Prisen er vigtigere end miljøet

AutoNews Business har taget et kig på ny rapport, der afdækker danskernes bilkøb.

Det kan godt være, at salget af elbiler er steget, men prisen og driftsomkostningerne er stadig det vigtigste for en dansk bilkøber. Klimaaftrykket kommer først ind på femtepladsen. Det viser den store rapport fra brancheorganisationen AutoBranchen Danmark.

Rapporten punkterer også myten om, at bilerne er ved at oversvømme vejene. Selv om mange føler, at trængslen er steget, skyldes det ikke at antallet af biler er eksploderet. Måske snarere lavere fartgrænser og trafikale omlægninger.

Medio 2023 bestod den danske bilpark af 2.813.226 biler, hvilket kun er en stigning på 13.839 biler sammenlignet med 2022. På trods af forøgelsen af bilparken er der tale om en beskeden stigning sammenlignet med året forinden, hvor bilparken voksede med 39.157 biler fra 1. juli 2021 til 1. juli 2022.

Elbiler i vækst

I følge AutoBranchen Danmark skyldes det lavere salg af nye biler blandt andet leveringsproblemer og økonomisk usikkerhed. I den samlede bilpark er andelen grønne biler til gengæld vokset markant fra 2021 til 2023. Elbiler er gået fra kun at udgøre 1,51 procent af den samlede bilpark til i år at stå for 5,2 procent.

Plug-in hybridbilerne er også vokset i bestanden fra 1,83 procent til 4,06 procent. Den største stigning skete fra 2021 til 2022, hvorimod både salget og bestanden er fladet lidt mere ud fra 2022 til 2023. Det skyldes blandt andet bilafgifterne fra 2020, hvor afgifterne så småt er begyndt at stige for pluginhybridbiler, hvilket gør elbilerne stadig med attraktive.

På trods af at brintbilerne af og til beskrives som et alternativ til elbiler på sigt, viser tallene klart, at denne drivlinje ikke på nuværende tidspunkt er en reel konkurrent til elbilen.

Dyk i diesel

Selvom bilparken er vokset fra 2021 – 2023, er det i samme periode lykkedes at nedbringe antallet fossile biler i bilparken. Antallet af benzinbiler af faldet fra 64,53 procent til 60,98, hvorimod dieselbilerne har oplevet et endnu større fald fra 29,11 procent til 25,53 procent.

Hybridbiler, der ikke kan oplades, regnes også under fossile biler. Deres andel i bilbestanden er vokset fra 1,22 procent til 1,65 procent, hvilket kan forklares med, at producenterne af fossile biler omlægger salget af benzin og dieselbiler til også at inkludere et hybridsystem, der kan benytte bremseenergien til at køre længere på literen. Dette er dog ligesom pluginhybridbiler en overgangsteknologi.

Danskerne har svaret:

Overvejer du delebil eller samkørsel:
Nej: 89%
Ja: 2,3%
Ved ikke: 8,4%

Hvilken biltype forventer du at have om syv år?
Elbil:
50,8%
Benzinbil: 17,0%
Dieselbil: 5,5%
Ved ikke: 26,8%

Hvis du skulle købe bil i dag, hvad ville så være vigtigst?
Pris:
62,9%
Driftsomkostninger:
52,2%
Køreegenskaber: 49,3%
Praktisk indretning: 46,3%
Bilens klimaaftryk: 23,3%
Bilens design: 22,4%
Ved ikke: 7,4%

About Author

Kategorier