Udskammer brugtbilsbranchen

Medarbejdere i Bil- autobranchen har i denne uge kunnet læse diverse skriverier om den nye politiske aftale, der skal stoppe sms-syn. Brancheorganisationen DBFU har i den forbindelse netop rejst kritik af aftalens tiltag om uanmeldte tilsyn hos brugtvognsforhandlere, der direkte udskammer brugtbilsbranchen som brodne kar der som de eneste skulle benytte sms-syn. Kritikken er rejst i form af en henvendelse til samtlige trafikordførere på Christiansborg samt til transportminister Thomas Danielsen (V).

“Der skal ikke herske nogen som helst tvivl om, at vi i DBFU selvfølgelig støtter op om skærpede tilsyn der kan tages for, at imødegå og forsøge helt at stoppe, denne ulovlige og sikkerhedsmæssigt uforsvarlige praksis. Men det skærer i vores øjne og ører, at specifikt brugtbilsforhandlere nævnes som en part i dette. Dette har jeg også udtalt til bl.a. DR Nyheder med omkring min holdning til aftalen.” udtaler direktør Jørgen Bomberg til AutoNews Business

Uanmeldt tilsyn hos brugtvognsforhandlere

I forhold til de 8 tiltag der foreslås indført, har DBFU dog et par væsentlige kommentarer for så vidt angår pkt. 6. ”Uanmeldt tilsyn hos brugtvognsforhandlere”.

DBFU ser ikke formålet med indførelse af uanmeldte tilsyn hos bilforhandlerne. Syn af køretøjer foregår i en godkendt synshal og ikke hos bilforhandlerne, hvorfor vi ganske enkelt ikke forstår hvilken effekt der ønskes opnået ved disse tilsyn. Det er ligeledes helt almindelig praksis, at en brugt bil der står til salg hos en bilforhandler sjældent synes inden bilen er solgt. Det har den helt naturlige årsag, at bilforhandleren gerne vil sikre leveres nysynet og ikke med et evt. flere uger eller måneder gammelt syn. Denne praksis er hverken ulovlig eller på nogen anden måde forkert, men blot et udtryk for almindelig sund fornuft og, at køber af bilen får den leveret synet tættest muligt på leveringsdatoen.

Bilforhandlere har ingen gevinst ved, at påvirke et syn af et køretøj da der jf. købeloven skal ydes reklamationsret. I forbindelse med reklamationsretten er en bilforhandler under alle omstændigheder forpligtet til, at udbedre fejl og mangler på et køretøj der ville forhindre godkendelse til syn, såfremt disse opdages i op til 24 måneder efter leveringsdatoen.

Samtidigt undre DBFU sig over, at der udelukkende er tale om biler i forslaget, da alle køretøjer der er omfattet af synsregler kan være involveret i svindel og ulovlig synspraksis. Således bør forslaget omhandle ikke blot biler, men ligeledes lastbiler, busser, motorcykler, traktorer og øvrige køretøjer der er omfattet af synsregler.

DBFU skal såfremt uanmeldte tilsyn hos bilforhandlerne fastholdes i det endelige lovforslag på det kraftigste opfordre til, at ordlyden ændres fra ”brugtvognsforhandlere” til ”bilforhandlere, værksteder og øvrige forhandlere af køretøjer omfattet af synsregler”. Alle bilforhandlere herunder ligeledes forhandlere af fabriksnye biler sælger brugte biler, hvorfor det ganske enkelt er en urimelig og uacceptabel forskelsbehandling mellem brugt- og nybilsforhandlere. Indirekte udskammer man ved nuværende ordlyd brugtbilsbranchen og siger, at kun syn foretaget for en brugtvognsforhandler kan være omfattet af mangler – det er ganske enkelt hverken sandt eller rimeligt.

Jørgen Bomberg fra DBFU har  netop rejst kritik af aftalens tiltag om uanmeldte tilsyn hos brugtvognsforhandlere, der direkte udskammer brugtbilsbranchen som brodne kar.

About Author

Kategorier