Kinesiske modeller overrasker positivt i Euro NCAPs kollisiontest 2023 

Det spørgsmål mange bilkøbere stiller, før de beslutter sig for at købe en ny model er –
Hvilken bilmodel er den sikreste? 

Spørgsmålet er simpelt, men svaret er kompliceret. For hvad er en sikker bil? Er det en bil, der yder optimal beskyttelse af voksne i kabinen, af børnene, fodgængerne eller skal man også medregne det præventive udstyr, der skal forhindre, at ulykken overhovedet sker.  

Euro NCAP har forsøgt at hugge den gordiske knude over ved at veje sine resultater fra årets kollisionstest ind med forskellig vægt. Beskyttelse af voksne tæller 40 %, mens de øvrige 3 discipliner tæller 20 pct. Vægtningen kan diskuteres. Nogle vil nok mene, at børns beskyttelse er mindst lige så vigtig som voksnes. Omvendt kan der argumenteres for, at der altid er mindst en voksen i bilen, mens børn ikke altid er med.  

Det samlede resultatet af de indvejede testdata opgives i form af stjerner. Fem er det maksimale. Men den graduering er udviklingen løbet fra. En gennemgang af de 17 bilmodeller, der er testet i år, viser, at langt de fleste henter de maksimale fem stjerner. Kun tre ud af 17 testede modeller i 2023 får ikke topkarakteren fem stjerner. Ingen henter mindre end fire stjerner.  

Man må derfor søge ind bag stjerne-systemet for se, hvor godt bilmodellerne klarer sig i de enkelte testkategorier. For voksnes sikkerhed opnår Kinesiske Nio ET5 den højeste score af alle med 96 % af det maksimalt opnåelige.  

Når det gælder børns sikkerhed i bilen, er det flest point til tyske Mercedes EQE SUV, der høster 90 point, mens den mindst farlige bil for fodgængere er tyske BMW 5 Serie med 86 point ud af 100 mulige.   

Små marginaler 

Sikkerhedsudstyr omfatter bl.a. nødbremsesystemer, antiudskridning, fartbegrænser selehuskere og systemer, der råber op, rykker i rattet eller på anden måde advarer føreren, hvis man ufrivilligt er ved at forlade sin vognbane uden at vise af. Her klarer Mercedes EQE SUV sig også bedst sammen med kinabilen Smart 3 fra Geely. De får begge 85 % af de opnåelige point.  

Det besvarer ikke spørgsmåler om, hvilken bil, der alt i alt er den sikreste. Vi har regnet på tallene med udgangspunkt i Euro NCAPSs egen vægtning af testkategorierne. De bedste biler her er VW ID.7 og Nio EL 5, der begge henter 88 % af det opnåelige.  

Nogle eksperter mener dog, at det er forkert at vægte nogle testkategorier tungere end andre. Bliver alle fire kategorier regnet ind med samme vægt, kommer VW ID.7 også ud som vinder med 87 % af det højest opnåelige.  

Med i billedet hører, at marginalerne er små. Hvortil kommer, at vi har regnet på hele tal fra Euro NCAP og op- eller nedrundet decimalerne. Hvis vi havde haft de helt nøjagtige tal med decimaler for de enkelte testresultater kunne nogle biler måske bevæge sig lidt op eller ned i det samlede billede. 

Derfor er det ikke et spørgsmål, om f.eks. ID.7 er sikrere end Nio EL 5 og andre i toppen af listen. De er alle ekstremt sikre.  

De store udsving findes i den anden ende af skalaen, hvor der kun uddeles fire stjerner fra Euro NCAP. Ikke at disse biler er farlige. De er bare ikke så ekstremt sikre som bilerne i toppen af statistikken.  

Et forhold, der overraskede mig under research til denne artikel er, hvor godt de kinesiske bilmærker klarer sig.  To kina-biler er i top tre vurderet ud fra Euro NCAPS vægtning. Ingen af de 9 testede kinesiske bilmodeller får under fem stjerner. De tre firestjernede bilmodeller kommer fra Vietnam, Korea og Japan. Sikkerhed har traditionelt været et område, hvor biler fra den vestlige verden gjorde rent bord. Sådan er det ikke mere. Europæisk bilindustri er udfordret også på dette område.  

Her er de sikreste biler testet i 2023 i følge Euro NCAPs kollisionstest. 100 point er det højest opnåelige. Bilerne er rangordnet efter vægtet værdi i følge Euro NCAP (40/20/20/20). Tallene er oprundet til hele værdier.  

Bilmodel: NCAP-vægtet gennemsnit/ alm. Gennemsnit –   voksne/børn/fodgængere/sikkerhedsudstyr/antal stjerner   

VW ID.7: 88/87  –  95/88/83/80 Fem stjerner 

NIO ET5: 88/86  –   96/85/83/81 Fem stjerner  

Smart 3: 87/86  –   90/86/84/85 Fem stjerner 

NIO EL 7: 86,0/84  –   93/85/80/79 Fem stjerner 

Mercedes EQE: 86/86  –   87/90/80,85 Fem stjerner 

BYD DOLPHIN: 86/85  –   89/87/85/79 Fem stjerner 

BMW Serie 5: 85/85  –   89/85/86/78 Fem stjerner4 

BYD Seal-U: 85/84  –   90/86/83/77 Fem stjerner 

Lexus RZ: 85/84  –   87/87/84/81 Fem stjerner 

BYD SEAL: 85/84 –   89/87/82/76 Fem stjerner 

Kia EV 9: 83/83  –   84/88/76/83  Fem stjerner 

BYD TANG:  83/82  –  87/87/80/73 Fem stjerner 

XPENG P7:  83/82  –   87/81/81/78 Fem stjerner 

XPENG G9: 82/82  –   85/85/78/78 Fem stjerner  

VinFast VF8: 79/80  –   76/89/77/79 Fire stjerner  

Hyundai Kona: 79/72  –   80/83/64/60 Fire stjerner 

Honda ZR-V: 79/79  –   79/86/81/68  Fire stjerner 

NIO ET5: Med 96 ud ad 100 mulige point udmærker NIO ET5 sig ved at være den bedste af de 17 kollisionstestede biler i 2023 til at beskytte voksne i kabinen. 
VW ID.7: Når alle testkategorierne vejes ind med den vægt, som Euro NCAPS benytter, kommer VW ID.7 og NIO ET5 ud som vindere med 88 ud af 100 mulige. Hvis alle kategorierne tæller lige meget, er VW ID.7 bedst crash-testede bilmodel i 2023. (87 ud af 100 mulige). 
Mercedes EQE: En Mercedes er ikke billig, men til gengæld ekstrem sikker. Model EQE SUV brillierer i to kategorier. Den er bedst til at beskytte børn i kabinen (90 uf af 100 mulige) og den har Smart 3 mest uhelds-forebyggende udstyr (85 ud af 100 mulige). 
 
BMW 5: Hvis du bliver påkørt af en bil, så bed til, at det er en BMW 5. Den model er nemlig bedst af de 17 testede til at beskytte bløde trafikanter. 
Smart 3: Smart 3 karakteriseres af Euro NCAP som “lille familiebil”. Imponerende, at den kommer ud med tredjebedste samlede resultat i det store og tunge selskab. 

Fotos: Euro NCAP 

About Author

Kategorier