Frygten for et dødt EV-batteri

Kan du fortsætte med at køre, når displayet viser, at SoC tæt på 0%?

En af de største usikkerheder for nuværende og kommende elbilister er frygten for at strande ude på vejen på grund af et dødt batteri. Vage oplysninger om den mængde energi, der er til rådighed, og den måde, hvorpå disse oplysninger fastslås og præsenteres for føreren på køretøjets display, bidrager til forvirring og har en negativ indvirkning på folks indstilling til elektromobilitet. Takket være den unikke teknologi i den uafhængige AVILOO-batteridiagnostik får bilister nu bedre indsigt i den faktisk tilgængelige energi i deres køretøjs batteri og derfor også større tryghed.

Det er velkendt, at batterier til elbiler har såkaldte buffere (top og bund) og indeholder mere energi end det, der vises. Disse buffere er ikke fysisk placeret i den øverste og nederste ende af batteriet, men de tjener til at beskytte batteriet mod fuld opladning (øvre buffer) eller fuldstændig afladning (nedre buffer). Fuld opladning og fuldstændig afladning beskadiger batteriet, fordi de øger slid og fremskynder nedbrydningen. Der er to hovedstrategier, der bruges af producenter af elektriske køretøjer – nogle producenter bruger ikke en øvre buffer, mens andre gør det. Den nederste buffer er dog altid til stede og består af to dele – et segment, der ikke er tilgængeligt for føreren og en såkaldt nødreserve, der fungerer som en sikkerhedsforanstaltning i tilfælde af, at batteriindikatoren viser nul. Takket være denne nødreserve er det højst usandsynligt, at køretøjer går i stå ude på vejen, selvom opladningstilstanden (SoC – State of Charge) på displayet nærmer sig 0%. Afhængigt af den tilgængelige nødreserveenergi og køretøjets tilstand kan man fortsætte med at køre til den næste ladestation.

Det er afgørende for bilisterne at vide, om deres køretøj har en nødreserve, og hvor stor den er. Disse oplysninger kan man finde i AVILOO Battery Performance Report  som er en omfattende statistisk rapport, der giver vigtige data om adskillige nøgleegenskaber ved elektriske køretøjer. Rapporten, der offentliggøres i sin helhed i efteråret 2024, indeholder i øjeblikket to kategorier af data – nødreserven omregnet til kilometer i henhold til WLTP og det reelle intervals afvigelse fra WLTP-værdien.

“Hvis førererne har oplysninger om niveauet af nødreserven, kan de slippe af med deres frygt og planlægge deres rute mere optimalt,” siger DI Nikolaus Mayerhofer, CTO for AVILOO. Jo større denne nødreserve er, jo længere kan du køre til hurtigopladeren på et ‘tomt’ batteri. Da opladningsprocessen er hurtigere, jo tommere batteriet er, kan hurtigopladningstiden forkortes endnu mere. På den anden side anbefales det for køretøjer med en lille nødreserve at bruge hurtigopladeren, inden du når 0% SoC.”

Især for brugte elektriske køretøjer skal det bemærkes, at den SoC der vises på skærmen kan være unøjagtig med et par procentpoint. Opladningsniveauet er baseret på kompleks måleteknologi, som består af hardware, software og algoritmer, som kan forårsage fejl. Hvis man planlægger en lang køretur uden opladning, hvor SOC-værdien kan komme tæt på nul, skal batteriet kalibreres igen ved at det oplades fuldstændigt mindst én gang før rejsen. Dette er især vigtigt for køretøjer med LFP-batterier (lithiumjernfosfat), da måling af SoC er endnu vanskeligere i dette tilfælde.

Disse og andre oplysninger, der er relevante for elbilister, kan findes i AVILOO Battery Performance Report, som vil være fuldt ud tilgængelig fra september 2024.

FAKTA: 

AVILOO GmbH er den globale markedsleder inden for batteridiagnostik til elbiler og plug-in hybridbiler. Som en østrigsk virksomhed med global rækkevidde er AVILOO kendetegnet ved uafhængig og pålidelig teknologi. Batteritestene er brugervenlige og tilpasset hver brugers behov. PREMIUM Test, den mest nøjagtige og omfattende test, er TÜV-certificeret, mens FLASH Test, den hurtigste omfattende test på markedet, er CARA-godkendt.

AVILOO arbejder med kendte partnere som TÜV Süd, Arval, ADAC, AXA Versicherung, Hyundai Motor Deutschland, Maverick, Viking, Norsk Elbilforeningen, Diagno, au2part, Applus, VAA, ÖAMTC, ARBÖ, VAB, Elgersma og mange andre.

Mere info: www.aviloo.com

About Author

Kategorier