Sensation i København

Verdensberømte DTM-biler kører om mesterskabs point.

For mange motorsportsinteresserede inklusiv denne skribent står DTM-serien som alle tiders højdepunkt inden for racing med personbiler. Nu er det lykkedes for arrangørerne af Copenhagen Historic Grand Prix at få de historiske DTM-biler organiseret i TWL-serien (Tourenwagen Legends) til bybanen i København, hvor disse aldrende, men stadigt afsindigt hurtige biler skal kante sig rundt mellem halmballer, chikaner og betonbarrierer på banen ved Bellahøj.

Normalt kører disse værdifulde biler kun race på Europas største og mest kendte racerbaner som Nurburgring, Assen, Norisring, Spa med flere. Men nu er asfalten omkring den gamle dyrskueplads inkluderet som fuldgyldig pointgivende begivenhed. Med andre ord kan publikum se frem til  virkeligt race med de DTM-biler fra firserne og halvfemserne, hvor den danske DTM-kører Kurt Thiim blev en af Tysklands største racerstjerner.

Udstyret med en Rover Vitesse V8 vandt han serien i sit første forsøg det herrens år 1986, og den gæve sønderjyde er med igen på Bellahøj-banen. Det samme er flere tidligere DTM-stjerner. Racerbilerne omfatter bl.a. modeller fra Mercedes, BMW, Audi, Opel og Nissan.

Chefen (CEO) for TWL-organisationen, Jorg Hatcher, er glad for at få den danske bybane ind i løbsserien, og han har masser af ros til CHGP.

”Det historiske løb er berømt også i udlandet, og jeg er sikker på, at vore biler vil give publikum, er uforglemmelig oplevelse,” lyder det fra den tyske CEO.

DTM startede i 1984 under betegnelsen Deutschen Produktionswagen Meisterschaft  og sluttede i 1994 fordi bilerne var blevet for dyre og arrangørerne for griske. Som følge af store økonomiske krav fra arrangørernes side droppede mange store TV-kanaler DTM-løbene.

Ved årtusindeskiftet blev der lanceret en videreudvikling af serien kaldet Deutsche Tourenwagen Masters, som ikke opnåede samme popularitet. Bortset fra Formel 1 var DTM i sin storhedstid den mest populære racerserie i Europa, og trods navnet deltog også udenlandske bilmærker. Alfa Romeo formåede endda at vinde titlen en enkelt gang i 1993. Det samme gjorde Volvo i 1985 og som nævnt Rover i 1986. På et tidspunkt blev der også kørt DTM-race i Japan, Frankrig, Holland og Brazilien.

Kurt Thiim deltager i denne muskelsvulmende Mercedes 2,5 Evo 2 fra 1990.

About Author

Kategorier