Ny markedsplatform skal effektivisere salgsprocessen samt reducere lagertabet

Virksomheden AUTOproff har specialiseret sig i udvikling af digitale handelsløsninger til brugte biler, der er designet til at forbedre købs- og salgsoplevelsen for professionelle bilforhandlere og deres forbrugere. Med fokus på effektive løsninger, digitalisering og kundeservice er AUTOproff engageret i at transformere bilsalgsindustrien gennem sine services og nu er firmaet klar med en spændende ny markedsplatform i Danmark.

Effektiv lagerstyring er en helt afgørende faktor, når det handler om at drive en effektiv og rentabel forretning med salg af brugte biler. Det har det for størstedelen af bilforhandlere altid været et vilkår, at nogle biler ikke flytter sig med den hastighed og til den pris, som det var tiltænkt, da bilen blev købt til lager med tanke på videresalg til en forbruger.

Større omskiftelighed i relation til valg af drivlinjer, store udsving i brugtbilspriser samt løbende ændringer i afgifter betyder, at det kan være vanskeligt præcist at sammensætte det helt rigtige brugtbilslager, som møder kundernes smag.

Hos AUTOproff gør de deres til at blive bilforhandlerens vigtigste partner, når det gælder salg og køb af brugte biler. Firmaet har i det seneste år udviklet en helt ny salgsplatform, som skal åbne markedet op for handel af retail-klare lagerbiler blandt professionelle bilforhandlere. Indtil nu har AUTOproff primært fokuseret på handel med indbytningsbiler, men de ser et stort behov for et digitalt salgsværktøj, som kan hjælpe bilforhandlere med salg og køb af retail-klare lagerbiler.

I dag er der allerede stor aktivitet, når det gælder køb af retail-klare biler fra særligt Tyskland til det danske marked. Men handlen foregår ofte via åbne platforme som AutoScout24 og Mobile, hvor der mangler en række services, når det gælder; prisforhandling, transport, dokumenthåndtering og særligt håndtering af transaktionen.

En ny æra for handel med retail-klare biler

AUTOproff introducerer idag sin Marketplace-platform, som tilbyder en ny digital B2B-kanal til salg og køb af retail-klare lagerbiler. Platformen er den første af sin art i landet og har til formål at forenkle og effektivisere salgsprocessen samt reducere lagertab.

Den danske bilbranche står over for en transformation, som aldrig før,” siger Jesper Ratza, CEO for AUTOproff til AutoNews Business. “Vores Marketplace-platform er ikke bare et værktøj; det er en strategisk løsning, der er designet til at optimere handlen med brugte biler, så vi kan hjælpe forhandlerne med at forbedre deres lageromsætningshastighed og reducere unødvendige omkostninger.”

De lagerbiler, der hos den ene forhandler bliver udbudt til salg, bliver en unik sourcingmulighed hos en anden forhandler. Med en fælles åbenhed til at dele de lagerbiler som man ønsker at tilbyde til andre forhandlere i et lukket B2B-netværk, ser AUTOproff muligheden for at skabe et betragteligt tusindetals virtuelt brugtbilslager, som alle bilforhandlere med adgang til AUTOproff har mulighed for at købe.

Når Marketplace lanceres, bliver det med en effektiv integration til salgsplatformen AutoDesktop, hvor man med få klik kan oprette en salgsannonce på Marketplace. Med oprettelse af en annonce på Marketplace gøres bilen tilgængelig for et bredt netværk af bilforhandlere i både Danmark og udlandet. AUTOproff arbejder løbende på integration til flere DMS-systemer.

Forbedring af salgsmulighederne

Marketplace introducerer muligheden for dobbelt annoncering, der gør det muligt at annoncere køretøjer samtidigt på både B2B- og B2C-salgskanaler. “Denne mulighed for dobbelt annoncering, er en game-changer for vores forhandlere” forklarer Thomas Groth Andersen, Salgsdirektør hos AUTOproff til AutoNews Business. “Det forstærker ikke kun synligheden af deres annoncer, men øger også deres salgspotentiale betydeligt uden at øge deres risiko.”

“Integrationen af AUTOproffs nye Marketplace i vores salgsstrategi var en oplagt mulighed for os, i vores mission med at skabe et mere fleksibelt lager. Platformens B2B-annonceringsmuligheder vil åbne nye salgsmuligheder for os og forventes at kunne øge vores omsætningshastighed i forhold til den hastighed, vi kan opnå ved kun at annoncere vores biler på vores almindelige B2C-portaler. Den oplagte mulighed for at kunne sælge klargjorte retail lagerbiler både i Danmark og Europa via den Internationale Marketplace-version er afgørende i en tid, hvor hele branchen oplever skiftende efterspørgsel, f.eks. når det gælder teknologi og prisniveauer,” udtaler Glen Voss, koncern salgschef hos Nielsen Car Group.

Hos Andersen & Martini uddyber salgsdirektør Jonas Andersen ”Med denne nye markedsplatform har vi fået adgang til et omfattende netværk af B2B-købere, hvilket muliggøre hurtigere omsætning af vores retail-klare lagerbiler. Dette vil ikke kun optimere vores lagerstyring, men også åbne døre til nye købere i hele Europa. Hos Andersen & Martini har vi et bredt udvalg, men vi ved ikke præcist, hvor den rigtige kunde befinder sig. Så nu opnår vi bredere eksponering på tværs af Danmark og Europa samt muligheden for at annoncere bilen både på Marketplace samtidig med annoncering af den B2C. Marketplace udvider vores salgskanaler og måden vi tænker bilhandel på – den er skræddersyet til de moderne udfordringer og muligheder i bilbranchen”

En fremtidsorienteret løsning

Med den forestående lancering af Marketplace i Danmark og udlandet ser AUTOproff frem til at facilitere en mere strømlinet og omkostningseffektiv salgsproces for både sælgere og købere.

Dette initiativ er en del af AUTOproffs ambition om at udvikle løsninger, der understøtter forhandlernes behov og hjælper dem med at navigere i udfordringerne med lagerstyring og salg i et marked, der udvikler sig meget hurtigt på tværs af Europa.

“Vi er glade for at kunne introducere AUTOproff Marketplace på det danske marked.” konkluderer Jesper Ratza. “Denne lancering markerer begyndelsen på et nyt kapitel for bilsalget i Danmark, og vi er forpligtet til at støtte vores forhandlere hele vejen igennem.

For forhandlere, der ønsker at forbedre deres salgsproces og maksimere rentabiliteten, repræsenterer AUTOproffs Marketplace-platform fremtiden inden for bilsalg. Mens branchen fortsætter med at udvikle sig, forbliver AUTOproff på forkant, driver innovation og leverer løsninger, der opfylder kravene på dagens marked.

About Author

Kategorier