Q&A – Direktør Mads Engberg, Autig

AutoNews Business bringer her i December diverse brancheorganisationers svar på forskellige spørgsmål, der også er bragt i magasinet for Auto Awards 2023. Adm. direktør Mads Engberg hos Autig udtaler:

Hvilke ønsker har du / jeres organisation til Danmarks transportminister for 2024?
“I fællesskab med digitaliseringsministeren, ønsker AUTIG, at transportministeren arbejder helhjertet for, at den nye EU-Kommission fremsætter et forordningsforslag om adgang til data fra bilerne.”

Hvilke spørgsmål anser du/i for mest presserende lige nu for jeres medlemmer? 
“I øjeblikket er den praktiske udrulning af SERMI og håndhævelse af EU’s konkurrenceregler de mest presserende emner. Dertil kommer naturligvis adgangen til data, hvor vi er et stykke af vejen men endnu ikke helt i mål med lovgivningen.”

El-bilerne falder i pris – er det godt eller dårligt for branchen? 
“Når elbilerne falder så meget i pris, som de har gjort over det seneste år, bliver de meget konkurrencedygtige, og salgstallene viser også, at elbiler fylder mere og mere. Det medfører en foryngelse af vognparken, og et mindre vedligeholdelsesbehov, da elbilerne har færre sliddele end de traditionelle biler med forbrændingsmotor. Isoleret set er det dårligt for det frie eftermarked, men omvendt åbner der sig nye forretningsmuligheder med de nye biler, som vi endnu ikke kan forudse effekten af.”

– Kan bilerne blive ved med at falde i pris. 
“Prisen på stålet kan næppe blive ved med at falde, men selve batteriteknologien og dermed den dyreste komponent i elbilerne kan sagtens falde. Det vil svare til prisudviklingen af andre teknologiprodukter som computere og telefoner.”

Er eller bliver bæredygtighed en værdiskaber og et konkurrenceparameter for jeres medlemmer? 
“Der er næppe tvivl om, at bæredygtighed bliver og vil fortsætte med at blive efterspurgt i forbrugerleddet. På den måde vil det også blive et konkurrenceparameter for AUTIGs medlemmer.”

Vil den stigende fokus på brændende el-biler blive et voksende problem. Flere norske rederier nægter allerede nu at tage el-biler med. Hvad vil der ske, hvis en forfærdelig brand opstår i en tunnel med mange dødsofre. Kan det give elbilerne dødsstødet. Eller vil de føre til udvikling af nye batterityper, der er lettere at slukke og mindre giftige end lithium-ion batterierne?
“Udviklingen væk fra lithium-ion batterier er allerede i fuld gang for at mindske afhængigheden af forskellige sjældne jordarter og for at øge rækkevidden i mindre batterier.”

Skal EU ind i bestræbelserne på at harmonisere de forskellige lade-systemer, så alle kan oplade via den samme app? 
“Det ville være oplagt med en harmonisering, så en elbilejer ikke er låst fast til én bestemt ladeudbyder med kan shoppe rundt.”

Hvorfor er så få kvinder beskæftiget i bilbranchen. Er manglende ligestilling og karrieremuligheder et problem i denne sammenhæng? 
“Det er en interessant problemstilling, som er svær at løse. Særligt eftermarkedet opfattes som beskidt, hvilket afskrækker nogen. I reservedelsbranchen er det en ambition at tiltrække flere kvinder, men det er ikke let.”

Hvad mener du om Euronorm 7. Er den skrap nok eller for skrap?
“Det gode ved Euro7 er, at den sidestiller fossil- og elbiler ved at stille krav til dæk- og bremseslid. Det dårlige er imidlertid, at der ikke stilles krav om standardiserede måder at implementere løsningerne, så det kan medføre, at hver enkelt bilproducent udvikler deres egen metode, der bliver vanskelig for det frie eftermarked at få adgang til. Desuden er der strukturelt det problem, at indførelsen af en Euro7-norm vil sætte udviklingen af renere Euro6-motorer i stå og nogle bilproducenter vil i stedet helt stoppe med at udvikle på fossil-motorer. På den måde kommer målsætningen om at få renere luft i byerne gennem skærpede Euronormer til at stå i vejen for udviklingen af bedre og renere motorer.”

Bør opladning på arbejdspladsen fritages for beskatning? 
“Ja, det kunne være et oplagt personalegode til medarbejderne.”

Når der ikke længere kan sælges fossilbiler fra 2035, hvordan ser fremtiden så ud for de brugte fossilbiler? 
“For den store volumen af fossilbiler, vil de givetvis være udfaset tidligere end 2035, hvis
bilproducenternes ambitioner om kun at producere elektriske biler fra slutningen af 2020’erne står til troende. Men for nichebiler kan de endda ende med at blive mere eftertragtede blandt dem, der gerne til have brølet fra en V8-motor.”

About Author

Kategorier