Nyt lastbildæk fra Bridgestone leverer klassens bedste brændstofeffektivitet

Den nye Bridgestone Ecopia ENLITEN-serie, der er seneste generation af langtursdækket Ecopia, har klassens bedste brændstofeffektivitet og forbedret kilometertal.

Over halvdelen af al transport i Europa foregår på vejene, og næsten 40 procent af transporten er langdistance på tværs af landegrænser. Selv om efterspørgslen efter langturstransport er høj, er det afgørende for branchens aktører, at de kan tilpasse sig det økonomiske pres for omkostningseffektivitet, og at de lever op til stadig strengere krav om reduktion af CO2-emissioner.

Bridgestone betegner sin nye Ecopia ENLITEN-serie som det bedste valg i premium-segmentet til langturstransport. Ecopia ENLITEN er udstyret med RFID, og klar til at blive udstyret med dækmonterede sensorer, og dækserien er klar til elektriske køretøjer.

Klassens bedste brændstofeffektivitet og reduceret udledning af CO2
Især de stigende brændstofpriser medfører stigende driftsomkostninger for flådeejere. Bridgestones nye Ecopia ENLITEN-dækserie har klassens bedste brændstofeffektivitet og et forbedret kilometertal.

Den høje ydeevne på Ecopia ENLITEN reducerer både omkostninger og CO2-emissioner. Ifølge Bridgestone vil en gennemsnitlig europæisk langtursflåde med Ecopia ENLITEN-serien kunne reducere CO2-emissionerne med 192 tons om året.1)

Dækkene har en EU-labelværdi A i rullemodstand med 12 % reduktion i rullemodstanden på drivakslen og 8 % reduktion i rullemodstanden på styreakslen sammenlignet med den tidligere generation.2)

Ecopia ENLITENs slitage er også væsentligt forbedret ift. den tidligere generation med 40 % højere kilometertal på styreakslen – uden at gå på kompromis med almindeligt slid – og op til 6 % højere kilometertal på drivakslen.1) Samtidig er dækket konstrueret med en robust karkasse for større mulighed for regummiering og genbrug af karkassen.

Med et EU-labelværdi B på våd vej og 3PMSF-mærket er Ecopia ENLITEN-serien velegnet til langturstransport året rundt.

Første brug af ENLITEN i lastbildæk
Ecopias ENLITEN-teknologipakke inkorporerer nye teknologier og innovationer fra Bridgestone, som omfatter mønsterdesigns med lav rullemodstand, højtydende gummiblandinger med fokus på brændstofeffektivitet, og et nyt bæltelag i Ecopia Steer ENLITEN-dækket.

Resultatet er bedre styreegenskaber i sving og et optimeret kontaktareal – og dermed øget levetid på dækket.

Tilgængelig fra januar 2024

De nye Bridgestone Ecopia Steer ENLITEN-dæk og Ecopia Drive ENLITEN-dæk er tilgængelige fra januar 2024 i størrelse 315/70 R22.5.

Yderligere fire størrelser bliver tilføjet i løbet af 2024, og endnu en størrelse kommer til i 2025. Ecopia Trailer ENLITEN bliver tilgængelig i slutningen af 2024.

1) CO2-emissioner pr. lastbil beregnet med VECTO-værktøj, der sammenligner nye Ecopia ENLITEN vs. Ecopia H002 Steer og Drive i str. 315/70 R22.5. Samme trailerdæk brugt i denne beregning, så forskellen viser kun virkningen af styre- og trækaksler. Årlig forskel i CO2-udledning beregnet for en gennemsnitlig flåde med 200 enheder (trækker og trailer) og en gennemsnitlig kilometerstand på 120.000 km pr. lastbil. Bemærk venligst, at den faktiske reduktion kan variere, da den afhænger meget af driftsmæssige faktorer.

2) Ifølge interne evalueringer og felttest udført af Bridgestone Technical Center, der sammenligner Bridgestone Ecopia Steer – Ecopia Drive versus Bridgestone Ecopia H-Steer 002 – Ecopia H-Drive 002 i størrelse 315/70 R22.5. Kilometerydelsen opnås ved langturskørsel med lastbiler, der kører størstedelen på motorveje. Det faktiske resultat kan være anderledes afhængig af driftsforholdene for flåden/lastbilen.

About Author

Kategorier