Den nye Lexus LBX adskiller sig fra tidens trend ved at være en almindelig hybridbil, der ikke kan lades op fra stik. Bilen oplades alene under kørslen. Fordelen høstes på vægten. Volvos nye elbil af næsten identisk størrelse er 73 procent tungere end LBX.
Alligevel skal vi ikke forvente, at den mest kompakte Lexus-model no- gensinde bliver lige så billig som den svenske konkurrent. Hybridbiler belægges med langt højere afgifter end elbiler. Til gengæld er deres forbrugsoplysninger realistiske i modsætning til de latterligt lave teoretiske værdier, der knytter sig til opladningshybrider (PHEV).
Forklaringen på den lave vægt er blandt andet, at LBX som den første Lexus er bygget på en platform specielt konstrueret til mindre biler. Men også, at der i vid udstrækning er anvendt letvægtsmaterialer i konstruk- tionen. F.eks. er motorhjelmen i aluminium, mens hjulkasserne er fremstillet af glasfiber. Også benzinmotoren på 1,5 liter er fremstillet med
henblik på lav vægt og små dimensioner. Det kommer pladsforholdene i kabinen til gode. Og selvfølgelig forbruget.
Et nyudviklet nikkelmetalhydrid- batteri understøtter motoren og gør det muligt at køre betydelige afstande i bytrafik.
Som det gælder for alle hybridbiler, er automatgear standard, og nyheden fås både med forhjulstræk og fire- hjulstræk. I sidstnævnte er der placeret en ekstra elmotor ved baghjulene. For at forlene bilen med en følelse af luksus, er der gjort meget ud af støj- og vibrationsdæmpning.
Bilen er udstyret med seneste ud- gave af Lexus Safety System med blandt andet automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, blind-spot-monitor og et parkeringssystem, der samarbejder med førerens smartphone. Lexus LBX bygges i Japan, og produktionen starter sidst på året med forventet introduktion i Danmark primo 2024.
Specifikationer:
Lexus LBX
Rækkevidde: 344 km
Topfart: 170 km/t
0 – 100 km/t: 9,2 sekunder
Motorydelse: 136 hk
Længde/bredde/højde: 419/183/155 cm
Bagageplads: 332 ltr.
Vægt: 1.280 kg