En tur i de hemmelige haller

AutoNews Business er taget til Greater London for at deltage i fejringen af det japanske bilmærke Nissan i og udenfor London. Bilmærket fejrer både 20-års jubilæum for NDE Nissans europæiske designcenter, samt 35-års jubilæum for NTCE Nissans Tekniske Center. En ny konceptbil, der har fået titlen Nissan Concept 20-23 er også en del af fejringen, der i øvrigt løber af stablen i 90-året for Nissans eksistens.

Nissan tændte i sin tid gnisten til elektrificering af bilindustrien, og i dag er alle Nissan drivlinjer i Europa elektrificerede enten som rene elbiler eller hybrid varianter. Nissan annoncerede, at alle nye modeller i Europa fra nu af vil være rene elbiler, og i 2030 vil alle modeller være elbiler. Med kapacitet til at designe, konstruere, bygge biler i Storbritannien, såvel gode erfaringer med elektrificering og crossovers i bagagen, vil dette i høj grad støtte Nissans satsning på fremtidig CO2 neutralitet.

Dagen blev kickstartet med en tale fra Nissans topchef, Mr. Makato Uchida, der talte fra en talerstol ved bredden af kanalen foran Nissan Design Center Europe. Mens han talte foran journalister fra hele verden, blev den nye konceptbil 20:23 sejlet ind via kanalen for at lægge til kaj lige bag ham.

«Elbiler er den ultimative mobilitetsløsning. Mere end en million kunder har allerede været med på vores rejse og oplevet glæden ved en elbil fra Nissan, og der er ingen vej tilbage nu», udtalte Makoto Uchida, Nissan President og CEO til medierne i London. «Elbiler, der anvender vedvarende energi, er nøglen til at opnå CO2 neutralitet, som er centralt i vores Ambition 2030. Nissan vil udelukkende producere elbiler inden 2030 i Europa – vi mener, det er det rette at gøre for vores virksomhed, vores kunder og for planeten», siger Mr. Makoto Uchida fra scenen.

Den nye 20-23 konceptbil og et nyt kapitel i selvkørende biler studiet blev afsløret ved begivenheden. Nissan fortsætter sit investeringsprogram i fremtidige biler og teknologi i Design og R&D centrene, som begge fejrer historiske jubilæer i år. Nissan 20-23 er en sporty by elbil og navnet afspejler 20-års jubilæet for designcentret og 23 henviser til Nissan. 2 hedder Ni på japansk og 3 hedder san.

Frem mod 2030 vil hele modelprogrammet blive erstattet og Nissan lancerer 19 nye elbiler. Hvad vi kan forstå, vil én af bilerne blive baseret på konceptbilen 20-23.

Et spændende maskinrum

Efter diverse taler blev AutoNews Business budt indenfor i de hemmelige haller, der danner rammen om Nissan Design Center Europe, der er indrettet i et nedlagt vedligeholdes center, som British Rail har benyttet til at holde jernbanen i gang. Her kom vi hele vejen rundt for at få forståelsen af hvordan biler bliver designet fra A til Z.

Design processens elevatortale er at der først udføres en fysisk skitsering, herefter en digital modellering. Sidenhen udføres en lermodellering, farvevalg og materialer, samt virtual reality.
– Du kan se processen uddybet på nedenstående fotos.

Om aftenen havde jeg fornøjelsen at at få en god og inspirerende snak med Mathew Weaver på restaurant Ayllu. Restaurantnavnet betyder familie ifølge Quechua der er en indiansk befolkningsgruppe i Andesområdet, der taler et sprog tilhørende sprogfamilien quechua.

Restaurantvalget var godt. For udover at maden smagte fantastisk, så er familie lige netop det indtryk, jeg har af Nissan teamet, der er meget tæt og socialt forbundet. Mange medarbejdere har arbejdet der i årevis, kemien og forholdet imellem hinanden er rigtig godt. Weaver har f.eks. haft sin daglige gang hos Nissan siden 2001.

Matthew Weaver er til dagligt Vice President for Nissan Design Center Europe. Weaver er ansvarlig for alle faser af designprocessen vedrørende eksteriør og interiør af Nissan-modeller, hvis design stammer fra Nissan Design Europe (NDE). Fra et projekts konceptfase, når det grundlæggende design tager form i skitseform, gennem prototypebyggefasen med NDE-kvalitetsteamet, til det endelige produktionssign-off, er Matthew i sidste ende ansvarlig for at guide sit teams kreationer til virkelighed. Desuden arbejder han globalt for at hjælpe med at definere brandets overordnede designstrategi.

Da snakken faldt på den nye konceptbil Concept 20-23, strålede Weaver stolt. Nissan Concept 20-23 er designet af et team, der inkluderer nogle af de yngre medlemmer af NDE, med den enkle opgave at designe en bil – uden begrænsninger – som de gerne vil køre på gaderne i den by, hvor de arbejder.

Matthew Weaver har været en stor del af mange bildesigns. Han har ikke det eksakte tal i hovedet, men vil skyde på, at det er ca. 20 – 30 modeller. Hans karriere startede hos Ford, herefter VW. De seneste 23 år er slagets gang sket hos Nissan.

Under middagen fik jeg samtidig bekræftet, at Weaver ser frem til en ny elektrificeret Nissan Leaf, der er på vej.

En øjenåbner

Dagen efter kunne jeg på det nærliggende Nissan Technical Centre Europe opleve Nissans R&D team fejre 35-års jubilæum. Her havde jeg en snak med Matthew Wright, der er Vice President for Powertrain Design & Test.

I løbet af vores snak hørte jeg om de daglige udfordringer, samt at han ser hans dagligdag ekstrem spændende grundet hele elektrificeringen og fremtidens udvikling. Afsløringen af Nissans seneste kapitel mod selvkørende teknologi kaldet evolvAD. Dette studie handler om selvkørende teknologi i boligområder og på landeveje. Projektet er støttet af den britiske regering.

Et investeringsprogram på mere end 40 millioner Euro der allerede er i gang og som støtter følgende aktiviteter: Opgradering af bygninger, design-værktøjer og -ressourcer, ekstra ansatte i NTCE samt ny teknologi i faciliteter, hvoraf mere end 26 millioner Euro er afsat til elektrificeringsprojekter.

AutoNews Business overværede også f.eks. hvordan en bils karosseri testes i forskellige temperatur forhold lige fra at blive frosset ned til at blive opvarmet på ekstrem høje temperatur grader. Samtidig fik vi et indblik i fremtidens biler, hvordan de kommer til at kommunikerer med hinanden, kommunikation med trafiklysene etc. Vi oplevede også hvor stor en forskel, der er ved folks opfattelse på lugtesansen. Denne dag var dialogen om batterier selvfølgelig også et stort omdrejningspunkt.

Samtidig fik jeg bekræftet, at e-POWER er nu ekspanderet ud i hele verden. e-POWER er en unik teknologi fra Nissan som kombinerer en benzinmotor, som oplader batteriet, i samarbejde med en elmotor, som får hjulene til at dreje. I dag fungerer den lidt som en elbil, som begrænser udledning og driftsomkostninger. Men fordi du ikke skal sætte den i stikket, skal du ikke ændre dine kørevaner.

Nissan e-POWER er i dag at finde i modeller som Nissan X-Trail med e-POWER teknologi, det samme er gældende i Qashai.

Matthew Wright bekræfter afslutningsvist overfor AutoNews Business, at eftersom Nissans biler er 100% elektrificeret i 2030, vil man også opleve 100% elektrificeret e-POWER teknologi.

About Author

Kategorier