Så meget koster brugte elbiler i Tyskland

Der bliver importeret rigtig mange brugte elbiler fra Tyskland. Det handler dels om tilgængelighed. Dels om pris. Modeller, der er lang ventetid på i Danmark, kan undertiden findes næsten nye i Tyskland. Men det modsatte kan også være tilfældet.

Det tyske statstilskud til elbiler er under afvikling. Allerede dette efterår falder det helt bort for biler indkøbt til firmabrug. Tilskuddet til private elbilister reduceres løbende. De tider er snart forbi, hvor der kunne være store besparelser at hente på en tysk elbil indkøbt med statstilskud. Den stigende danske registreringsafgift på elbiler vil afspejle sig i det, der skal betales for en brugt-importeret bil.

De tyske kunder kan godt lide tyske biler, og derfor er brugtpriserne  i følge sitet EFAHRER.com (hvorfra vi har hentet nogle eksempler), undertiden højere end nypriserne på det tyske marked. Forklaringen kan også være, at den aktuelle model er en mere skrabet udgave end de biler, der er til salg på brugt-markedet. Eller at der er lang ventetid på den nye model.

Bilerne i skemaet kan ikke direkte sammenlignes med hensyn til værditab, fordi nogle modeller er næsten nye og derfor stærkt eftertragtede på brugt-markedet, mens andre har været på markedet i længere tid, hvorfor eksemplarer med mange kilometer på tælleren er med i beregningerne. Generelt ser5 elbilerne ud til at holde prisen godt på det tyskle marked, hvor efterspørgslen er stigende og udbuddet beskedent. Der er tale om fra-priser eksemplarer i den forventede stand kilometer og alder taget i betragtning. Det første tal i skemaer gælder den gennemsnitlige fra-brugtpris. Det næste nyprisen i Tyskland. Beløbene er i Euro, og skal således ganges op med dagskursen i forhold til dansk valuta. Nyprisen er nævnt først. Hvis kun nyprisen er nævnt, er det fordi modellen ikke er til salg brugt i tilstrækkeligt omfang.

Eksemplerne er kun en meget lille del af det udbudte materiale. Flere kan findes på f.eks. på mobile.de.

BMW i4 eDrive 40 Grand Coupe 81,5 kWh: 43.090/53.890
Renault Mégane E-Tech EV60: 32.900/31.900
BMW iX Drive 50: 90.993/87.900
Kia Niro EV 64,8 kWh: 36.807/23.799
Genesis GV60 : 59.595 /47.990
BMW xDrive e30: 42.010 / 52.900
Nissan Ariya 87 kWh: 46.563/45.890
Mercedes EQE 90,6 kWh: 70.995

About Author

Kategorier