I sidste måned var danmarkskortet vidne til at der idag er 18.220 offentlige ladepunkter. Det er 84 procent flere end ved udgangen af januar 2023. I samme periode er antallet af lynladepunkter vokset med 92 procent. Udviklingen er et tydeligt tegn på, at færre elbiler nu skal deles om hvert ladepunkt, hvilket gør nemmere at være elbilist i Danmark – men der skal mere hastighed på.
Det er sandsynligvist også en af årsagerne til at Erhvervsorganisationen, De Danske Bilimportører, der siden 1940 har repræsenteret bilindustrien i Danmark, udvider medlemskredsen igen.
Sidste år valgte organisationen at optage medlemmer indenfor finansiering af biler, og nu udvides medlemskredsen til også at opfatte virksomheder, der leverer ladeløsninger under navnet ”DBI ENERGY”.
”Vores industri ændrer sig markant i disse år med nye aktører, teknologiskifte samt store ændringer i værdikæden. Derfor ændrer vi os også som erhvervsorganisation. Vores organisations fremtid er at repræsentere fremtidens mobilitet, og i dag tager vi endnu et skridt på den rejse” siger Mads Rørvig, adm. direktør.
Flere bilproducenter, -importører og -forhandlere leverer allerede i dag ladeløsninger til elbiler, men i fremtiden vil selskaber som Norlys, E.ON Drive, TotalEnergies, Monta og ViggoEnergy også være at finde på medlemslisten.
”Den grønne omstilling af transportsektoren kalder på et tæt samarbejde mellem bilindustrien og opladningsindustrien. Ved at slå kræfterne sammen, kan vi accelerere elektrificeringen på transportområdet og stå stærkere i dialogen med myndigheder, fx om rammevilkårene for fremtidens lademarked til gavn for alle forbrugere” siger Ellen Trolle, chef for eMobilitet i Norlys.
De Danske Bilimportører har netop udvidet med profilen Allan Skytte Christensen, der kommer med en fortid fra Drivkraft Danmark, FDM og Konkurrencestyrelsen til at understøtte strategien.
”Bilindustrien er under hastig forandring i alle led af værdikæden. Jeg glæder mig til at kunne bruge mine erfaringer for forskellige steder i branchen til at understøtte organisationens nye medlemmer” siger Allan Skytte Christensen, kommende chefkonsulent i DBI.
DBI ENERGY havde første medlemsmøde i januar med besøg af Transportministeren – bl.a. til en dialog om fremtidens marked for opladning og konkurrenceforholdene for dette. Allan Skytte Christensen har første arbejdsdag d. 1. marts.