Antallet af registrerede bilskader på Fyn stiger, og ifølge en bilanalytiker skyldes det større trafiktæthed og trange parkeringsforhold. En lokal specialist giver her råd til håndtering af bilskader.
Buler, ridser og skader er blevet et hyppigere syn på fynske biler, hvor de opleves af næsten hver femte bilist. Ifølge en ny undersøgelse fra Samlino havde syv procent af de fynske bilister en registreret skade på deres bil i 2021, mens det i første kvartal af 2024 gjaldt hele 18 procent. Ifølge Jan Lang, bilanalytiker hos Bilbasen.dk, skyldes stigningen i bilskader en øget trafiktæthed og trange parkeringsforhold.
– Alene de seneste tre år er der kommet omkring 250.000 flere biler på de danske veje, og trafiktætheden ses ikke mindst på den fynske motorvej og i større byer som Odense. Det øger risikoen for sammenstød, siger Jan Lang til AutoNews Business og tilføjer:
– Udover at bilerne er blevet flere, er de også blevet større, så parkeringsbåsene opleves som trange. Segmentopgørelser viser, at nye biler i eksempelvis a, b eller c-segmentet ofte nærmer sig størrelsen på biler i klassen over. For eksempel minder mikrobilen i dag om minibilen i størrelse, og minibilen om en lille mellemklassebil.
68-årige Lars Jensen fik bilen beskadiget
Blandt dem, der for nylig har fået en skade på bilen, er 68-årige Lars Jensen fra Odense.
– I et uopmærksomt øjeblik bakkede jeg ind i en bil og fik en beskadiget bagskærm. Skærmen var til min ærgrelse blevet bulet, ridset og flækket i kanten. Jeg kontaktede mit forsikringsselskab, som arrangerede en aftale med et værksted. På værkstedet fik to mekanikere repareret bilen, så jeg efter halvanden time kunne køre videre.
Trange parkeringsforhold og tæt trafik er hyppige årsager til, at bilister opsøger reparationsværksted Carbucks i Odense, som reparerede Lars Jensens bil. Carbucks blev stiftet i 2019 og har værksteder i Odense, Ballerup, Aarhus, Kolding og Ishøj, der i samarbejde med forsikringsselskaber udbyder skadesreparation af biler. Carbucks reparerer alle bilmærker og er certificeret i at betjene hybrid- og elbiler
– Det stiller krav til værksteders service, at bilskaderne bliver flere. Ud over at vi skal være i stand til at betjene alle bilmærker, uanset om de kører på strøm eller fossile brændstoffer, skal vi levere en hurtig service. Derfor har vi sat flere mekanikere på hver opgave, så bilisterne undgår at skulle have lånebil, siger Mads Blume, specialist i bilskader hos Carbucks til AutoNews Business.