Audi har udviklet verdens mest miljøvenlige bilfabrik

Umiddelbart virker placeringen midt i Belgiens hovedstad Bruxelles ikke optimal for en gigantisk bilfabrik. Men måske er det netop udfordringen med de millioner af omkringboende i en af Europas tættest befolkede regioner, der har fået den tyske bilproducent til at gå til miljømæssige yderligheder.

Fabriksanlægget fremstår i dag som verdens mest miljørigtige bilfabrik. Allerede i 2018 blev den certificeret som CO2-neutral. Det er ikke nok for Audi. Tyskerne vil gøre anlægget til et forbillede for alle andre bilfabrikker i koncernen og helst bidrage med negativ CO2-udledning. 

AutoNews Business har besøgt fabrikken, der udelukkende fremstiller elbiler (44.000 styk i 2021). Det var en surrealistisk oplevelse. Sidst jeg besøgte en bilfabrik, blev der hamret, presset og slebet, så de fleste af medarbejderne måtte gå rundt med høreværn. På bilfabrikken i Bruxelles kan man ubesværet føre en lavmælt samtale. Kun en konstant summen fra de utallige robotter bag solide LED-oplyste glasafdækninger afgiver en svag snurrende lyd.

Besøget sluttede, hvor det egentlig skulle være begyndt, nemlig på fabrikkens enorme tagarealer, der er dækket af solceller. På en solrig dag leverer de 60 pct. af fabrikkens samlede strømforbrug svarende til forbruget i 1.500 almindelige familievillaer. Opvarmningen om vinteren foregår med biogas. På fabriksgulvet summer selvkørende robotter rundt med komponenter til de forskellige produktions-enheder. Medarbejdere ser man få af. De fleste sidder bag en computerskærm. 

Tog til Ungarn

Fabrikken råder over en af verdens mest avancerede batteri-samlefabrikker. Celler og moduler fremstilles på Audis fabrik i Ungarn. Herfra blev de tidligere kørt til Bruxelles med lastbiler. 15 fuldt lastede træk kørte 2.600 kilometer frem og tilbage dagligt. 

“Det duede ikke. Vi har derfor etableret “grøn” transport med elektriske tog mellem de to fabrikker. Alene på denne omlægning sparer vi 2.600 tons CO2 om året,” oplyser kommunikationschef Peter D´Hoore til AutoNews Business.

Han tilføjer, at fremstillingen af elbiler skal ses i et samlet perspektiv over hele bilens levetid. De fleste batterier kan bruges i andre sammenhænge, når deres ydelse er utilstrækkelig i elbilen. Derfor har Audi indført et system, som på få minutter analyserer, om batteriet skal fragmenteres, eller afmonteres og bruges i stationære sammenhænge.

D`Hoore lægger erkender, at der er visse ulemper ved placeringen midt i Bruxelles.

“Vi har ikke plads til at udvide. Et par store vindmøller på fabriksgrunden ville være optimalt, men den går ikke i en storby. I stedet undersøger vi muligheden for at opføre egne møller mere velegnede steder,” siger kommunikationschefen.

Han pointerer, at grøn omstilling handler om meget andet end CO2. Brugt vand renses og genbruges. Fabrikken er holdt op med at slå græsset på de sparsomme udendørs arealer. De forsynes i stedet med planter, der gavner biodiversiteten. Selv portalen over indgangen er beplantet. og der er sågar etableret “bi-hoteller” hvor nyttige små honningbier kan holde til under optimale forhold.

About Author

Kategorier