Dansk Bilforhandler Union – DBFU opfordrer De Danske Bilimportører til at kigge indad.

Den 29. november fremsatte adm. direktør Mads Rørvig fra De Danske Bilimportører en udokumenteret påstand om omfattende svindel med registreringsafgift på brugtimporterede biler og specielt elbiler.

Dansk Bilforhandler Union – DBFU tager naturligvis afstand fra en enhver form for snyd med registreringsafgifter men opfordrer De Danske Bilimportører til at kigge indad og bidrage til løsninger fremfor at pege på andre.

De Danske Bilimportører fremsætter i deres pressemeddelelse påstand om snyd med registreringsafgift for op imod 1 mia. kroner, dette dog uden på nogen måde at fremlægge regnestykker, der kan understøtte denne påstand. Efterfølgende har flere eksperter i brugtbilsmarkedet og registreringsafgifter afvist, der kan være tale om beløb i den påståede størrelsesorden.

”I Dansk Bilforhandler Union – DBFU tager vi afstand for enhver form for snyd med registreringsafgifter. Derfor er det også en høj prioritet for DBFU at sikre, at vores medlemmer er korrekt informeret om gældende lovgivning og følger denne”, udtaler Jørgen Bomberg, direktør i DBFU.

Pilen peger på bilimportørerne selv mener Dansk Bilforhandler Union – DBFU.

De Danske Bilimportører bør se på tallene igen, inden de udråber brugtbilsbranchen som de ”slemme drenge”. Fakta er, at der på 3 af de typisk mest brugtimporterede biler BMW iX3, Mercedes-Benz EQA og Audi Q4 e-tron, i gennemsnit er betalt mere i registreringsafgift på brugtimporterede biler end på tilsvarende fabriksnye biler.

En søgning i Motorregistret DMR viser, at der i gennemsnit er betalt Kr. 34.095 i registreringsafgift på en brugtimporteret BMW iX3, mens der på tilsvarende fabriksnye i gennemsnit kun er betalt Kr. 22.973 i registreringsafgift. For Mercedes-Benz EQA er tallene Kr. 3.334 for brugtimporterede biler og Kr. 2.034 for fabriksnye biler. Endeligt viser opslag i Motorregisteret, at tallene for Audi Q4 e-tron i gennemsnit er Kr. 7.564 for brugtimporterede biler, mens der i gennemsnit kun er betalt Kr. 2.661 for fabriksnye biler.

”Det skal jo ikke blive til en konkurrence i at pege fingre men, hvis De Danske Bilimportører vil fremsætte anklager om svindel med registreringsafgifterne burde de have undersøgt tallene først og fremlægge dokumentation for deres påstande.” udtaler Jørgen Bomberg, direktør i DBFU.

De Danske Bilimportører sidder selv med en af nøglerne til løsningen men vil ikke bruge den.

De Danske Bilimportører forklarer ganske korrekt, at der ved beregning af registreringsafgift på brugtimporterede og tidligere leasingbiler skal tages udgangspunkt i bilens markedsdannede nypris. Problemet er, at bilimportørerne, der er dem, der anmelder nypriserne, ikke ønsker at dele de priser, de selv anmelder og anvender med den frie del af autobranchen.

Adm. direktør Mads Rørvig anklager brugtbilsbranchen for, at anvende forkerte nypriser, men De Danske Bilimportører er i realiteten selv de eneste der står i vejen for en hurtig og effektiv løsning, nemlig ved at lade alle, der af Motorstyrelsen er godkendt til at beregne og anmelde registreringsafgifter via selvanmelderordningen, få adgang til de priser bilimportørerne anmelder og anvender – i lighed med Motorstyrelsen. Alternativt må myndighederne sikre, at alle aktører i bilbranchen får adgang til samme datakilder med nypriser.

”Brugtbilsbranchen har længe råbt på adgang til nypriser i form af adgang til standardpriser.dk, som er ejet af De Danske Bilimportører. Det vil sikre, at alle har lige vilkår for at anvende korrekte nypriser. Desværre ønsker De Danske Bilimportører ikke at dele de nypriser, de selv anmelder og anvender, så alle bilbranchens aktører får lige adgang.

Så når De Danske Bilimportørers adm. direktør Mads Rørvig anklager brugtbilsbranchen for at anvende forkerte nypriser, så kan han enkelt selv løse det ved at give adgang for alle, der af Motorstyrelsen er godkendt til at beregne og anmelde registreringsafgifter via selvanmelderordningen”, udtaler Jørgen Bomberg, direktør i DBFU.

Forældet lovgivning og skjulte nypriser er en stor del af problemstillingen.

I Danmark betaler vi stadig en værdibaseret registreringsafgift, hvor nyprisen på tidspunktet for 1. registreringsdato uanset land skal lægges til grund for beregning af registreringsafgiften. Det har den helt åbenlyse slagside, at en brugt bil kan blive dyrere i registreringsafgift end en tilsvarende fabriksny bil!

”Det er alt andet lige besynderligt at en brugt bil kan blive dyrere end en tilsvarende ny bil. Men den nuværende lovgivning tager ikke højde for de mange prisnedsættelser på fabriksnye – og ikke mindst fabriksnye elbiler, – vi har oplevet det seneste års tid.” siger Jørgen Bomberg, direktør i DBFU.

Faktaboks opslag i Motorregisteret:

About Author

Kategorier