Selv om elbilerne kun udgør 8 pct. af bilparken i Danmark, er 56 pct. af de biler OneDrive Leasing kontraherer udelukkende drevet af strøm. (foto Hans Uffe Christensen)

Leasing af elbiler stormer frem

Kunderne slipper for spekulationer og økonomiske risici. Hos OnDrive Leasing i Lillerød nord for København er direktør og partner Thomas Lindgren Mortensen ikke i tvivl om, at leasing af elbiler har en stor fremtid for sig.

“Over halvdelen af de kontrakter, vi har indgået i den senere tid, omhandler elbiler. Vi oplever konstant stigende interesse for biltypen. Især i de mindre og mellemstore klasser, hvor mange kan være med økonomisk. Ofte vælger kunderne en elbil som bil nummer 2 i husstanden,” siger Lindgren Mortensen til AutoNews Business.

Af samme grund har firmaet, der også kontraherer brugte elbiler, indkøbt et antal Fiat 500 i udlandet. Modellen er let at lease ud og benyttes ofte som husstandens bil nummer 2.

Officielle tal fra branchen understøtter hans udtalelser. Mens privatleasing af nye biler generelt er steget med 44 % i første kvartal i forhold til sammenlignelig periode i 2023, er antallet af privatleasede elbiler steget med 333% i følge Bilstatistik.dk. Den eksplosive udvikling ventes at tage yderligere fart, når nye billige modeller rammer markedet. Rigtigt mange er på vej i prislaget under 200.000 kr.

Lindgren Mortensen oplyser, at kunderne til elbiler som regel undersøger markedet grundigt. De har mange spørgsmål om hvor, hvordan og hvor hurtigt bilerne kan oplade. Det er direktørens oplevelse, at mange kunder er 100% klar, når de skriver under. En ladestander følger gratis med, hvis kontrakten omfatter abonnement med ladefirmaet Clever.

Usikre nye mærker

OneDrive Leasing er påpasselige med de mange nye mærker, der løbende dukker op blandt elbilerne. Især spiller det ind, om de har et solidt service og reparations-netværk i Danmark og ikke kun et enkelt sted i en enkelt by. Det spiller selvfølgelig også ind, om mærket i det hele taget har en fremtid. Fisker er et godt eksempel på et bilmærke, man skal være risikovillig for at binde an med, selv om der for tiden er pirsnedsættelser på op til 200.000 kr.

Foruden totaløkonomi er der tungtvejende årsager til at lease en elbil i stedet for at købe den. Ny batteriteknologi kan med et slag udhule eksisterende elbilers værdi. Ved leasing slipper man for at bøvle med gensalg, og i et marked, hvor nogle elbiler allerede nu taber over halvdelen af deres værdi på tre år, er det en væsentlig årsag til at vælge leasing-modellen.

Nogle frygter, at elbiler taber deres batterikapacitet og rækkevidde hurtigt. Er bilen leaset kan man aflevere den efter et år, hvis den er leaset på en FDM-godkendt kontrakt.

Selvfølgelig er disse forhold indregnet i leasing-priserne, hvor det totale beløb kunden betaler i løbet af typisk tre år, ofte udgør en større del af bilens værdi fra ny i forhold til en kurant benzinbil. Men leasingfirmaet kan sælge bilen, hvor og hvornår det bedst kan betale sig og dermed reducerer værditabet.

Synes man, at ydelserne for at lease en elbil er i overkanten, kan en genvej være brugt-leasing også kaldet releasing eller genleasing. Her har en anden kunde allerede betalt den første afskrivning, og ydelserne er derfor lavere, selv om sikkerheden er nøjagtig den samme.

About Author

Kategorier