Ekstra luft i dækkene til kinesisk bilmærke

AutoNews Business var i foråret på pressetur til Gollsfjell i Norge, hvor vi havde et interview med Marius Hayler, General Manager for Nio i Norge og Danmark. På presseturen testede vi bl.a. NIO EL7 på glatis midt på søen. Sidenhen har vi i juni været til pressemøde på NIO ET5 på Hangaren i Kastrup.

I juli er der så kommet gode Unique Selling Points til Rasmus Huus, der til dagligt er Chief Operating Officer hos NIO Danmark. For her kun en måned efter seneste pressemøde kan AutoNews Business konstatere, at begge introducerede og testede modeller, kan give nye ejer af de to omtalte bilmodeller følelsen af tryghed på vejen. NIO er nemlig det første bilmærke i verden, der har opnået en femstjernet sikkerhedsvurdering, efter en af bilindustriens strengeste sikkerhedsprotokoller er trådt i kraft. Det er den nye intelligente eldrevne mellemklasse-sedan NIO ET5 og den ligeledes intelligente eldrevne mellemstore SUV NIO EL7, der netop er blevet tildelt de maksimale fem stjerner i de nyeste sikkerhedstests fra Euro NCAP for 2023.

NIO er som verdens første bilmærke blevet tildelt de maksimale fem stjerner i en række tests under bilindustriens hidtil strengeste sikkerhedsprotokol, hvilket giver de to bilmodeller “ekstra” luft i dækkene. Det er en af de mest anerkendte og autoritative organisationer inden for sikkerhedstests i bilindustrien Euro NCAP, der med sine strenge og omfattende teststandarder, har stået bag testen.

De opdaterede protokoller for Euro NCAP 2023 er strengere end nogensinde før. Der er blevet tilføjet over 100 aktive sikkerhedsscenarioer, hvilket har øget kompleksiteten af ​​vejtrafikscenarier markant. Der er også blevet tilføjet nye tests for motorcykler, sårbare trafikanter og passiv sikkerhed, samt såkaldt køretøjsneddykning og avancerede eCall-tests til vurderingsprotokollerne.

Siden implementeringen af den nye protokol blev NIO det første bilbrand, der fik tildelt en femstjernet sikkerhedsvurdering.

Topkarakter i tre test

NIO ET5 opnåede en score på 96% i sikkerhed for voksne passagerer, 85% i sikkerhed for børnepassagerer, 83% i sikkerhed for sårbare trafikanter og 81% i sikkerhedsassistenttests. Derudover fik den topkarakter i to tests for sidekollision; sidekollisionsbarriere og sidepæletests.

NIO EL7 fik en score på 93% i sikkerhed for voksne passagerer, 85% i sikkerhed for børnepassagerer, 80% i sikkerhed for sårbare trafikanter og 79% i sikkerhedsassistenttests. EL7 fik topkarakter i tre tests: frontalkollision med stiv barriere i fuld bredde samt sidekollisionsbarriere og sidepæletests.

“Det er helt afgørende for NIO-brugeroplevelsen at give brugerne den størst mulige tryghed,” siger Danilo Teobaldi, chefingeniør for køretøjsudvikling hos NIO til AutoNews Business.

“Vi har investeret i en kraftfuld forsknings- og udviklingskapacitet, der har gjort det muligt for NIO at sætte høje sikkerhedsstandarder og strategier for vores andengenerations teknologiplatform. Styrken i både forskningen og udviklingen er årsagen til, at ET5 og EL7 kan opnå Euro NCAPs femstjernede sikkerhedsvurdering. Enhver sikkerhedsforbedring er hver indsats værd.”

Både NIOs ET5 og EL7 har autonome nødbremsesystemer (AEB), der klarede sig godt i tests med andre køretøjer og trafikanter. Bilerne demonstrerede god eller tilfredsstillende præstation i tests, der involverede sårbare trafikanter såsom fodgængere, cyklister og motorcyklister. Begge køretøjer er også i stand til at aktivere bremserne efter en kollision, for at undgå en sekundær kollision.

I overensstemmelse med Euro NCAP’s nye tests for oversvømmelse kan både ET5 og EL7 opretholde dør- og vinduesfunktioner længe nok til, at passagerne kan flygte, i tilfælde af at køretøjet er under vand.

Rasmus Huus, Chief Operating Officer hos NIO Danmark (tv), Sean Fitzgerald Coard fra AutoNews Business og Marius Hayler, General Manager for Nio i Danmark & Norge (th) samlet til en god snak om den kinesiske bilindustri, NIO i norden & europa, såvel fremtiden for bilmærket.

AutoNews Business til pressemødet for
NIO ET5, der sammen med EL7 har fået “ekstra” luft i dækkene.

About Author

Kategorier