Topdanmark leverer fin vækst i kvartal præget af bilskader

Forsikringsselskabet Topdanmark tiltrækker flere kunder i et halvår, som har været præget af bilskader, større brande og flere vejrskader. Samtidig stiger kundernes tilfredshed med digitale services.

Den organiske vækst lander på 5,0 procent i første halvår 2024 og 5,8 procent isoleret for andet kvartal. Til sammenligning var den organiske vækst på 2,0 procent i første halvår 2023 og 1,4 procent i andet kvartal samme år. Væksten er blandt andet drevet af en bedre kundefastholdelse, tilgang af nye kunder og prisjusteringer.

”Vi er tilfredse med, at vi er lykkedes rigtig godt med at fastholde eksisterende kunder takket været målrettede initiativer og engagerede medarbejdere. Vi er også glade for, at mange nye kunder fortsat vælger os til. Det vidner om, at vi har en stærk position i markedet med attraktive produkter til konkurrencedygtige priser,” siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark til AutoNews Business.

”De stærke resultater, som Topdanmark har leveret i en lang årrække, er en væsentlig forklaring på, at Sampo har fremsat et anbefalet købstilbud til Topdanmarks aktionærer for at skabe en stærkere skadesforsikringskoncern med en samlet markedsandel i Danmark på cirka 21 procent,” siger Peter Hermann.

Topdanmark kommer ud af første halvår 2024 med et overskud på 488 mio. kroner efter skat. Resultatet er som tidligere meddelt i en selskabsmeddelelse fra 1. maj 2024 påvirket af en hensættelse, der indebærer en engangsomkostning på 195 mio. kroner efter skat, relateret til en aftale med Nordea om processen for færdiggørelsen af IT-separationen af Topdanmark Liv. Topdanmark forlængede i samme forbindelse aftalen med Nordea om distribution af skadesforsikringsprodukter med op til fem år.

Det centrale forsikringstekniske nøgletal, combined ratio, der angiver forholdet mellem indtægter og udgifter, lander på 85,4 for halvåret.

”Halvårsresultatet afspejler, at vores kunder har været udfordret af et stigende antal vejrskader, dyrere motorskader og flere større brande i huse. Det har betydet, at vi har hjulpet rigtig mange danskere med at komme godt videre,” siger Peter Hermann.

Det forsikringstekniske resultat lander i første halvår på 847 mio. kroner, mens investeringsresultatet udgør 244 mio. kroner.

Større brande og dyrere bilskader

Topdanmark har i første halvår 2024 samlet haft udgifter for 3,7 mia. kroner til erstatning og udbedring af skader hos kunder på tværs af alle kundesegmenter.

Årets andet kvartal har budt på en tør og solrig maj, der har resulteret i større brandskader på huse. Desuden har Topdanmark oplevet stigende udgifter til motorskader.

”Vi oplever, at motorskader i gennemsnit er blevet dyrere at reparere, fordi udgifter til reservedele og arbejdslønninger til skadesudbedring er steget. Samtidig er ny teknologi dyrere at reparere, og der er også sket flere skader som følge af tættere trafik på vejene,” siger Peter Hermann.

Stigende tilfredshed

Topdanmark er i årets første seks måneder fortsat med at investere og udvikle digitale services, der er nemme og hurtige at tilgå. Den store indsats på tværs af hele forretningen er blevet bemærket af kunderne, for Topdanmark oplever en stigning i kundetilfredsheden på de digitale platforme.

Kunder med en fysisk skade har for eksempel fået mulighed for at få behandlet en anmeldelse på ulykkesforsikringen markant hurtigere end hidtil ved hjælp af machine learning.

Topdanmark har desuden i marts lanceret TopGPT, som er den første generative AI-chatbot i den danske finanssektor, der er kundevendt, og den har allerede håndteret 40.000 spørgsmål. Topdanmark planlægger i tredje kvartal at introducere kunderne for en ny udgave af TopGPT, som de kan bruge på ”Mit Topdanmark”. Chatbotten vil dermed få adgang til specifikke oplysninger om kundens forsikringer, hvilket vil gøre den i stand til at give endnu mere kvalificerede svar.

”Vi kan se gennem vores resultater fra TopGPT og øvrige arbejde med kunstig intelligens, at det har en stadig større værdi for kunderne. Det bliver helt afgørende at indfri netop den værdi, når vi skal lykkes med vores digitale transformation, så kunderne endnu hurtigere og nemmere får den hjælp, vi er sat i verden for,” siger Peter Hermann.

5 højdepunkter fra Topdanmarks halvårsregnskab 2024:
Resultat efter skat: 488 mio. kroner (H1 2023: 633 mio. kroner)
Præmieindtægter: 5,653 mia. kroner (H1 2023: 5,015 mia. kroner)
Organisk vækst: 5,0 procent (H1 2023: 2,0 procent)
Combined ratio inklusive afløb: 85,4 (H1 2023: 82,9)
Investeringsresultat: 244 mio. kroner (H1 2023: 24 mio. kroner)

About Author

Kategorier