I en økonomisk presset tid styrkes behovet for at få assistance. Landsdækkende kæde erfarer, at fleksibilitet og lokal medbestemmelse er blevet vigtigere blandt medlemmer.
Inflation og høje energipriser presser økonomien i autobranchen. Derfor har mange værksteder behov for at have en kæde i ryggen, der fungerer som sikkerhedsnet og kvalitetsstempel af værkstedet. Det gælder blandt andre Bruhns Biler i Øsby nær Haderslev, der siden august har været tilknyttet Danmarks næststørste værkstedskæde Hella Service Partner, som har 278 frie værksteder fordelt i landet. Ifølge Morten Bruhn, der ejer Bruhns Biler, har pris og fleksibilitet været afgørende for at indgå i en kæde.
– Som ene mekaniker er en kædes skiltepakke i sig selv en dyr post. Det ville hurtigt blive pebret, hvis der også blev stillet krav til for eksempel markedsføring, farven på væggen og valget af lamper i mit værksted. Mit primære mål med at blive en del af en kæde er at øge folks kendskab til mit værksted, siger Morten Bruhn til AutoNews Business og tilføjer:
– Efter at have fået den store gule skiltepakke her til sommer er der kommet markant flere ind ad døren – både lokale og et par turister, som er tilknyttet et Hella Service Partner-værksted i deres hjemegn. Især august har været mærkbart travlere end normalt.
Og Morten Bruhn er ikke den eneste, der for nylig er vendt tilbage til Hella Service Partner efter en årrække uden kædetilknytning. Det seneste stykke tid har kæden haft en del tilbagevendende medlemmer. Begrundelsen er ifølge kædechef Jakob Knudsen, at værkstederne skal betale et overkommeligt kontingent for at opnå fordelene ved at være med i værkstedskæden.
– Vi tilbyder et fleksibelt og billigt kontingent, hvor minimumskravet er, at værkstederne skilter med at være kædemedlem. Det er vigtigt for os, at alle – også de økonomisk udfordrede værksteder – har mulighed for at være medlem af en værkstedskæde, siger Jakob Knudsen.
Lokal medbestemmelse kan gavne
Ifølge brandingekspert Jacob Holst Mouritzen skal enhver kæde vurdere, om andelen af strømlinede tiltag er stor nok til, at det giver en totaloplevelse af et sammenhængende brand, uden at det dog går for meget ud over medlemmernes bestemmelse over egen forretning.
– Strømlinede tiltag giver en kæde pondus både nationalt og lokalt, og vi har kæder i Danmark, som har stor succes med mange strømlinede tiltag. Der er dog også en fare forbundet med at strømline alt frem for at give de lokale en større grad af medbestemmelse, idet man nemt kan overse lokale behovsforskelle, udtaler Jacob Holst Mouritzen.
Hos Hella Service Partner drager medlemmerne fordel af at få et kvalitetsstempel udadtil af en stor aktør i markedet og derudover hjælp til onlinebranding og indsamling af viden om brancheudviklingen. For at give værkstederne en lokal medbestemmelse er det frivilligt, om de ønsker fælles markedsføring via deres egne facebookkanaler – et gratis tilbud, som foreløbigt 162 værksteder har takket ja til.
– Det styrker vores brand, når kædemedlemmer ønsker at tage del i vores fælles initiativer, men vi ønsker først og fremmest, at de følger deres egen fornemmelse af, hvordan de positionerer sig bedst i lokalområdet – ikke mindst i en tid, hvor en usikkerhed for økonomi og fremtid er mærkbar hos landets værksteder, siger Jacob Knudsen afslutningsvist til AutoNews Business.
About Author
ANDRE ARTIKLER DER KAN HAVE RELEVANS FOR DIG
-
Nic. Christiansen Gruppen indvier idag NCG Huset med Arkitekturpris 2024 i hånden
-
Tidligere værkstedskædechef bliver servicechef hos Stenhøj
-
Ny uddannelse skal sikre leasingbranchen i kampen mod økonomisk kriminalitet
-
Et spring ind i fremtiden på årets Auto Awards 2024
-
Svenske Hedin Mobility Group overtager Iveco Danmark og opdeler selskabet i to enheder