Få indblik i ny global trendanalyse der viser nye tendenser

AutoNews Business har taget et kig på hvilke farver, kunderne foretrækker, når de skal vælge bil. Hvid, sort, grå og sølv, kendt som akromatiske farver, har altid været mest almindelige på vores biler, mens kromatiske farver, dvs. alle andre farver, stabilt bliver valgt af 19% af forbrugerne. Hvide biler er mest udbredt, men især sort haler nu ind.

Præferencerne varierer i forskellige regioner:

Europæerne foretrækker mørkere farver, nordamerikanerne lysere.
Italienerne kan lide mere farve end andre europæere.
Asien vil have dristige, kreative farver.
Sydamerika fokuserer på effektpigmenter.

Europæere kan lide forskellige farver

Hvid, sort, grå og sølv dominerer stadig i Europa med en præference for mørke frem for lyse nuancer.
Men når det kommer til kromatiske farver, varierer smagen: Tyskland elsker blå (11%), Spanien og Storbritannien foretrækker rød og orange (omkring 9%), Frankrig kan lide grøn (6%), og Italien kan lide alle farver og har langt den højeste andel af kromatiske farver af de fem lande (30%).

”Hvert land ser ud til at have sin yndlingsfarve på bilen. Det er dejligt, at bilproducenterne tør være kreative i deres farvevalg og give plads til individualitet,” siger Roman Dudar fra BASF Coatings Solutions.

Nordamerika kan lide rød – og blå

I Nordamerika dominerer hvid, sort, grå og sølv også, men lyse og sølvfarvede nuancer foretrækkes.
Nordamerikanerne havde også den højeste andel af røde biler sammenlignet med andre regioner i 2023, men rød kunne ikke slå blå som den mest populære kromatiske farve i Nordamerika.

”Den gamle standardfarvepalet gælder ikke længere. Lyse nuancer bliver mere og mere populære og tager markedsandele fra grå. Flere vælger også effektpigmenter for at tilføje intensitet og spænding til farverne,” siger Dudar.

De unge i Asien vil have dristige farver

Kromatiske farver steg en smule her sammenlignet med 2022, især grøn. Lyse farver som lysegrå og sølv var også populære.

“Når nye bilproducenter lancerer køretøjer i Asien, vil de have dristige og kreative farver, der passer til det nye design, og det er noget, som unge forbrugere sætter pris på,” siger Roman Dudar.

Sydamerika fravælger farver

Sydamerika har historisk set en konservativ tilgang til farver. I alt var 86% af de nye biler i Sydamerika enten hvide, sorte, sølvfarvede eller grå. Her bruger mange bilproducenter i stedet effektpigmenter for at få lakken til at skille sig ud.

”Farver er ikke bare farver længere. De er oplevelser. Perler, metalflager eller andre pigmenter får farven til at springe fra bilen til beskuerens øjne og bliver mere og mere populære,” siger Roman Dudar.

ASF Color Report for Automotive OEM Coatings er en analyse fra BASF’s Coatings Division baseret på global bilproduktion og lakering af ikke-kommercielle biler i 2023. 

About Author

Kategorier