Franske lækkerier fra varebilskøkkenet

Der er disket op med flere velsmagende delikatesser i den nye Renault Trafic E-TECH electric, hvilket gør Renaults line up af elektriske varebiler komplet. Den franske Grand Cru af en varebilsmagiker har nu høstet sig til en fuld elektrisk model i hvert varebilssegment. Med 52 kWh batteri har den nye Renault Trafic E-TECH electric en rækkevidde på 297 km.

Siden varebilsmodellen blev introduceret tilbage i 1980 har hele 2.4 millioner eksemplarer af Renault Trafic rullet af samlebåndet. Med den nye Renault Trafic E-TECH electric er der nu mulighed for 100 % eldrift i alle Renaults varebiler, som også inkluderer Renault Kangoo E-TECH electric og Renault Master E-TECH electric.

Ligesom alle andre varevogne fra Renault har den nye Renault Trafic E-TECH electric arvet alle de praktiske features fra den benzin- og dieseldrevne Trafic, der har gjort modellen til den 3. bedste sælgende varevogn i Europa. 

Den nye elektriske varevogn tilbyder stadig et væld af kombinationsmuligheder, der får enhver varebilsfan til at kippe på hatten. Modellen har to længder (5.08 og 5.48 meter) og to højder (1.967 og 2.498 meter).  Load space fra 5.8 kubikmeter til 8.9 kubikmeter, samt op til 4.15 meter load længde (i L2 versionen). Desuden har den op til 750 kilo anhængervægt og 1.1 tons lastvægt. Og mulighed for floor cap version.

Pladsen indenfor i kabinen er essentiel. Der er hele 88 liters aflægningsplads (19,7 liter i centerkonsullen, 14.6 liter i dørene og 54 liter under sædet). Den information får iøvrigt mine tanker hen på skønne franske druer, da den nye varebilsmodel er lanceret idag i et af Verdens største vindistrikter Bordeaux. Så denne model har plads til kassevis af den bedste franske vin lige fra Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Petit Verdot. Eller hvad med de vigtigste hvide druer Sémillon, Sauvignon og Muscadelle. Bordeaux er det største område for kvalitetsvin i verden med ca. 115.000 hektar, der årligt leverer op mod 700 millioner flasker vin. – Så blev du også lige klædt på til næste gang din GPS fører dig til en restaurant, hvor du får stukket vinkortet i hånden.

I nogle udgaver er handskerummet en Easy life skuffe, der yderligere kan rumme 6.6 liter.

Hvis vi tager et kig på Batteriet i Trafic E-Tech electric kan den brøste sig med 52 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 297 km (WLTP). Batterierne er omfattet af 8 års garanti eller 160.000 km. Varebilsmotoren i den elektriske Trafic er på 122 hk, og har et moment på 245 Nm. Man kan også aktivere Eco mode, hvilket begrænser topfarten til 90 km/t, og dermed øger rækkevidde til 322 km.

Rækkevidden er i øvrigt optimeret idet den konventionelle hydrauliske bremsesystem nu inkluderer et regenerativt system, der maksimerer rækkevidden ved at lagre bremseenergi.

Fabrikken er helt elektrisk hver 80. sekund

I Danmark kommer den nye Trafic E-Tech electric med en standard 22 kW AC lader, mens 50 kW DC-ladning bliver muligt fra næste år. Den introduceres til danskerne i tre versioner. L1H1 (5.8 m3), L2H1 (6,7 m3) og L2H2 (8,9 m3).

Renault Trafic E-TECH electric er bygget på fabrikken, hvor produktionen af modellen begyndte for snart 10 år siden. I alt ruller der 600 Renault Trafic ud af fabrikken hver dag, hvilket svarer til, at en ny Renault Trafic forlader samlebåndet hver 80. sekund.

På fabrikken arbejder der knap 1700 mennesker, der også producerer Nissan Primastar og biler for Renault Trucks (Trafic red edition).

Det forventes at introduktionen af den nye Renault Trafic E-TECH electric sker i begyndelsen af Q1 2024.

Her kan du blive visuel klogere på den nye model:

About Author

Kategorier