Ny analyse viser at strømmen fosser ud ved opladning

En ny tysk analyse viser at en relativt stor del af energien går til spilde, når elbiler oplades. Nogle elbiler mister sindsygt mange procent af ladestømmen afslører den tyske bilistorganisation ADAC. Rækkevidden er blevet testet på over 90 elbiler.

AutoNews Business kan ud fra analyse konstatere at rækkevidden i gennemsnit er steget fra 123 km i 2010 til 393 km i 2024. De bilmodeller der kører længst er BMW iX og Lucid Air med en rækkevidde på 610 km.

Hvor stort energitab elbiler har ved opladning, er mere ukendt end deres rækkevidde. Ved ADAC’s måling blev der i gennemsnit brugt 14,56 procent mere strøm, end hvad der blev opladet i batteriet. Alle elbilerne blev opladet med en 22 kW vægmonteret ladeboks ved 23 plusgrader.

Mini Cooper SE havde det største ladetab, hvor en tredjedel af energien forsvandt uden at lade batteriet.  Herunder kan du se de bedste bilmodeller, VW’s ID-biler, mistede kun 8 procent af den opladede energi.

Ifølge ADAC er den primære årsag til tabet, at vekselstrøm fra elnettet skal omdannes til jævnstrøm for at blive lagret i batteriet. Mange elbilsejere ser kun på forbruget under kørslen, men de store forskelle ved opladning viser, at den energi, der bruges ved opladning, bør være den korrekte måde at måle effektiviteten på.

Hvis man tager et kig på de biler, der har store batterier bliver tabet ved hver opladning betydeligt. BMW iX, som har et nettobatteri på 105 kWh, skulle oplades med 125,2 kWh. Det betyder, at 20 kWh forsvandt på vej til batteriet.

Elbiler med størst ladetab

Model:                                                                                 Netto Batteri                  kWh for                       Tab i %
                                                                                               kWh                                  for fuld ladning           

Kilde: ADAC

Elbiler med mindst ladetab

Model:                                                                                                             Netto Batteri     kWh for    Tab i %
                                                                                                                           kWh                     for fuld
                                                                                                                                                         ladning    

Kilde: ADAC

About Author

Kategorier