Elbilerne har sat nye standarder for accelerationsevne. De hurtigste er tæt på at kunne følge en Formel 1 bil fra 0 til 100 km/t, fordi de i modsætning til formel-racerne leverer elektronisk optimeret træk på alle fire hjul.
De hurtigste EV-biler klarer 100 km/t under 2 sekunder. Da der er tale om biler godkendt til landevej, kan regulære racerdæk ikke accepteres. Listen omfatter biler, der er til salg eller ventes til salg inden for en overskuelig fremtid. Opgivelserne er fabrikken egne, og listen er fundet hos magasinet CAR. De mest tvivlsomme er udeladt. En hel del firmaer, at de bygger verdens hurtigste elbil.
Aspark Owl (Japan)
0 – 100 km/t: 1,9 sek.
Topfart: 451 km/t
Motorydelse: 2.012 hk
Deus Vayanne (Østrig)
0 – 100 km/t: 1,9 sek.
Topfart: 399 km/t
Motorydelse: 2.200 hk
Automobili Pininfarina Battista (Italien)
0 – 100 km/t: 1,9 sek.
Topfart: 349 km/t
Motorydelse: 1.877 hk
Rimac Nevera (Kroatien)
0 – 100 km/t: 2,0 sek.
Topfart: 412 km/t
Motorydelse: 1.914 hk
Tesla Roadster 2 (USA)
0 – 100 km/t: 2,1 sek.
Topfart: 400 km/t
Motorydelse: 772 hk
Tesla Model S Plaid (USA)
0 – 100 km/t: 2,1 sek.
Topfart: 322 km/t (I DK 280 km/t)
Motorydelse: 1.020 hk
VW ID.R (Tyskland)
0 – 100 km/t: 2,25 sek.
Topfart: 269 km/t
Motorydelse: 671 hk
Lucid Air (USA)
0 – 100 km/t: 2,5 sek.
Topfart: 270 km/t
Motorydelse: 1.080 hk
NIO EP9 (Kina)
0 – 100 km/t: 2,7 sek.
Topfart: 320 km/t
Motorydelse: 1.341 hk
Porsche Taycan Turbo (Tyskland)
0 – 100 km/t: 2,8 sek.
Topfart: 261 km/t
Motorydelse: 751 hk
Lotus Evija (Storbritanien):
0 – 100 km/t: 2,9 sek.
Topfart: 320 km/t
Motorydelse: 1.972 hk