Bilforhandler ser tilbage på de seneste 45 år i bilbranchen

Meget er sket i bilbranchen, siden Anders Lysen trådte sine barnesko i forældrenes autoværksted PH Automobiler, som de drev fra 1978, hvor Anders var 2 år gammel. I 2003 overtog Anders og hans bror Christian Lysen Hansen forretningen under navnet Lysen Biler.

Anders’ mangeårige engagement i bilbranchen og hans karriere som rallykører har gjort ham passioneret om både biler og dæk. Han har kørt rally siden 2005, og indtil 2020 stod han i spidsen for Suzukis rallyhold som teamchef med flere Danmarksmestre på samvittigheden. I dag kører Anders kun for sig selv, når han har lyst og tid – og her står der Suzuki og Bridgestone på bilen.

En helt ny måde at handle bil på

Fremtiden byder på store omvæltninger indenfor salg af biler og dæk, mener Anders.

Tidligere kom kunderne på shoppetur i forretningen adskillige gange, når de skulle have ny bil. Til en start kom de ind og hentede en brochure og så sig lidt omkring. Derefter kom de forbi og snakkede med sælgeren flere gange, og tilsidst var hele familen med for at se favoritten. Sådan er det ikke længere, fortæller Anders.

”Når kunderne kommer, så ved de præcis, hvad de skal have. De har undersøgt markedet og lavet deres research hjemmefra – det lærte de under corona – så nu kommer de én, max to gange og har ikke brug for den samme vejledning og rådgivning som tidligere.”

Fremtidsscenariet for bilkøb er, at kunderne bestiller deres nye bil med de elementer, de ønsker, og først da bliver den produceret – det vil fjerne meget spild, spår Anders: Om 10 år så er det click & collect online, når vi skal have ny bil.

Økonomi og grøn dagsorden spiller ind på salget

Økonomien spiller en stadig større rolle for bilkunderne, og mange er usikre på fremtiden og mere afventende end tidligere, siger Anders:

”De får typisk repareret deres bil, så den kan køre et år eller to mere, hvor de før ville have udskiftet den. Skal de have ny bil nu og her, så er de meget obs på totaløkonomien – de skal kunne komme ud af deres aftaler igen, hvis de fx mister deres job. Derfor er der flere og flere, der leaser, så de kan aflevere bilen igen, hvis der sker noget uforudset.”

Også elbilmarkedet er afventende ifølge Anders. Kunderne er usikre på, hvad der sker med priserne, efter Tesla sænkede deres priser, og erhvervslivet afventer en bedre infrastruktur. Erhvervsbiler er et stort segment hos Lysen Biler, men det kniber med at afsætte el-varevogne til håndværkerne udenfor byerne, fordi infrastrukturen ikke er på plads.

Et dæk er ikke bare et dæk – det handler om sikkerhed og om grøn udvikling

Det ærgrer Anders, at den almindelige bilkøber ikke deler hans interesse for dæk og dækkvalitet, men er mere fokuserede på prisen: ”Det går ud over sikkerheden, når kunderne køber helårsdæk i stedet for sæsondæk. Min holdning er den, at har du råd til en ny bil til 2-3-400.000 kr., så har du også råd til et ekstra sæt hjul. Ud over det, så kører du 15.000 km kortere på et vinterdæk om sommeren, end du gør på et sommerdæk, fordi det bløde vinterdæk slides hurtigere.”

”Vi har mange tusind dæk på dækhotel for kunderne – her bruger vi meget tid på at gennemgå dem, så vi kun køber de nye dæk ind, som vi skal bruge hver sæson. Og det er vigtigt for os, at vi ikke bare køber nyt og smider ud, men i stedet reparerer og genbruger det, vi har. Kunderne spørger også ind til, hvordan vi behandler de brugte dæk, og om vi affaldssorterer – og det gør vi,” understreger Anders.

Lysen Biler har haft Bridgestone som fast dækleverandør det seneste halve år og er glade for det fokus, dækproducenten har på den grønne dagsorden og på udvikling af nye dæk:

About Author

Kategorier