BMW sætter turbo på el-biler

Selv om BMW tilhører en af de få store bilproducenter, der endnu ikke har sat sidste dato på produktionen af fossildrevne biler, har det sydtyske firma alligevel lagt sig i spidsen for så vidt angår elbiler.

Med en såkaldt elektro-kvote på 12,6 pct. I første halvår 2023 ligger BMW højere end alle andre tyske bilproducenter. Det fremgår af en halvårsmeddelelse, som BMW netop har præsenteret.

Ledelsen tilføjer, at andelen af producerede elektriske biler vil stige til 15 pct. ved årets udgang og til ca. en trediedel af alle producerede biler i 2025. Nye elektriske modeller er på trapperne, og BMW oplyser, at koncernen ved årets udgang vil have elektriske modeller i alle betydende segmenter (bilklasser). Således bliver 5-serien om kort tid udvidet med en elektrisk i5.

På en online pressekonference i forbindelse med halvårsmeddelelsen oplyste BMW-chefen Oliver Zipse, at firmaet i 2025 præsenterer en helt ny fuldelektrisk platform kaldet ”Neue Klasse”. Den skal produceres i Ungarn og Tyskland. Indtil da vil BMW fortsat producere biler, der både kan leveres med el- og fossildrift.

Journalisterne gik hårdt til chefen for at få at vide, hvornår BMW forventer at sige helt farvel til fossilbiler. Men de fik ikke noget svar. Tysk bilindustri er generelt utilfreds med, at fossil-motorer skal udfases i Europa senest i 2035, og der arbejdes ihærdigt på en forlængelse af denne frist.

”Takket være vores store fleksibilitet kan vi til hver en tid og i en hvilken som helst situation reagere på ændrede betingelser,” sagde den magtfulde BMW-CEO kryptisk. Med i billedet hører at producenten på ingen måde er begyndt at nedfase udviklingen af nye diesel- og benzin-motorer. Således skulle en ny V8-maskine til de dyreste bilklasser være på vej.

At BMW ikke har alt for travlt med at udfase benzin- og dieselbiler er forståeligt, efter som det stadig ifølge halvårsregnskabet er disse biltyper, der bidrager mest til overskuddet. Også pr. bil. Ikke mindst på diesel-området har BMW og Mercedes-Benz et betragteligt teknologisk forspring i forhold til alle andre bilmærker.

I skemaet ses, hvor stor en andel af elbiler i egenproduktionen de fire største tyske bilproducenter tegnede sig for i første halvår 2023. Tallene for VW-koncernen er inklusiv dattermærker som Skoda, Audi med flere.

BMW: 12,6
Mercedes-Benz: 11,0
Porsche: 11,0
VW: 7,4

BMWs CEO Oliver Zipse ved præsentationen af model i4.

 

About Author

Kategorier