Billig strøm fra Frankrig

Renault er klar med en stribe elbiler, som almindelige lønmodtagere kan betale. I følge en analyse foretaget af organisationen BilBranchen Danmark, bremser især to forhold salget af elbiler. Dels rækkevidden for de billigste modeller. Dels prisen. Derfor venter mange potentielle kunder med at på at hoppe på den elektriske bølge, fordi de forventer mere rækkevidde for færre kroner i fremtiden.

Heldigvis behøver de ikke at vente længe. Flere producenter har billige modeller i støbeskeen. Elbiler, der kan køre langt på en opladning og betales af almindelige lønmodtagere. Blandt dem Frankrigs største bilproducent  Renault, der er så langt i processen, at de har sat priser på nogle af deres næsten produktionsklare elektriske folkebiler.

Der er tale om tre af slagsen plus en varevogn, og de tre er alle inspireret af Renaults ikoniske små biler, der lå i toppen af salgslisterne for 30 til 50 år siden. Den mest ikoniske af dem alle er Renault 5, der som elbil kommer til at koste 25.000 euro i Frankrig svarende til ca. 188.000 kr.  Meget tæt på, hvad den gennemsnitlige danske forbruger  ofrer på en nye bil. Da afgifterne på elbiler i denne prisklasse er belagt med meget små afgifter i Danmark, skal vi ikke forvente meget højere priser herhjemme.

Der blev produceret 5,5 millioner Renault 5 (også kaldet R5) mellem 1972 og 1986. Det gør den til en af Frankrigs bedst sælgende bilmodeller. Den nye elektriske udgave får verdenspremiere på den internationale biludstilling i Geneve den 26. februar 2024. Her kan publikum for første gang studere den knap fire meter lange model bestykket med et set i forhold til de ydre dimensioner ganske stort batteri på 52 kWh.

Den vil dog også kunne fås med et batteri på 40 kWh, og det er den, der koster et pænt stykke under 200.000 kr. Modellen med det 52 kWh store batteri er endnu ikke prissat. Med lidt held og god vilje fra franskmændenes side kan den lige akkurat presses under de 200.000 kr.

Bilen er bygget på de såkaldte AmpR Small platform med fokus på køreglæde og komfort. Bl.a. har den multi-link affjedring, som, man normalt kun ser på biler fra større og dyrere klasser. Det bliver desuden den første elektriske Renault udstyret med såkaldt V2G teknologi, hvilket gør den i stand til både at modtage og afgive strøm til det almindelige netværk.

Twingo bliver billigst

For kort tid siden afslørede Renault en anden stor nyhed i lommeformat, nemlig Twingo E-TECH. Den bliver endnu billigere og formentlig en af de billigste elbiler overhovedet. Startprisen er sat til 150.000 kr. i Frankrig. Til gengæld er Twingo noget mindre end R5, selv om de er bygget på samme platform. Den ligger også lidt længere ude i fremtiden. Formentlig får den verdenspremiere i 2025. Mens ellers er det små med data for nyheden. Pressebilleder fra Renault viser, at den designmæssigt lægger sig tæt op ad kultbilen Twingo, der kom på markedet i 1993. Da produktionen sluttede 11 år senere, var der produceret 2,6 millioner styks.

Der er ikke sluppet særligt meget ud om den elektriske Twingo. Fabrikken har arbejdet intensivt med vægt og aerodynamik, hvorfor den i følge producenten skulle kunne klare sig med et gennemsnitligt strømforbrug på 10 kWh pr. 100 kilometer. Det lille 40 kWh batteri skulle således kunne sikre den lille vindglatte bil en rækkevidde ca. 400 kilometer. Det er dog uvist, om bilen vil kunne leveres med et endnu mindre batteri for at holde prisen nede. Den skal bygges i Frankrig som R5 og den sidste retro-inspirerede nyhed fra Renault model 4EVER.

Den har sin inspiration i den originale R4, som især elsket af hippierne, men som i øvrigt kom i en lang række specialudgaver til forskellige formål. Herhjemme blev den bl.a. benyttet som postbil. Den var høj og smal. Man sad opret og affjedringen var ekstremt blød. Når alle udgaverne er talt med, blev den produceret i otte millioner eksemplarer.

Indtil videre er R4 kun vist i konceptudgaven, 4EVER der kan nå at ændre sig meget, fordi det nærmest er en slags showbil i retning af de engang så populære beachbuggier. Efter hvad FRI erfarer kommer det endelige design til at minde noget om Mini Cooper Countryman. Men Renault har ikke sluppet billeder ud. Det ligger dog fast, at R4 også skal bygge på samme platform som R5 og Twingo. Den ventes på markedet i 2025.

Renault har lavet selskab kun for elbiler

AutoNews Business bragte for nyligt en artikel om at Renault har offentliggjort opstarten af en selvstændig enhed, der udelukkende fokuserer på udvikling og produktion af elbiler. Selskabet er døbt Ampere. Efter planen skal det i 2026 producere 600.000 elbiler stigende til en mio. årligt i 2031 fra fire fabrikker i det nordlige Frankrig kaldet Electric City. Ampere får mere end 11.000 ansatte, hvoraf 35 % bliver ingeniører. 

Deres mission er at gøre Renault til Europas ledende elbilproducent med fokus på biler, som forbrugerne kan betale. Batterierne leveres af den franske virksomhed VEKOR nær Electric City. Fra 2027 forventes det at produktionsomkostningerne vil falde med 40 %, Det er målet at kunne producere en elbil på omkring 10 timer. Japanske Nissan har garanteret investeringer på 600 mio. euro i projektet. Mitsubishi bliver eogså n del af alliancen. 

Renault Megane E-TECH Electric får prisdyk

Den populære franske elbil Renault Megane E-TECH Electric er indtil starten af 2024 sat med med 50.000 kr. som et led i den franske virksomheds bestræbelser på at producere elbiler, som flere kan betale. Med en pris på 339.000 kr., er der er er dog stadig et pænt stykke ned til Twingo og R5. Modellen kan også fås som leasingtilbud med 0 kr. i førstegangsydelse og herefter 3.895 kr. om måneden. huc

Renault Megane E-TECH Electric er netop sat ned med 50.000 kr. til 339.000 kr. som led i virksomhedens beslutning om at producere elbiler, som flere kan betale.
Twingo bliver den mindste og billigste af de nye elbiler fra Renault. Pris 150.000 kr. i Frankrig og rækkevidde omkring 400 kilometer.
Renault R4 kommer formentlig til at ligne Mini Cooper Countryman. Pris og rækkevidde er ukendt. men den bliver dyrere end R5 og Twingo.

Eludgaven af Renault R5 skal koste under 200.000 kr. og have en rækkevidde over 400 kilometer.

About Author

Kategorier