I foråret blev en af svensk bilhistories største overraskelser opdaget. Sidenhen skulle det vise sig, at mange arbejdspladser igen skal besættes på den svenske bilfabrik. Det er bekræftet forleden dag, af den nye ejer, der købte Saab-fabrikken af Nevs, at de er i mål med fremstilling af en ny bil i Trollhättan. Denne by har 59.000 indbyggere og ligger nord for Gøteborg. En større investering i den nye elbil Nevs Emily GT starter allerede til efteråret og udsigterne er positive, bl.a. fordi den nye ejer er milliardær.
“Nye hemmelige investorer tilkommer. Jeg ved, hvem de er, men det er ikke noget, jeg vil tale om. Det kan komme fra Nevs, men jeg kan sige, at det er en væsentlig del af fabrikken, de skal bruge, også kontorer og de skal ansætte en lang række medarbejdere”, siger Svante Andersson, der ejer fabrikken til det svenske dagblad TTELA, som bl.a. udkommer i kommunen Trollhättan.
Det er ti år siden at Saab gik konkurs
Der er netop kommet nye oplysninger om, at nogle hemlige investorer vil investerer i en ny bilproduktion i Saab’s gamle fabrik i Trollhättan. To svenske virksomheder skulle efter sigende investere i at fremstille den svenske elbil Nevs Emily GT, som er udviklet af gamle Saab-ingeniører. Nu bekræftes oplysningerne af fabrikkens nye lykkelige ejer, milliardær Svante Andersson. Det bliver en stor investering, hvor mange mennesker kan få job i Trollhättan. Anderson er meget begejstret for den nye bil, som han selv har haft fornøjelsen af at teste. Det er en seriøs investering, eftersom der er mange mennesker, der vil arbejde på det her, udtaler han til Sveriges Radio P4 Väst.
Parterne holder møde i uge 32, hvorefter satsningen offentliggøres. Andersson er ikke uvant med denne branche, da han både er motorentusiast, ejer et bilfirma, såvel racerbanen Kinnekulle Ring.
På nuværende tidspunkt er det hemmeligt, hvem investorerne er, Svante Andersson kender detaljerne, men vil ikke udtale sig om det. Det er nu op til Nevs, hvornår alle detaljer om foretagendet skal offentliggøres. Men det drejer sig om en stor del af fabriksarealet, der igen skal bruges til bilfremstilling. Allerede i efteråret vil der være fuld aktivitet. Svante Andersson roser ledelsen i Nevs for at få sat projektet i gang.
Uden deres indsats ville dette ikke blevet til en realitet. Der er blevet lagt et stort benarbejde, som har trukket på weekender og aftener. Alt dette til trods for at de evt. ikke havde et job om seks måneder. Dette er en klar sejr for alle involverede, som alle har gjordt en fantastisk indsats.
På kun ti måneder har Saab-ingeniører hos Nevs i Trollhättan udviklet Elbilen Nevs Emily GT i hemmelighed. Nevs Emily GT et superklasse vejgreb og en rækkevidde på 1.000 kilometer. Desuden har den mere plads i kabinen end andre elbiler og funktioner, der overgår mange af nutidens elbiler. Nevs Emily GT har en elmotor på hvert hjul, der er på 120 hestekræfter, i alt har bilen 480 hestekræfter. En senere version får i alt 653 hk og 2.200 Nm fra firehjulede motorer.