Boom i bulerne på store biler

Danskernes biler bliver større, men det gør parkeringspladserne ikke, og det giver travlhed på landets værksteder. Størstedelen af skaderne kan ordnes uden at svejse, spartle, og lakere, som forringer bilens værdi – men forsikringskunderne skal selv vælge det.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik var 57 procent af danskernes nye familiebiler i 2023 en SUV (Sport Utility Vehicle), der er højere og bredere end andre biler. Nogle af de nyere biler er næsten to meter i bredden, men mange parkeringspladser er fortsat kun 230 centimeter brede, som man anbefalede frem til 2012, selvom anbefalingen fra Vejdirektoratet i dag lyder på 250 centimer.

De få centimeter, der er at gøre godt med, når de store biler skal være på de små pladser, giver flere parkeringsskader irriterende buler. Det oplever man hos Buledoktor, som er specialiseret i netop den type skader.

Størstedelen kan repareres uden værdiforringelse

På værkstederne hos Buledoktor, hvor man oplever den eksplosive udvikling over hele landet, vurderes det at syv ud af ti Bilka-buler kan udbedres, uden at der skal svejses, spartles og lakeres og uden bilens værdi derfor forringes.

– Ved mange af de traditionelle reparationsmetoder bruger man spartelmasse, lakering eller udskiftning af dele, når bilen har fået en bule, og det kan forringe værdien af bilen. Men i syv ud af ti tilfælde kan Bilka-buler repareres ved mindre indgreb gennem PDR-teknologi, som står for ’paintless dent repair’, hvor man prikker indefra eller benytter lim på døren til at hive bulen ud, så man undgår at udskifte dele eller lakere, siger Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor, som har repareret mere end 35.000 parkeringsskader til AutoNews Business.

– Mange har i dag parkeringsskader som en del af deres forsikring, men som forsikringskunde bør man stadig være opmærksom på, hvordan skaderne udbedres, også selvom forsikringsselskabet betaler en stor del af regningen. Det er nemlig stadig et valg, man selv træffer, forklarer Christiansen.

Sparer materialer

Størstedelen af de skader, der forekommer på biler i dag, er overfladiske, og studier fra Allianz Center for Technology viser, at man ved at reparere buler, forlygter eller forruder i stedet for at udskifte dem, kan opnå en reduktion af drivhusgasser på hele 99 procent. Hos Buledoktor mener man endda, at man kan gøre mere end det. Her anvendes eksempelvis kun lakering, når det er absolut nødvendigt, mens de traditionelle metoder, som pladesmede typisk anvender foregår ved at slibe lakken af bilen, svejse et søm ind og hive bulen ud, hvorefter der skal spartles og lakeres.

– Mange tror, at det er både dyrt, besværligt og tidskrævende at reparere bilen på en mere miljøvenlig måde. Men ved størstedelen af vores reparationer, er der faktisk ikke behov for at spartle og lakere, fordi der er tale om mindre parkeringsskader som for eksempel Bilka-buler. Vi anvender det, der hedder smart-repair, som står for ’Small Medium Area Repair Technology’, som i bund og grund handler om at reparere fremfor at udskifte. Dermed kan vi gøre det både hurtigere og billigere, siger Mogens Christiansen.

Morten fik bulen fikset på under en time

54-årige Morten Alexsen fra Roskilde er en af de mange danskere, der har prøvet at komme ud til bilen og opdage en bule.

– Jeg havde fået en rimeligt stor blød bule på venstre forskærm. Jeg foreslog selv forsikringsselskabet at få det lavet med PDR, fordi jeg ikke ville have spartlet og lakeret min bil, når det kunne undgås, for så står originallakken jo ikke bagefter, siger Morten Alexsen, hvis forsikringsselskab Alm. Brand sagde god for, at skaden blev lavet hos Buledoktor i Rødovre.

– Jeg er glad for, at jeg kunne få bulen lavet, uden der skulle svejses i min bil. Jeg undgik også at skulle have lånebil, mens det blev ordnet. Jeg fik bare en kop kaffe, og det tog under en time, før jeg kørte derfra igen, fortæller Morten Alexsen.

About Author

Kategorier