awards 2024
-
Svenske Hedin Mobility Group overtager Iveco Danmark og opdeler selskabet i to enheder