De danske bilister udskyder det årlige skifte fra sommer- til vinterdæk med en lille måned. Det skyldes især de indtil videre meget varme efterårstemperaturer, men går ud over brændstofforbrug og sikkerhed selv ved lune efterårstemperaturer.
På trods af at vi er i november måned, kører mange bilister fortsat rundt med fire sommerdæk på bilen. Normalt begynder danskerne for alvor at flokkes om autoværkstederne for at få skiftet til vinterdæk i oktober, men i år har mange udskudt opgaven.
Det hænger ifølge den landsdækkende værkstedskæde AutoPartner sammen med det indtil videre meget milde efterårsvejr.
– Kunderne kommer senere på året end normalt for at få skiftet fra sommer- til vinterdæk – hvor de plejer at få det gjort i oktober, er vi i år henne i november måned. Fordi efteråret har været så lunt og mildt, tænker folk slet ikke i på, at det jo faktisk er på høje tid, at få det ordnet, siger Thomas Stubben, der er automekaniker og indehaver af AutoPartner-værkstedet Soldal Auto i Sindahl, og understreger:
– Så snart vejtemperaturen er nede på syv grader, anbefaler vi at køre på vinterdæk, og ved sæsonens start skal dækmønstret være på tre millimeter som absolut minimum. Og selv om vinterdæk ikke er lovpligtige, er de ekstremt vigtige for sikkerheden såvel som brændstoføkonomien.
Bedre sikkerhed og brændstoføkonomi
Bedre sikkerhed er den åbenlyse og vigtigste årsag til at få sat vinterdæk bilen. Vinterdæk giver en markant kortere bremselængde, når kulden rammer, og tusindvis af små riller i dækket giver et optimalt vejgreb i sne og slud.
Hos værkstedskæden Autopartner oplever man imidlertid, at mange ikke er klar over, at de rigtige dæk til årstiden også kommer med en væsentlig brændstoføkonomisk gevinst.
– De fleste tænker kun på det sikkerhedsmæssige aspekt i forbindelse med at få skiftet til vinterdæk, inden frosten kommer, men hvad mange ikke ved er, at det også kan svare sig med henblik på brændstofforbruget, siger Thomas Stubben til AutoNews Business, og uddyber:
– Hvis du har godt greb på vejen, har du nemlig også træk på hjulene. Det betyder, at du ikke bruger unødvendigt brændstof på at lave hjulspind, mens du forsøger at få vejgreb, hvilket især kan være en udfordring for elbilerne, fordi de har så mange hestekræfter.