Den gyldne omsætningshastighed

Brugtvognsmarkedet navigerer øjeblikket igennem økonomiske bølgegange, afslører en ny analyse fra AutoUncle, som AutoNews Business er kommet i besiddelse af. Med et detaljeret blik på omsætningshastigheden hos 600 danske forhandlere, tegner der sig et klart billede af de vindende strategier.

Salgshastigheden øges hos forhandlerne ved at fokusere på elbiler

AutoUncle’s analyse viser, at i den absolutte top af bilforhandlere – de 10 % med højeste omsætningshastighed – er 65 % af billageret nu elektrisk. Dette tal er 5 gange højere end det generelle markedsniveau, og peger på en fremtrædende tendens blandt frontløberne inden for bilhandel: en hurtig tilpasning til markedets skiftende krav og forbrugernes stigende appetit på elbiler.

På den anden side synes de forhandlere, der har den langsomste omsætningshastighed, at være mere konservative i deres tilgang, med en fortsat overvægt af fossile og hybridkøretøjer i deres udvalg. Selvom dette ikke nødvendigvis er en ulempe – især når man ser på data fra Danmarks Statistik, der viser at 85 % af brugtvognshandlen stadig falder inden for disse kategorier – går disse forhandlere glip af de fordele, som følger med at ride på bølgen af den stabile og voksende interesse for elbiler, en sektor hvor efterspørgslen synes at overstige udbuddet.

Den Gyldne Omsætningshastighed

En høj omsætningshastighed betragtes ofte som et tegn på en veldrevet bilforretning, men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med en øget profitabilitet. Den hurtige afvikling af biler kan skyldes priser, der er så konkurrencedygtige, at de skærer ind i fortjenesten. For at afgøre, hvad der udgør en optimal omsætningshastighed, kræver det et dybere dyk ned i en forhandlers økonomi, hvor alle aspekter af indtægter og udgifter skal medregnes. Selvom det kan synes som en kompliceret opgave at fastslå dette nøjagtigt, kan en forenklet analyse stadig tilbyde værdifulde indsigter om, hvordan man bedst balancerer mellem hurtigt salg og højeste mulige fortjeneste.

I nedenstående graf har AutoUncle antaget, at en typisk dansk forhandler i gennemsnit tjener 13-14.000 kr. pr. solgt bil inkl. finansiering og service, hvilket ses ved en omsætningshastighed på omkring 5. Hvis vi så pålægger en stigning eller et fald i profitten på omkring 9% grundet en tilpasning af salgsprisen for hvert omsætningstrin forhandlerne bevæger sig op eller ned, kan AutoUncle se, at den maksimale profit opnås ved en omsætningshastighed mellem 9 og 11.  Det er dog vigtigt at bemærke, at virkningen af prisændringer vil variere fra forhandler til forhandler. Derfor bør forhandlere foretage individuelle beregninger for nøjagtigt at bestemme effekten af prisjusteringer på deres specifikke indtjeningspotentiale.

Faktum er, at det sjældent er fordelagtigt at have en omsætningshastighed under 4 – en situation, som gælder for omkring 30 % af de danske forhandlere. Disse forhandlere ville drage fordel af at justere priserne eller berige deres sortiment med flere elbiler og andre populære modeller for at øge omsætningshastigheden og derved profitten.

Den rette prisstrategi er afgørende for omsætningshastigheden

I følge AutoUncle har deres sofistikerede prisalgoritme skåret gennem kompleksiteten i en bilvurdering ved at analysere hundredvis af faktorer for at bestemme, om en pris er attraktiv sammenlignet med det aktuelle bilmarked. Den nylige undersøgelse fremhæver en bemærkelsesværdig tendens: Der er en markant forskel i prissætning mellem de forhandlere, der oplever høj omsætningshastighed, og dem med lavere omsætningstal.

Blandt de mest effektive forhandlere – dem i top 10 % med hensyn til omsætningshastighed – er 40 % af varelageret prissat til ‘super pris’, hvilket indikerer en pris betydeligt under gennemsnitsmarkedsprisen. Dette står i skarp kontrast til de forhandlere i den modsatte ende af spektret, hvor kun 4 % af bilerne tilbydes til en super pris, og næsten en femtedel af deres biler er prissat højere end markedsprisen.

Det tyder på, at forhandlere ved at justere priserne nedad kan øge salget og potentiel forbedre den samlede profitabilitet. Dette understøttes af data præsenteret i den medfølgende graf, der foreslår, at en strategisk prisjustering kan være nøglen til en sundere omsætning

Generelt har omsætningshastigheden været ret stabil de seneste 6 år.

Omsætningshastigheden har i følge AutoUncle fluktueret mellem 5,15 og 5,90 de seneste 6 år. Det betyder, at en dansk forhandler med et gennemsnitligt varelager på 100 biler, set over en periode på 12 måneder, sælger fra 515 til 590 biler om året.

40 % af forhandlerne har en omsætningshastighed fra 4,2 til 6,4, hvilket udgør den største andel. 10 % af forhandlerne har en omsætningshastighed på over 9,1, og ligeledes har 10 % en omsætningshastighed på under 2,8.

About Author

Kategorier