International konference kaster lys på fremtidens autobranche

Det kan til tider være godt at kigge ud over landets grænser for at blive inspireret og indhente viden til morgendagens dagligdag. Jon Slot Hansen som er medejer af Kraft Biler i Trekantsområdet, har netop været i Berlin for at deltage på en international konference med henblik på at tilgå sig den nyeste brancheindsigt og tendenser i markedet, herunder fremtidens bilsalg i Europa, hvad sker der med eftermarkedet, forsikringsselskaber etc. 

AutoNews Business har efterfølgende taget en snak med Jon Slot Hansen, som udover at være brugtvognsforhandler også sidder i bestyrelsen hos AutoBranchen Danmark.

Konferencen blev afholdt af AutoBranchen Danmarks paraplyorganisation CECRA og Infopro Digital, en fransk pressegruppe. Det er deres tredje udgave af #CONNECTEurope, en europæisk og international konference om auto distribution. Konferencen kastede lys over forskellige aspekter af bilindustrien, herunder de spændende udsigter for elektriske køretøjer, fremskridt inden for værkstedsteknologier og vigtigheden af ​​at forlænge bilernes levetid. Deltagerne blev især inspireret af vægten på elektroniske opdateringer for at sikre, at vores køretøjer forbliver up-to-date og miljøvenlige.

Jon Slot Hansen udtaler: “Hos Kraft Biler tror vi fuldt og fast på bæredygtig praksis. Det er derfor, vi er dedikerede til at genbruge bilkomponenter og sikre, at vi minimerer vores miljøpåvirkning så meget som muligt. Når vi kigger fremad, er vi utrolig optimistiske med hensyn til fremtiden. Konferencen bekræftede vores tro på vigtigheden af ​​løbende uddannelse og kompetenceløft for vores personale. Ved at investere i deres udvikling, kan vi yde den bedst mulige service til alle vores værdsatte kunder.”

Samtidigt oplyser bilforhandleren også, at mens de omfavner den spændende fremtid for elektriske køretøjer, anerkender han også det vedvarende behov for biler med fossilt brændstof.

Frygten på eftermarkedet er afblæst

Konferencen blev overværet af over 230 deltagere, der enten var europæiske bilforhandlere, reparatører af personbiler og trucks, eksperter og repræsentanter fra nationale og internationale brancheorganisationer.

En af de ting som Slot Hansen bed mærke i var, at han igennem længere tid har oplevet, at mange i branchen har frygtet, at eftermarkedet vil falde. Den betragtning delte Audi’s CEO ikke på den internationale konference. Audi har aldrig haft mere travlt på eftermarkedet fordi reparationstiden er i gennemsnit op til 8 timer på en elbil. Den melding får brugtvognsforhandleres øjne til at lyse, da det er betryggende for eftermarkedet i Danmark og fantastisk god viden at bringe hjem til de danske værksteder.

Andre ting der også vakte begejstring hos ham, var at han fik vished om nye måder at udarbejde skader og hvordan man sparer penge og optimerer sin lakforretning. Med det for øje er der et nyt forretningsområde, der kan udvikles og dyrkes.

Agentmodellen fik et spark med støvlen

I løbet af de 2 dage konferencen varede debatterede de Europæiske bilforhandlere også, hvad de kan forvente af en agentmodel. Vil det være en levedygtig forretningsmodel? Og hvad med ejerskab af kundedata, data som er afgørende for at forbedre virksomhedens ydeevne. Alle disse spørgsmål er på nuværende tidspunkt ubesvarede, da udrulningen af ​​agentmodellen i Europa er først begyndt for nylig.

Jon Slot Hansen overværede et indlæg fra en italiensk bilforhandler, der forhandler Stellantis bilmodeller. Italieneren kunne berette, at han havde fået en ny kontrakt og at de i Italien passer på deres forhandlere og beskytter dem. Hvilket gør, at når forhandleren går ud og investerer nogle penge, så får han investeringen retur igen. Med andre ord er agentmodel kontrakterne, som de har modtaget er mere valide og brugbare end kontrakterne de kendte til i Italien. Så sandsynligvis er der også håb i Danmark, udtaler Slot Hansen.

Data på kunden

Dialogen omkring hvem der ejer data på kunden, var Jon Slot Hansen positiv over, at det kinesiske bilmærke MG har en Model, der indikerer at uden forhandler, er der ingen forretning, hvilket er stik modsat af andre meldinger i markedet. MG Motors oplyste, at hvis deres forhandlere ikke tjener penge, så tjener de heller ikke penge. Den betragtning gør, at MG investerer i deres forhandlere med henblik på at have nogle gode ambassadører. I følge Slot Hansen har den beslutning gjort, at MG Motors har vækstet med over 20 procent om året.

Nye forretningsmuligheder for forhandlere blev også diskuteret. Hvordan agentmodellerne implementeres, og hvad vil indvirkningen på bilforhandlernes forretningsrentabilitet være. Bilforhandlerne opfordrede producenterne til nøje at overvåge denne nye distributionsmodel og justere, hvor det er nødvendigt. Det siger sig selv, at det skal være en rentabel forretning, ellers kan bilforhandlerne blive tiltrukket til at tage andre mærker om bord, som giver bedre overskud.

Europas bilproducenter er udfordret

Der blev også debatteret udbredelsen af ​​kinesiske elbiler som er en udfordring for Europas bilproducenter. Hvordan vil Europa reagere, når man tænker på, at elektriske køretøjer er meget dyrere end ICE-biler (ICE er forkortelsen for Internal Combustion Engine, dvs. en forbrændingsmotor. Det benyttes til at betegne biler, der bruger benzin eller diesel som brændstof). Debatten faldt også på at europæiske borgeres købekraft er faldende.

CECRA opfordrer europæiske beslutningstagere til at etablere økonomiske incitamenter for at gøre europæiske elbiler mere overkommelige alt dette for at sikre en massiv udbredelse af elektriske køretøjer og nå de EU-opstillede klimamål.

Professionalisering af brugtbilsbranchen

Der var også fokus på, hvordan man professionaliserer brugtbilsbranchen, og hvordan man f.eks. kan udrydde kilometertællersvindel. Car-Pass-registrering af kilometertæller under køretøjet er et effektivt middel til at tackle problemet. Batteriets helbredstilstand og reparationsevne er nøglen til brugte elbilers restværdiberegning og brugte elbiler.

“Det er vigtigt, at man holder sig skarp og følger med. Enten er man med på toget og ellers står man tilbage på perronen.” udtaler Jon Slot Hansen afslutningsvist til AutoNews Business.

About Author

Kategorier